Till er som gjort "eget" mistingsystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

43
2
Widgy:
ricard skrev:
Dusch (mist), dimma (fog) eller dropp, det är frågan man behöver bestämma sig för. Beror på vad man har för syfte med det hela. Klargör lite olika begrepp för den som är lite ny i hobbyn. 

Dusch
Om du vill duscha din burk eller en del av din burk, behöver du som vår tropiska groda skrev (Tropfrog aka Magnus) högt tryck genom fina munstycken. Då får man dusch/mist. Då är de pumpar och system du INTE ville veta något om aktuella. :)

Dimma
Om man vill ha dimma använder man sig av en sk. "fogger" som slår sönder vattnet till finfina små vattendroppar som ser ut som en dimma. Finns massor med produkter på marknaden. De bästa skulle jag säga säljs av den amerikanska sidan thehouseofhydro.com/ 

Dropp
Här går det utmärkt att använda en akvariepump. Sidor där man kan kolla upp detta är bland annat hydrogarden.se. Där säljs saker för hydroponisk odling mm. Där har de slang, munstycken mm. 


Jättebra info, det tackar vi för! 
Även om jag egentligen är införstådd i skillnaden så är det bra(anledningen till att det sett förvirrat ut kan vara för att jag haft olika arter i åtanke när när jag skrivit olika saker haha) 
Sen vill jag tacka för länken speciellt då jag precis bestämt mig för att testa köra fogger till mina KPs!

Mvh

43
2
Widgy:
ricard skrev:
Dusch (mist), dimma (fog) eller dropp, det är frågan man behöver bestämma sig för. Beror på vad man har för syfte med det hela. Klargör lite olika begrepp för den som är lite ny i hobbyn. 

Dusch
Om du vill duscha din burk eller en del av din burk, behöver du som vår tropiska groda skrev (Tropfrog aka Magnus) högt tryck genom fina munstycken. Då får man dusch/mist. Då är de pumpar och system du INTE ville veta något om aktuella. :)

Dimma
Om man vill ha dimma använder man sig av en sk. "fogger" som slår sönder vattnet till finfina små vattendroppar som ser ut som en dimma. Finns massor med produkter på marknaden. De bästa skulle jag säga säljs av den amerikanska sidan thehouseofhydro.com/ 

Dropp
Här går det utmärkt att använda en akvariepump. Sidor där man kan kolla upp detta är bland annat hydrogarden.se. Där säljs saker för hydroponisk odling mm. Där har de slang, munstycken mm. 



Aldrig ens sett foggers med flera diskar förr..haha hur mycket tryck kan jag förvänta mig utav dessa ungefär? 
Säg I en 100x50x50 låda för enkelhetens skull, vad hade du rekommenderat? 

Mvh

5102
3878
Tropfrog:
Hmm. Foggers ger inget tryck, bara dimma. Det är för regnsystem man behöver tryck.

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
Widgy skrev:


Då får vi se hur det funkar imorgon eller på torsdag! :D
Tack för alla uppdateringar! 


inte alls så farligt fram tills den får lite motstånd, då låter den en väldans massa tyvärr.. Min bättre hälft tycker inte om de som man hör i slutet xD men för min del så tycker jag ändå det går att leva med =) för vår del är det mer att man drar igång en Eventuellt två gånger per dag max 10-20 sekunder.

www.youtube.com/shorts/Zc28Bs7khP4

Ska nog försöka lista ut om det går att issolera pumpen på något vis, typ lägga den i en frigolit låda eller liknande, sen låter den nog lite mindre om den sitter fast ordentligt också och inte ligger lös och vibbrerar på trätaket.

43
2
Widgy:
Norrby89 skrev:


inte alls så farligt fram tills den får lite motstånd, då låter den en väldans massa tyvärr.. Min bättre hälft tycker inte om de som man hör i slutet xD men för min del så tycker jag ändå det går att leva med =) för vår del är det mer att man drar igång en Eventuellt två gånger per dag max 10-20 sekunder.

www.youtube.com/shorts/Zc28Bs7khP4

Ska nog försöka lista ut om det går att issolera pumpen på något vis, typ lägga den i en frigolit låda eller liknande, sen låter den nog lite mindre om den sitter fast ordentligt också och inte ligger lös och vibbrerar på trätaket.


Räcker nog med att du sätter lite halvtjocka gummifötter under den samt eventuellt något som dämpar vibrationer över så är du se betydlig skillnad! 

5102
3878
Tropfrog:


Den låter som en traktor ju. Kallade säljaren den tyst? 

Mitt system går på 8 ggr om dagen och är i vardagsrummet.

Hade jag själv fått hem den och envisas med att använda den hade det nog lett till skilsmässa.

Mer trolig scenario skulle vara att jag jobbade som en tok de första veckorna för att få den tyst. Låg vaken på nätterna och funderade på lösningar som skulle göra familjen nöjd. Att jag lade extra hundralappar på lösningar som visade sig inte vara acceptabla. Två veckor senare skulle jag lagt lika mycket på projektet som en dusk och förmodligen skickat allt på återvinning. En förlust för mig och för miljön.

Jag köpte min dusk från LoE för 5 år sedan nu. Jag har helt glömt vad det kostade och den tickar fortfarande på utan störande ljud. En gång sprack en hylsa i anslutningen, helt mitt eget fel. Men LoE skickade en ny på posten som jag hade på två eller tre dagar. Ibland kanske det suger att betala vad bra grejor kostar. Men på lång sikt har jag aldrig ångrat att jag satsat på bra grejor med ett bra eftermarknadsstöd.

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
Tropfrog skrev:


Den låter som en traktor ju. Kallade säljaren den tyst? 

Mitt system går på 8 ggr om dagen och är i vardagsrummet.

Hade jag själv fått hem den och envisas med att använda den hade det nog lett till skilsmässa.

Mer trolig scenario skulle vara att jag jobbade som en tok de första veckorna för att få den tyst. Låg vaken på nätterna och funderade på lösningar som skulle göra familjen nöjd. Att jag lade extra hundralappar på lösningar som visade sig inte vara acceptabla. Två veckor senare skulle jag lagt lika mycket på projektet som en dusk och förmodligen skickat allt på återvinning. En förlust för mig och för miljön.

Jag köpte min dusk från LoE för 5 år sedan nu. Jag har helt glömt vad det kostade och den tickar fortfarande på utan störande ljud. En gång sprack en hylsa i anslutningen, helt mitt eget fel. Men LoE skickade en ny på posten som jag hade på två eller tre dagar. Ibland kanske det suger att betala vad bra grejor kostar. Men på lång sikt har jag aldrig ångrat att jag satsat på bra grejor med ett bra eftermarknadsstöd.

Mvh
Magnus 


Tyst? Inte en blekaste aning vad säljaren på amazon hade skrivit, ända jag kollade efter va psi och att det va 12 volt. 

Nu är det i mitt fall för boa ormar, majsormar och ögonfransar, så en max två gånger per dag räcker gott å väl =) till en total kostnad för 7 terrarium ink allt för att få det att fungera för typ 750kr, dvs hälften av priset av vad billigaste dusk kittet kostar med två dysor. Och då har jag just nu runt 8 meter slang, och ca 140 "dysor" kvar..

Men sen är jag en aning snål av mig ^^ men tanken är att göra om lite med fördelningskopplingar med ventiler så man kan välja vilka terrarium det ska vattnas i =) Sen är min plan i framtiden att automatisera allt, men det får bli lite pö on pö med att tiden går =p

209
109
Norrby89:
Widgy skrev:


Räcker nog med att du sätter lite halvtjocka gummifötter under den samt eventuellt något som dämpar vibrationer över så är du se betydlig skillnad! 


Sitter redan gummifötter på den för fast montering =) tanken är att den ska monteras i en låda där vi även ska ha vattenbehållaren och sedan snabbkopplingar för att enkelt kunna flytta, rengöra osv. 

Men en sak i taget, nästa del blir förgrening med ventiler så man kan välja om boa ormarna, majsormarna eller ögonfransarna ska få lite regn, eller om man vill köra alla samtidigt. 

5102
3878
Tropfrog:
Vi värderar uppenbart saker olika. 12-14 timmar för att söka upp billig pump, sen tid och material för att få den tyst. Allt för att spara 750 kr? Det vill till att man tycker det är roligt. På vintern  kan jag lätt spendera 12-14 timmar eller mer på att ansa växter, putsa glas, ändra i inredningen och titta på djuren. Det sparar jag förstås inte ett öre på, så jag kanske är lite dum där. :)

Mvh
Magnus 

15
6
hannesgunnarsson99:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild