Mitt första bygge (från början till slut)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

82
57
ApeMan:
Här står de båda på plats uppe där de skall vara, med hylla och allt. Jag har även nervöst satt i skjutglasen som är måttbeställda från lokal glasfirma.

Jag har även skruvat i lamphållare och skydd till dessa, samt satt i uvb-armaturer och skydd till dessa.

Borrningen för kabelgenomförning var också lite nervös. :D


82
57
ApeMan:
Jag bjuder på en bild med lite sticklingar som jag fått och planterat med... :D



Förhoppningen är att stoppa in dem antingen i dessa burkar på lite sikt, eller i ett annat terrarium som skall donas med till den minsta majsormen.

82
57
ApeMan:
Bjuder även på en bild på IMG-boans terrarium, där den lilla vita hyllan hamnade:


82
57
ApeMan:

Och till slut ett par bilder på det färdiga resultatet!
Samt två med ormarna i dem också...

82
57
ApeMan:
Så om jag tittat tillbaka på hela processen, vad kan jag dra för slutsatser?

1. Det tar längre tid än vad man tror att bygga och göra iordning, speciellt om man vill läsa in sig på allt och inte gå på vad andra rekommenderar utan att kolla upp det.

2. Det blir inte nödvändigtvis billigare att bygga själv (jag har inte stenkoll på kostnader, men de stora redogör jag för nedan).

3. Har jag lärt mig något? MASSOR!

4. Det är roligt och uppfyllande att själv göra något sådant här!



Ungefärliga kostnader:

Virke med uppsågning och skruv ca 3000kr
Färg för utsida och insida ca 1500kr
Glaspartier ca 1500kr
Termostater, armaturer, lampor och lysrör ca 5700kr

Totalt för båda: ca 12000kr

169
38
Maaajaa:

Är verkligen imponerad av hela processen och hur bra resultatet artat sig efter allt slit! Efter en massa kikande på redan begagnade glasterrarier så börjar tanken att så småningom bygga eget förstärkas, särskilt tack vare denna tråd. 

Man både lär sig, låter det kreativa flöda och eventuellt skapar ett fint hölje i slutändan som passar ens egna estetiska krav! Jag ska verkligen kolla in så många metoder och rekommendationer av material som möjligt så jag själv kan komma fram till vad som passar mig samt jämföra olika designer.

Verkligen snyggt!!
Mvh Maja!


82
57
ApeMan:
Kul att höra! Alltid trevligt att inspirera!

Beroende vad du skall bygga till så skulle jag rekommendera formplyfa istället för osb, då man kommer undan iaf fukttätning med färg eller annat på insidan. Dock behövs det antingen tec 7 eller 100% silikon i alla fogarna ändå.

Skulle det dyka upp några frågor, så hör av dig bara skall jag svara efter bästa förmåga! :D

Tack!

Maaajaa skrev:
Är verkligen imponerad av hela processen och hur bra resultatet artat sig efter allt slit! Efter en massa kikande på redan begagnade glasterrarier så börjar tanken att så småningom bygga eget förstärkas, särskilt tack vare denna tråd. 

Man både lär sig, låter det kreativa flöda och eventuellt skapar ett fint hölje i slutändan som passar ens egna estetiska krav! Jag ska verkligen kolla in så många metoder och rekommendationer av material som möjligt så jag själv kan komma fram till vad som passar mig samt jämföra olika designer.

Verkligen snyggt!!
Mvh Maja!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild