Ögonfransgecko aklimatisering?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Masse78:
Har tagit en omplacering  av en 7 årig hane dock min första ögonfrans. Så till problemet har haft han i ca 1 vecka nu och han är pigg och nyfiken på sin nya miljö med rätt luftfuktighet och temperatur och mycket växter och gömställen och givetvis mycket att klättra på så miljön bör inte vara fel.Terraiet är 90 h 45 d 60 b. Han har inte ätit nått alls på denna tid och kan inte se något bajs bara lite vita fläckar på några grenar ser ut som fågelbajs typ:) ! Vill helst inte handmata han då min förhoppning är att han ska äta själv. Hur länge kan det ta innan han börjar att äta tro? Har nån några tips mm? Mvh M.

169
38
Maaajaa:

[quote=Masse78] "Han har inte ätit nått alls på denna tid"
Något allvarligt ska det nog inte vara (förhoppningsvis) är ingen expert. De flesta reptiler har ofta gemensamt att matvägra. Detta kan bero på sjukdom, stress eller helt enkelt en fas då djuret vänjer sig med sin nya miljö, förändringar, för att inte utesluta vissa perioder. Vissa är mer matglada än andra, men förr eller senare så kommer krabaten fram när det behagar. 
Som nämnts tidigare så bör detta inte vara något allvarligt men skulle han rasa i vikt, visa märkliga beteenden eller liknande så rekommenderas alltid att kontakta veterinär.
Mvh Maja!


Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Vad ger du för mat och hur ger du maten? Hur är det inrett (bild?)?

CGD eller annat helfoder bör du ge i en matstation som är åtkomlig så ödlan kan klättra till den. Syrsor kan man ha i en blomkruka. Inte för stor så ödlan inte ser dom och inte för grund så syrsorna kan fly och gömma sig. Ödlan bör kunna se botten på krukan från de ställena i terrariet den brukar sitta.

Har den inte ätit något på en vecka så är det något som gör att den antingen inte hittar maten eller att den ges på "fel" sätt. 

5
0
Masse78:
Hej! Har två foderstationer en högt upp och en längre ner med cgd i smaker som han gillar enl tidigare ägare. Båda nås från grenar mm Han har varit vid båda stationerna men inte ätit så han hittar dom. Bild får jag återkomma med då jag inte är hemma nu mvh Martin.

5060
3824
Tropfrog:
Skulle det kunna vara så att den faktiskt äter på natten när du inte ser?

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
Min första tanke är hur du vet att han inte äter? Vi hade lite samma oro i början med våran då det syntes kanske en gång var 3e/4e vecka att han faktiskt hade ätit något. 

Det vi gjorde va att jag började vägda han på våran köksvåg och visade sig att han hade gått upp nästan till det dubbla mot när vi fick han.

Så har ni inte redan en köksvåg så införskaffa en (vi har en köpt på NetOnNet för 99kr) och väg han en gång varje eller varannan vecka =) så länge han inte går ner i vikt så är det ingen fara =) 

5
0
Masse78:
Tropfrog skrev:
Skulle det kunna vara så att den faktiskt äter på natten när du inte ser?

Mvh
Magnus 

Jag har bara tagit lite cgd så det lagom täcker botten på skålarna så att jag hoppats kunna se slick märken men icke:( så är ganska säker på att han ej ätit nått tyvärr mvh Martin. 

5
0
Masse78:
Norrby89 skrev:
Min första tanke är hur du vet att han inte äter? Vi hade lite samma oro i början med våran då det syntes kanske en gång var 3e/4e vecka att han faktiskt hade ätit något. 

Det vi gjorde va att jag började vägda han på våran köksvåg och visade sig att han hade gått upp nästan till det dubbla mot när vi fick han.

Så har ni inte redan en köksvåg så införskaffa en (vi har en köpt på NetOnNet för 99kr) och väg han en gång varje eller varannan vecka =) så länge han inte går ner i vikt så är det ingen fara =) 

 Ska köp en våg idag och följa upp tack för tipset:) mvh Martin. 

5060
3824
Tropfrog:
Masse78 skrev:

Jag har bara tagit lite cgd så det lagom täcker botten på skålarna så att jag hoppats kunna se slick märken men icke:( så är ganska säker på att han ej ätit nått tyvärr mvh Martin. 



Rätt blandad så har cgd en rinnande konsistens där inga märken syns.

Om man blandar mycket lite på botten så blir det dessutom dåligt mycket fort.

Jag blandar alltid minst 1 cm höjd i skålen.

Våg är ett bra sätt att lindra din oro, men det hjälper inte ödlan. Hantering en gång i veckan kommer inte att skynda på aklimatiseringen i hens nya miljö.

Mvh
Magnus 

5
0
Masse78:
Tropfrog skrev:



Rätt blandad så har cgd en rinnande konsistens där inga märken syns.

Om man blandar mycket lite på botten så blir det dessutom dåligt mycket fort.

Jag blandar alltid minst 1 cm höjd i skålen.

Våg är ett bra sätt att lindra din oro, men det hjälper inte ödlan. Hantering en gång i veckan kommer inte att skynda på aklimatiseringen i hens nya miljö.

Mvh
Magnus 

Jag blandar cgd så den blir som tunn ketchup ungefär efter vad tidigare ägare sagt. Jo förstår att våg är för min skull och tanken är att kunna hålla koll framöver på vikten men vill inte störa han nu i början och därför likaså inte handmata så det leder till mera stress för han i långa loppet. Mvh Martin. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild