Regnsystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

5095
3865
Tropfrog:
Sjopung skrev:



Jag köpte systemet i dag, även en sekundtimer.
Det är 4st munstycken till, jag tänkte jag kunde ha 2st i toppen och 2st i botten som vattnade växterna.
Köpte även ett ganska stort vattenfall som kommer stå mitt i terrariet, så jag tror jag kommer kunna styra fuktigheten bra nu.

Tack för tipset. 


Jag ser ingen som helst anledning att sätta munstycken i botten och har aldrig sett någon göra det innan heller. Vatten rinner neråt så växterna får sitt ändå. Sätt alla i taket du och se till att allt duschas ordentligt. 

Mvh
Magnus

10
1
Sjopung:
Tropfrog skrev:


Jag ser ingen som helst anledning att sätta munstycken i botten och har aldrig sett någon göra det innan heller. Vatten rinner neråt så växterna får sitt ändå. Sätt alla i taket du och se till att allt duschas ordentligt. 

Mvh
Magnus



Ok, då kör jag på det.
Hur långa cykler skall jag köra och hur ofta? 

Min första tanke är att köra några sec på morgonen,
Då det borde stämma bra med morgondagg.

Jag har köpt mätare för luftfuktighet, så jag får se om det behövs fler omgångar, men jag kommer ha jord, kokos och mossa, sedan ett vattenfall, så jag hoppas det kommer hjälpa till att bevara fukten, men vet inte hur mkt det torkar ut med belysning, värmematta och nättak. 

209
109
Norrby89:

Sjopung skrev:



Ok, då kör jag på det.
Hur långa cykler skall jag köra och hur ofta? 

Min första tanke är att köra några sec på morgonen,
Då det borde stämma bra med morgondagg.

Jag har köpt mätare för luftfuktighet, så jag får se om det behövs fler omgångar, men jag kommer ha jord, kokos och mossa, sedan ett vattenfall, så jag hoppas det kommer hjälpa till att bevara fukten, men vet inte hur mkt det torkar ut med belysning, värmematta och nättak. 


råkar möjligtvis inte vara ett exoterra vattenfall eller liknande? dvs modell i flera delar med en mindre enklare pump i ? Om så är fallet så sätt in vattenfallet så att du kan plocka ut det för rengöring, vårat tog två veckor så hade pumpen kleggat igen sen har den stått på hyllan.

Alternativt att du kör nå prepparat i vattnet som håller det fräsht =)


5095
3865
Tropfrog:
Sjopung skrev:



Ok, då kör jag på det.
Hur långa cykler skall jag köra och hur ofta? 

Min första tanke är att köra några sec på morgonen,
Då det borde stämma bra med morgondagg.

Jag har köpt mätare för luftfuktighet, så jag får se om det behövs fler omgångar, men jag kommer ha jord, kokos och mossa, sedan ett vattenfall, så jag hoppas det kommer hjälpa till att bevara fukten, men vet inte hur mkt det torkar ut med belysning, värmematta och nättak. 


Det är jättesvårt att säga hur mycket man behöver spreja och det varierar också med årstiden och med växtmängden. Det bästa är som du säger att testa sig fram med hjälp av mätare och justera vid behov.

Morgondagg är väl egentligen något som hör ihop med vårt klimat. På de ställena jag varit på i tropikerna har jag inte upplevt någon dagg. Men så har jag inte heller varit i nya kalledonien.

Jag har glastak och håller 80-95% luftfuktighet. Sprejar 20-40 sekunder var 1,5 till 2 timmar. Du skall ha lägre luftfuktighet men har också nättak. Så det är både plus och minus.

Glöm inte ett ordentligt dräneringslager med möjlighet att tömma ut överskottsvatten på ett smidigt sätt.

Mvh
Magnus 

10
1
Sjopung:
Norrby89 skrev:


råkar möjligtvis inte vara ett exoterra vattenfall eller liknande? dvs modell i flera delar med en mindre enklare pump i ? Om så är fallet så sätt in vattenfallet så att du kan plocka ut det för rengöring, vårat tog två veckor så hade pumpen kleggat igen sen har den stått på hyllan.

 

Alternativt att du kör nå prepparat i vattnet som håller det fräsht =)




Det är ett exo men inte i flera delar,
Min dotter valde Exo Terra Tiki large.
Jag skall absolut tänka på placeringen. 
Tack för tipset.


10
1
Sjopung:
Tropfrog skrev:


Det är jättesvårt att säga hur mycket man behöver spreja och det varierar också med årstiden och med växtmängden. Det bästa är som du säger att testa sig fram med hjälp av mätare och justera vid behov.

Morgondagg är väl egentligen något som hör ihop med vårt klimat. På de ställena jag varit på i tropikerna har jag inte upplevt någon dagg. Men så har jag inte heller varit i nya kalledonien.

Jag har glastak och håller 80-95% luftfuktighet. Sprejar 20-40 sekunder var 1,5 till 2 timmar. Du skall ha lägre luftfuktighet men har också nättak. Så det är både plus och minus.

Glöm inte ett ordentligt dräneringslager med möjlighet att tömma ut överskottsvatten på ett smidigt sätt.

Mvh
Magnus 



Ja jag insåg nästan att det var en "dum" fråga.
Då så många faktorer spelar in. 
Men jag får testa lite innan vi köper ödlan.
Sedan om jag inte fått det 100 tills ödlan anländer, så får jag förklara för den att vi har en stor klimatpåverkan i världen och att den nu mer även kan drabbar terrarium.

32
14
Trazlink:
Norrby89 skrev:



Om du gillar att bygga egna saker så är de annars väldigt lätt att bygga egna system =) väldigt mkt billigare också, tror jag ligger ute runt 800kr och har då ett system som vattnar i 6 system och har då runt 80 "dysor" kvar så behöver bara slang för att expandera =)

Annars så är dusk/repti-zoo liknande kitt det enklaste valet =) 


Lånar tråden lite, var köper du saker till sånt? 

209
109
Norrby89:
Trazlink skrev:


Lånar tråden lite, var köper du saker till sånt? 


Amazon, ebay, aliexpress och alibaba typ, sen just nu blev det amazon då jag inte orkade vänta allt för länge =p

32
14
Trazlink:
Norrby89 skrev:


Amazon, ebay, aliexpress och alibaba typ, sen just nu blev det amazon då jag inte orkade vänta allt för länge =p


Okej, ja jag tror jag hittade ungefär samma grejer isåfall, får väl se hur det går när det dyker upp ????

5095
3865
Tropfrog:
Hitintills har jag inte sett en enda diaphragm pump ifrån de billiga China plattformarna som inte låtit som en grålle på högvarv. Är man inte känslig för ljud så går det säkert bra. Men för mig hade det bara inneburit att frugan tvingat mig att slänga ut den och köpa dusk istället. Något som varken privatekonomi eller miljö vinner på.

Mvh
Magnus  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild