Varanus acanthurus, äggbekymmer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

302
253
Bowery:
Min hona har lagt totalt 8 ägg,utspritt över flera dagar.
2 utav äggen i kläckaren börjar nu bli mögel på. Är det helt kört då? Skulle väl nästan vilja påstå att endast 1 ägg ser bra ut,sen vet jag av tidigare erfarenhet (ormägg) att de inte alltid behöver se så himla roliga ut för att lyckas. (Befruktade).

Det är första kullen hon lägger, kanske man ska slänga dessa och ge det ett nytt försök längre fram? Har aldrig gett mig på varan ägg innan, är dock påläst men dessa känns rätt så körda överlag.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Bowery skrev:
Min hona har lagt totalt 8 ägg,utspritt över flera dagar.
2 utav äggen i kläckaren börjar nu bli mögel på. Är det helt kört då? Skulle väl nästan vilja påstå att endast 1 ägg ser bra ut,sen vet jag av tidigare erfarenhet (ormägg) att de inte alltid behöver se så himla roliga ut för att lyckas. (Befruktade).

Det är första kullen hon lägger, kanske man ska slänga dessa och ge det ett nytt försök längre fram? Har aldrig gett mig på varan ägg innan, är dock påläst men dessa känns rätt så körda överlag.


Haft samma sak, de som det blivit "ludd" på har varit mindre och gulaktiga vilket jag tror är slugs. 

De fina stora vita äggen har varit helt utan ludd. 


302
253
Bowery:
ZDC skrev:


 

Haft samma sak, de som det blivit "ludd" på har varit mindre och gulaktiga vilket jag tror är slugs. 

De fina stora vita äggen har varit helt utan ludd. 



Jo men exakt! Skulle nog vilja säga att i stort sett 7 av 8 är mindre och ser vad jag kan uppfatta som obefruktade. Det är ev 1 jag har lite förhoppning på. Slänger in en bild så kanske nån kan göra en hyfsat fair bedömning:)

302
253
Bowery:
Det är väl egentligen endast det längst till vänster jag hoppas på,möjligen det längst till höger med på samma rad.


Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Bowery skrev:
Det är väl egentligen endast det längst till vänster jag hoppas på,möjligen det längst till höger med på samma rad.


Jag skulle nog tolka samtliga som slugs, kan ta en bild på de äggen jag har där hemma som ser "ok" ut. 

Detta året var lite konstigt med äggläggningen, först la min hona 16 ägg 31/1 (2 OK och 14 slugs), sen la hon ytterligare 10 ägg (alla slugs) 14/3 och honan och hanen har då varit separerade hela tiden. 


Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Hade en bild i telefonen, du ser två OK ägg och 5 slugs


302
253
Bowery:
Tusen tack för hjälpen och input:)

Jag ger det några dagar till, blir de sämre samtliga avbryter jag och ger det ett nytt försök längre fram :)

206
224
Danne72:
Det är enkelt att lysa dom med en stark lampa, då ser du direkt om dom är fertila.

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:

Jag tycker också alla dina ägg ser döda ut Bowery. Hur länga sen är dom lagda? Vanligtvis brukar de ägg jag haft som varit döda (obefruktade, slugs, missformade, iaf såna ägg som inte kommer bli nåt) möglat inom de första 14 dagarna medans de bra äggen inte får nåt mögel alls (eller bara att de små bitar substrat som kom med ägget möglar lite snabbt o sen ser bra ut igen). Jag har prövat att rädda mögelägg med fotsvamspuder, men det har inte funkat.

Varanägg kan ta upp till en månad innan man ser embryot/blodådror när man lyser dom, iaf stäppvaransägg. Ibland när man lyser rejält möglade (och 100% döda) ägg har gulan/vitan påverkats av möglet och ser rödaktigt eller svart ut, som om det vore ett embryo inuti. Skillnaden då är 1) ägget luktar rejält äckligt, 2) ser rejält äckligt ut, och 3) inga tydliga ådror syns när man lyser igenom, bara en allmän rödhet.


302
253
Bowery:
Fafnerian skrev:
Jag tycker också alla dina ägg ser döda ut Bowery. Hur länga sen är dom lagda? Vanligtvis brukar de ägg jag haft som varit döda (obefruktade, slugs, missformade, iaf såna ägg som inte kommer bli nåt) möglat inom de första 14 dagarna medans de bra äggen inte får nåt mögel alls (eller bara att de små bitar substrat som kom med ägget möglar lite snabbt o sen ser bra ut igen). Jag har prövat att rädda mögelägg med fotsvamspuder, men det har inte funkat.

Varanägg kan ta upp till en månad innan man ser embryot/blodådror när man lyser dom, iaf stäppvaransägg. Ibland när man lyser rejält möglade (och 100% döda) ägg har gulan/vitan påverkats av möglet och ser rödaktigt eller svart ut, som om det vore ett embryo inuti. Skillnaden då är 1) ägget luktar rejält äckligt, 2) ser rejält äckligt ut, och 3) inga tydliga ådror syns när man lyser igenom, bara en allmän rödhet.



Tusen tack!

Första ägget la hon 17e mars, sista 22a.
Men det är nog slugs och jag får ge det ett nytt försök senare :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild