Snäll R.Chahoua blivit ilsken

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
625
Temla:

Har en Rhacodactylus Chahoua (Mniarogekko Chahoua) på runt 1,5 år. Tror det är en hane. Han är jättesnäll men har den senaste veckan gjort "anfall" mot min hand när jag byter vatten, städar och duschar terrariet. Misstänker att det har med könsmognad att göra och att han skyddar sitt territorium. Eller? Kan jag förvänta mig att detta fortsätter eller mildras beteendet med tiden? Han har inte gått så långt att han har bitit mig och när han klättrar upp på min arm så är han lika snäll som förut. Han krånglar med maten också. Han har ätit extremt lite i flera månader nu och svansen börjar se lite tunn ut. Var tidigare mycket matglad. Han ser inte sjuk ut utan är pigg som vanligt. Han har inte förstoppning för han dricker, kissar vitt varje kväll och bajsar om han ätit. Ömsar perfekt.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Beteendet kanske kan variera beroende på om det är parningssäsong eller ej. Jag har själv haft en rejält ilsken ögonfransgecko, som stod med öppen mun så fort man kom nära.

Skulle man ta ut honom ur terrariet så gick det oftast bra om man tog ut honom snabbt men försiktigt innan han stressade upp sig. När han väl satt på ens hand så var det lugnt. Blev han däremot uppstressad var det helt kört, utan då fick man snällt vänta och städa terrarium senare.

Överlag så blev beteendet aldrig mildrare, utan det blev snarare att man själv lärde sig hur man skulle göra för att kunna få ut honom ur terrariet så smärtfritt som möjligt.


1159
625
Temla:

Mmm det låter rimligt. Var din snäll innan han blev ilsken, som min? 


34
1
ziimba:

Jag hade samma problem som Anders med min ögonfranshane.. Han va rätt snäll innan sen när könsmognaden kom så började han bli allt mer och mer ilsken. Hans beteende mildrades lite när jag skaffade en hona till honom men inte direkt avsevärt mycket.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag köpte hanen som fullvuxen, och han var redan ilsken då.

Och med ilsken menar jag snarare att han var extremt defensiv. Det var inte så att han aktivt försökte attackera mig, utan mer att han var väldigt rädd och gapade och högg så fort man försökte komma nära med handen.

Det blev rätt ofta att man fick ta ut en hel stock han gömde sig för att hantera honom så lite som möjligt då det var så extremt stressande för honom.


Gör din attacker mot dig och försöker jaga bort dig, eller beter han sig som min ögonfransgecko gjorde och är mera defensiv när man kommer nära?


1159
625
Temla:

Tror han försöker jaga bort min hand från terrariet. Han rusar emot den eller eventuella attiraljer som matpincett, blomspruta odyl. Så fort man rör terrariet så kommer han utfarande från sin grotta och stirrar på en. skratt Han gjorde aldrig så förr. Vet inte om han funderar på att bita, men hittills har det inte hänt. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Okej, då kan man bortse från min geckos beteende eftersom det inte riktigt var samma :)

Det är inte att han har förknippat det med mat, så att han helt enkelt tror att det är mat som kommer när du sticker in något?

Vore kul att se hur han beter sig, om du har möjlighet så skulle du ju kunna filma och lägga upp en film på youtube.


1159
625
Temla:

Näe, han tror inte det är mat, när han är hungrig beter han sig annorlunda. Och, han äter ju som sagt knappt alls nuförtiden. Tycker det är svårt att filma nattdjuren. När jag sätter på kameralampan så blir dom paralyserade. Har försökt flera gånger. Dom gör nåt roligt, jag tar fram kameran men... nix. Istället blir det film på ett djur som sitter och gör.. ingenting. skratt Men ibland så "anfaller" han även dagtid så jag ska försöka vara beredd med kameran då! 


276
118
Maqea:

Det kan ju vara nått bakomliggande problem eftersom han inte äter efter ordning. Om han inte äter så kanske han är hungrig det kan man bli ilsk av. Jag blir det i alla fall ;). Skämt åsido ett telefonsamtal till en veterinär kanske skulle vara bra.


230
22
Nooon:

Han kanske är som fåglarna om våren - hanarna sjunger nästan hela sin vakna tid och hinner knappt äta. Han kanske vaktar revir hela sin vakna tid...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild