Vilket djur ska jag välja? 900-liters

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Animalcaretaker:
Hej!

Jag har ett 900-liters akvarium som jag vill ha nåt roligt i.

Det är alltså ett akvarium och inte ett terrarium. Går det ens att använda det som tex regnskogsterrarium? Jag tänker på ventilationen? Kan jag kompensera att jag inte har ventilation i sidorna med en (svag) fläkt?

Jag vet att det inte får uppstå drag, men hur hade ni gjort?

Vissa menar att ska jag ha reptil där i, så får det bli ökenlevande. Resonerar ni likadant? 

Djur på min önskelista är trädlevande orm, eller möjligtvis kragagam. Går det att förverkliga i detta snart fd akvarium?

Sedan.. Ska jag bygga ihop ett nättak, eller ska jag ha kvar/använda täckglasen på något sätt i kombination med ett tak av nät? 

Alla svar tas tacksamt emot.

Mått: 120×120, höjd 60 cm.

Jag är relativt ny på terrariedjur, därav mina kanske konstiga frågor.

5088
3861
Tropfrog:
Om du vill ha regnskog så kommer rutorna att vara nästan konstant  igenimmade och du kommer inte kunna se vad som nu är däri.

Jag byggde om akvarium till terrarium genom att vända dem så att öppningen kom framåt, limmade i ventilation och skjutdörrar samt borrade hål i det som blev nya taket. Funkar bra.

Mvh
Magnus 

2
0
Animalcaretaker:
Tropfrog skrev:
Om du vill ha regnskog så kommer rutorna att vara nästan konstant  igenimmade och du kommer inte kunna se vad som nu är däri.

Jag byggde om akvarium till terrarium genom att vända dem så att öppningen kom framåt, limmade i ventilation och skjutdörrar samt borrade hål i det som blev nya taket. Funkar bra.

Mvh
Magnus 


Tack för svar, men det blir för svårt för mig att göra så som du skriver, tyvärr.

Jag får fortsätta fundera lite..

5088
3861
Tropfrog:
Hmm. Jo såg det nu. Mycket udda mått :).

Ett annat alternativ är ju att sälja burken och köpa ett riktigt terrarium för pengarna. 

Ombyggnation bör du heller inte utesluta. Men då blir det att modifiera "framsidan" med ventilation och kanske även skjutdörrar.

Mvh
Magnus 

67
39
Tonyikalmar:
Spontant känns det optimalt till landsköldpadda (utan att känna till deras l80 krav). Då behöver du inget tak alls på akvariet. Utan bara hitta på en ställning till värmelampa att hänga på lämpligt ställe. 

157
375
curtus:
Rent generellt så är ju gamla akvarium ingen höjdare att ha något annat än vatten i. 
Och om man ändå skulle ha något aå skulle jag sikta på små djur, små geckos, anolis, grodor eller liknande. 900 liter kanske är stort i akvariesammanhang men det är inte speciellt stort för t.ex en kragagam.
Trädlevande ormar är inte heller någon höjdare att ha med öppning i taket.

Ventilation och så går ju alltid att lösa, om inte annat så går det ju alltid att ha mekanisk ventilation. Man kan pumpa in luft med exempelvis luftpump och för intern cirkulation så kan man använda en fläkt på låg fart.

Men jag skulle instämma med tidigare svar. Sälj akvariet och köp/bygg ett terrarium som är lämpligt för ändamålet.
Att använda akvariet kommer hur man än gör bli krångligt och troligen lite halvdant i slutändan.

Mvh Patric 

142
241
Greven78:
Mitt ombyggda akvarium. Alltså ett kabinett ovanför med aluminiumprofil som bas.

142
241
Greven78:

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:

Greven78 skrev:

Vad har du för djur däri?


142
241
Greven78:
I vattnet har jag 1 st Aba aba och lite malar. Upptill ett par Gastropholis prasina, Tanzanias trädödla. Sen så gillar jag växter så där är en trevlig samling olika växter.
Mitt mål är dock att ha Pipa pipa i vattnet och kanske trädpyton eller smaragdboa upptill.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild