Ben/bänk till terrarie?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
12
GrontApple:

Hej!

Nu är äntligen min juvenila kungspytons "vuxenterrarie" på väg och levereras troligen nästa vecka. Sen blir det att fuktspärra och syssla med bakgrund och inredning ett tag innan han får flytta in. :)

Men terrariet är, ja, en låda mer eller mindre (som terrarier ju är). Jag skulle gärna få upp det lite från golvet och funderar på att skruva fast ben på 10-15 cm. Men jag har inte kunnat hitta någonting i rätt storlek som skulle se bra ut på ett terrarie. Några rekommendationer?

Burken är 150x60x60 cm och i svartmålat trä. Räcker 4 ben till den storleken eller rekommenderas 6 (bakgrunden blir i frigolit och korkbark så inredningen kommer inte att väga jättemycket)?

Ett annat alternativ är ju en bänk att ställa det på, men det finns ingenting i den storleken vad jag har kunnat finna... Men kom gärna med länkar om ni känner till någon!

Hur har ni andra löst problemet? Att bygga egen bänk är tyvärr inget alternativ då jag har noll verktyg förutom skruvdragare och mejslar och jag har ingen lust att köpa en massa grejer till ett enda projekt.

Innan jag glömmer har jag en annan fråga också.

Är det någon som har gjort ett "sky hide" (populärt i USA)? Helt enkelt fäst en plastgrotta uppochner i taket på terrariet. I USA går det att köpa färdiga paket med grotta och någon typ av skena så att man kan ta ut grottan för rengöring. Har ej hittat sådana skenor i Sverige men vet heller inte exakt vad jag ska söka efter...

Tack på förhand!


5061
3826
Tropfrog:
6 ben är att föredra. Om du vill få ihop något utan verktyg så kanske aluminiumstativ är ett alternativ? 150*60 är en vanlig standard på så väl akvarium och terrarium. Borde gå att hitta begagnade ställningar. Om inte går det beställa delar på marine systems.de och knacka ihop själv.

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
Vi kör tre st Ikea lack bord med benen kapade till önskad höjd. Funkar fint och klarar även ett 170x60x60 formplyfa terrarium med ett 150x60x60 helgas terrarium ovanpå =) 

36
12
GrontApple:
Tack för svar! Lyckades hitta ganska snygga ben på Jula som även matchade den övriga inredningen, så det lutar åt dem. Men Lack-bord är också ett alternativ, fast jag har redan Lack soffbord och funderar på en Lack tv-bänk så det blir nog för mycket av det goda. :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild