Värmematta, inuti eller utanför?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
4
Gurkagurra:

Hej!
Vi har haft majsormen Oscar i en vecka (överförtjusta!). Han är två år och i köpet ingick ett "akvarium" som är alldeles för litet. 

Nu ska vi inreda ett nytt terrarium, glas med aluminiumram, 125x50x60. När min man köpte terrariet köpte han även värmelampa, värmematta (14W), UVB- lysrör mm.

Butikspersonalen sa att vi skulle lägga värmematta INUTI terrariet, med en platt sten ovanpå, trots att det är en sådan där tunn matta som är avsedd att användas utanför terrariet...? Kändes som ett konstigt råd men han var väldigt erfaren. Hur gör ni andra???

Jag har läst jättemånga trådar här om värmematta men vet varken ut eller in. I denna tråd www.terrariedjur.se/forum/thread/865
beskrivs hur en majsorm dog pga av elfel, att den kräktes på mattan (de är ju inte vattentåliga). 

Törs man lägga en sådan (icke vattentät) matta inuti? Direkt på glaset eller med frigolitskiva under?
Behövs termostat eller dimmer till 14 Wattsmatta?
Eller ska vi köpa en vattentät matta (mycket dyrare) som vi lägger inuti med lite isolering under?? Är väldigt rädd att spräcka glaset på terrariet och det verkar tyvärr hända ganska ofta när en matta placeras under glaset. 

Tacksam för alla svar om hur ni gör med värmematta i era glasterrarier!!! Vi har googlat och läst ALLT vi hittar men kommer ändå inte fram till vad som är bäst. 

Ingela


67
39
Tonyikalmar:
Fick du ingen bruksanvisning till din matta? Som exoterra tex så ska de fästas utanpå rutan med ett klister som finns på ena sidan av mattan. Ett par fötter får du till så det blir en luftspalt under terrariet. 

12
4
Gurkagurra:

Tonyikalmar skrev:
Fick du ingen bruksanvisning till din matta? Som exoterra tex så ska de fästas utanpå rutan med ett klister som finns på ena sidan av mattan. Ett par fötter får du till så det blir en luftspalt under terrariet. 


Hej!
bruksanvisningen säger att den ska tejpas under terrariet. Vi är dock oroliga att terrariet kommer spricka och hade föredragit att lägga in en vattentät matta inuti terrariet med typ tunn frigolit under.

Försäljaren sa att exoterras matta kan läggas inuti men det är inte vad som står i brukshandvisningen. Jag tycker det verkar farligt - tänk om ormen kissar/kräks, mattan tål ju inte vatten. 

Någon här som använder typ exoterras matta inuti terrariet?

Någon som använder denna matta inuti terrariet?
zoo-planet.se/butik/terrario-repti-pad-pvc/


67
39
Tonyikalmar:
Använder själv deras mattor och dom blir bara varma på den sidan som klistret sitter på, lite ljumna på baksidan. Skulle man sätta den i (uppochner) så kommer den snarare värma upp bänken under än själva terrariet.

132
15
Jenna91:
Gurkagurra: Kapar din tråd lite :P

Jag har ett träterrarium, och ska ha leopardgecko. Jag kommer ha en albino, och uppfödaren har avrått mig från värmelampa då albino är känsliga för dom. Hon kör värmematta i sina terrarium, som också är i trä.

Hur placerar jag värmemattan bäst?
Direkt på terrariet botten, eller med lite substrat emellan? 

12
4
Gurkagurra:
Tonyikalmar skrev:
Använder själv deras mattor och dom blir bara varma på den sidan som klistret sitter på, lite ljumna på baksidan. Skulle man sätta den i (uppochner) så kommer den snarare värma upp bänken under än själva terrariet.

 Tack för info! Det visste jag inte. Kan klisterskyddet sitta kvar om vi väljer att använda den, men inte klistra fast den under botten? Ha ca 1 cm luft mellan mattan och terrariet? 

5061
3824
Tropfrog:
Jenna91 skrev:
Gurkagurra: Kapar din tråd lite :P

Jag har ett träterrarium, och ska ha leopardgecko. Jag kommer ha en albino, och uppfödaren har avrått mig från värmelampa då albino är känsliga för dom. Hon kör värmematta i sina terrarium, som också är i trä.

Hur placerar jag värmemattan bäst?
Direkt på terrariet botten, eller med lite substrat emellan? 


Jag tänker att säljaren som har precis samma setup kan vara en bra referens här. Hur har hon löst det?

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:


Jag tänker att säljaren som har precis samma setup kan vara en bra referens här. Hur har hon löst det?

Mvh
Magnus 


Fick precis svar från henne :)
hon har värmemattan på insidan, direkt på botten 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild