Panik!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

72
9
Dade:
Hej!
Min Djungelrutpythonhona la 16 fina ägg ca 23-24 mars.
Jag skulle fixa en inkubator av en kyl men fick inte tag på någon.
Jag byggde en stor frikolitlåda ist. Tänkte att det borde funka lika bra som tex kylboxar jag set folk använda på youtube.
Jag har rätt temperatur men har problem med fukten. Jag har fyra olika fuktmätare som säger ca 40%.
När jag öppnar och kollar är det dyblött i hela lådan.
Jag använder sånt som ser ut som mald kork.
De två nedersta äggen har ruttnat och jag lyckades ta bort dom och skadade tyvärr ett som var ok så det dog.
Jag läste att man bör ha 95-100% fuktighet.
Jag har ingen fläckt.

Kan det va så att alla mina mätare är fel?
Nu finns det möggelsporer i sägert hela lådan och vissa ägg ser konstiga ut. Lägger upp bilder.
Har tagit upp och lagt äggen på en plastlock så dom inte ska komma åt det fuktiga underlaget.
Någon som har en ide på hur jag räddar äggen?

72
9
Dade:

Medlem i GHF
99
204
Daniel81:
Om det är för blött i substradet hade jag lagt äggen på något som gör att äggen lyfts från substradet, se bild. Håll ägglådan relativt tät och 30-31 grader. Sen är det bara att vänta och se om de är ok eller inte. 


Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:
Ägget på första bilden ser mögligt ut oc har konstig form, så jag skulle tro att det inte är nåt liv i just det ägget.

72
9
Dade:
Fafnerian skrev:
Ägget på första bilden ser mögligt ut oc har konstig form, så jag skulle tro att det inte är nåt liv i just det ägget.

Det ägget kastade ja.

72
9
Dade:
Daniel81 skrev:
Om det är för blött i substradet hade jag lagt äggen på något som gör att äggen lyfts från substradet, se bild. Håll ägglådan relativt tät och 30-31 grader. Sen är det bara att vänta och se om de är ok eller inte. 


Tack så mycket för råd.
Var på Herpers och fick massa råd också. Jag har alldeles för fuktigt och har troligen dränkt två av äggen.
Köpte ny torr vereculite eller va det heter. Får hoppas att några klarar sig. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild