60 w uhop-LED overkill?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

68
17
shpongel:
råd önskas.
exoterra 60×45×90 med ambitionen att få mosstillväxt på tre sidor neråt botten/marken. klurar mellan 2-4 st uhop-sticks eller uhop-panelen 20×50 cm på 60 w och nära 8000 lm. förutom att panelen blir mkt dyrare ; finns där annat som är negativt ? överdrivet mkt ljus, värme...? kmr fläktar behövas?
att jag inte har sticksen som 1a val är att kylaren/reflektorn (60cm) passar sämre på exoterra-taket, medans panelen passar  perfekt. kan ju dubbel-koppla fler 30-cms också förstås,men det känns plåttrigt.  burken får även ett t5 uv-b på 24w / 800lm.
ok med TVÅ sticks per kylare/reflektor btw?!

5061
3826
Tropfrog:
Jag tror att du svarat på en del av frågorna själv. Om det är panelen som fysiskt passar bäst så tycker jag att du skall gå på den.

Visst är 60w lite i överkant, men om det blir för varmt så skaffa fläktar. Tycker du att det blir för mycket ljus så skaffa dimmer.

En kul feature som funkar utmärkt med dusks 24V leds är tc420 programmerbar ljusdator. Kostar inte mycket och du får full kontroll över hur mycket ljus burken får. Mysigt att ha lite svagare ljus på morgon och kväll när man normalt sett tittar på burken och full spätta ett par timmar mitt på dagen när man inte är hemma.

Mvh
Magnus 

68
17
shpongel:
ja, det lutar åt att jag kör panel.

men är det enbart EN uhop-sticka per alu-reflektor el kan man pressa in två i samma, utan att förkorta brinn-tiden på dem allt för mkt?
och är sticksen stänk-tåliga?

5061
3826
Tropfrog:
Jag skulle inte montera två sticks i samma reflektor. De utsöndrar en del värme. Känner inte till IP klass på sticker, men nog ser de ut att klara ett och annat stänk. I vilket fall ät reflektorn i sånt utförande att de skall ligga uppe på terrariet och då finns ju ingen risk för stänk.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild