När märks det? leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

166
54
Leoleopardgecko:

Har 3 ödlor i terrariet. En hona, en hane och en unge född i mars. Jag tror att ungen är en pojke men går än så länge bra ihop med min 3åriga hane. Dom ligger i samma grotta osv. Men när bör jag oroa mig för att det inte ska fungera? Ungen har en vikt på 32 gram. Åker utomlands en vecka i augusti och överlåter ansvaret till en zoobutik för reptiler i stan men där är det bara bevakat 11-18 och på lördagar 10-15 och söndagar stängt. Så bör jag oroa mig? 


104
29
Amandarinen:

Jag skulle inte ha bebisen i samma terrarie, särskilt inte när du är osäker på könet.


57
0
Batista123:

jag håller med amandarinen och en gecko som är mindre en en annan kan bli upp äten av den större jag hadde min a två isär i tre år innan dom fick flytta ihop för att honan var mindre en hanen


166
54
Leoleopardgecko:

Batista. Uppäten är att ta i. Han är så stor att inte nån av mina ödlor skulle äta upp honom. Dom skulle möjligtvis kunna slåss till döds.  Kom inte med råd du inte vet något om. 

Förövrigt trivs dom så bra ihop att jag ser det helt oväsentligt att flytta över honom till en låda igen. Jag har koll dygnet runt. Speciellt under natten.  


1159
625
Temla:

Jag skulle inte ha en unge tillsammans med vuxna. Dels för att ungen kan bli biten (även om det verkar som om dom är "kompisar" så kan det helt plötsligt hända innan du hinner ingripa), och dels för att en som är mycket mindre kanske inte får tillgång till den mängd föda den behöver då de vuxna dominerar. Inte kan du väl ha koll dygnet runt? Du går väl ut ibland och sover ibland? skratt Dock är det ingen bra ide att flytta ungen tillbaka till en låda - det vore grymt - men ett tillfälligt terrarium tills ungen är i ungefär i samma storlek som dom andra är nog ett smart drag för att undvika problem. :) 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag säger som Temla att det kan vara bra att ha ungen för sig tills du är säker på könet på den.

När jag födde upp leopardgeckos så hade jag två ungar i samma terrarium som växte olika snabbt, det verkade funka bra men rätt som det var så var det en som fick en avbiten svans.


12
0
Nitra98:

Om ungen väger 32 gram så är den inte särskilt liten och vid den storleken så borde det vara uppenbart vilket kön den är. Eftersom det funkar så bra så är det ju förmodligen en hona. Skulle det vara en hane så borde den ha tydliga bulor vid det här laget.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild