Belysning skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
Annanilsson:
Jag har en lysrörsramp till vårt terrarium. Armaturen har två rör som vardera kan vara max 36 w.
Det ena röret är ett uvb rör som jag tänkte byta ut. Tidigare ägare har bara använt det ena röret. 
Min fråga är om jag bör kombinera ett uvb rör tillsammans med ett annat rör?
Eller räcker ett uvb rör och en separat värmelampa/spot?

Nuvarande lysrör står det 122 cm på men jag hittar bara 120 på nätet. Spelar det någon roll?

5092
3863
Tropfrog:
Nej. Ett 120 cm lysrör går inte att montera i en armatur för 122 cm lysrör. Men om drosseln har specifikationer att kunna driva ditt 120 cm rör är det åtminstone teoretiskt möjligt att bygga om armaturen. Det som begränsar då är bara din egen elkompetens.

Mvh
Magnus 

62
131
Toke:
Olika tillverkare mäter sina lysrör på olika sätt, en del mäter bara glasdelen, en del med metalhylsorna och en del med metallpiggarna. Förutsatt att både det gamla och det nya röret är av samma modell (troligen T8 i ditt fall) och samma wattstyrka så kommer det nya röret passa i din armatur. 

Mvh

Björn


9
0
Annanilsson:
Toke skrev:
Olika tillverkare mäter sina lysrör på olika sätt, en del mäter bara glasdelen, en del med metalhylsorna och en del med metallpiggarna. Förutsatt att både det gamla och det nya röret är av samma modell (troligen T8 i ditt fall) och samma wattstyrka så kommer det nya röret passa i din armatur. 

Mvh Björn

Det var det jag misstänkte. När jag kontrollmätte glaset är det 120 cm, plus piggarna blir det 122!
Så 120 rör är det jag ska ha.

Nästa fråga, armaturen har två rör, det ena funkat inte och är nån form av vanligt lysrör. Klarar jag mig på ett uvb rör och en värmespot? Jag verkar ha en bra temp i terrariet! 

302
254
Bowery:
Du klarar det alldeles utmärkt med 1 UVB rör samt värmespot. Alldagliga belysningen ger ingen funktion i ditt fall till en skäggagam.

9
0
Annanilsson:
Bowery skrev:
Du klarar det alldeles utmärkt med 1 UVB rör samt värmespot. Alldagliga belysningen ger ingen funktion i ditt fall till en skäggagam.

Tack för svar!
Ny inom området ????

1
0
Manda2sjo:
Hwj ja har just nu en 150 w lampa som kommer up i ca 40 grader man finns det någon bättre värmelampa på minde w som ändå kommer upp i den tempraturen har normalt i mitt rum 17 grader så behöver en bra värmelampa för att kunna ha det varmt i terrariet 

68
17
shpongel:
Manda2sjo skrev:
Hwj ja har just nu en 150 w lampa som kommer up i ca 40 grader man finns det någon bättre värmelampa på minde w som ändå kommer upp i den tempraturen har normalt i mitt rum 17 grader så behöver en bra värmelampa för att kunna ha det varmt i terrariet 

HID

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:
Annanilsson skrev:
Jag har en lysrörsramp till vårt terrarium. Armaturen har två rör som vardera kan vara max 36 w.
Det ena röret är ett uvb rör som jag tänkte byta ut. Tidigare ägare har bara använt det ena röret. 
Min fråga är om jag bör kombinera ett uvb rör tillsammans med ett annat rör?
Eller räcker ett uvb rör och en separat värmelampa/spot?

Nuvarande lysrör står det 122 cm på men jag hittar bara 120 på nätet. Spelar det någon roll?


Hej!

Du kan absolut klara dig på två ljus- och värmekällor. Exempelvis som du själv föreslår ett UV lysrör samt en värme spotlight utan UV. Korrekt belysning i största allmänhet är nog den svåraste biten att få rätt samt att man kan grotta ner sig djupt i olika configruationer och teknik.

Det finns egentligen 2 krav som behöveruppfyllas. Temperatur och UV strålning på solplatsen. Rätt temperatur får du genom att höja och sänka värmelampan och/eller öka sänka effekten på lampan.

Rätt UV strålning vid solplatsen kan du få genom att ha en höja solplatsen över marknivå, tex en sten, gren, rot eller liknande. Det finns speciella databas för UV källor för att få en indikation på hur nära djuret bör komma belysningen. Vet du fabrikatet på lysröret och typ (T5, T8 etc) så kan jag hjälpa dig att leta fram databladet.

Mvh
Niklas

234
49
costanza:
Själva ljusstyrkan i terrariet glömmer många bort. Det är viktigt att det är så ljust som möjligt i terrariet, något som inte uppnås av T8 uvb-rör då ljusstyrkan och UVB spridningen är rätt bedrövlig. T5 är överlägset, om du vill ha två ljuskällor, dvs T5 armatur samt en värmespot. Det funkar helt okej, även om det bästa är om man kan kombinera UVB ihop med ett dagsljusrör för att få upp ljusstyrkan som skäggagamer gillar så mycket. T8 tekniken fasas ut mer och mer och jag garanterar att du får ett mycket piggare och mer välmående djur om du kör T5. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild