Skäggagam i ett Fungarium? Undrar om detta är möjligt.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
HJ79:
Tja (första inlägget för min del :-) )

Bakgrund:
Min fru är svampexpert (konsulent) och har funderingar på att starta upp ett fungarium. Och vad är det då? Jo, i princip ett akvarium/terrarium med svampodling. Nu siktar hon på mycelodling och små ogiftiga svampar som inte tar så stor plats. Jag har alltid velat ha en skäggagam eller annan dagaktiv liten ödla och fick en "fnurra på tråden" och började fundera i banor om man kan kombinera detta.

Tanken är att införskaffa ett akvarium (720 liter - 200cm långt och 60*60) och göra ett litet landskap med mycelodling. Enl. vad jag har förstått så är förhållandena i miljön för odlingen lika som för en ödla och vill då kombinera detta om det är en bra idé.
MEN. Är det en bra idé öht? Kan svampodling vara skadligt för ödlan?
Har någon några bra (eller dåliga) tankar kring denna frågeställning?

//Mvh Henrik

5093
3864
Tropfrog:
Spännande idé och klart värd att utveckla! Men jag tror att du tittat på helt fel ödla. Skäggiga kommer från väldigt torra områden där det sannolikt inte växer mycket svamp. Den fuktigheten som krävs för framgångsrik svampodling är ohälsosamt för denna ödla.

I mitt regnskogsterrarium ploppar det upp svampar med jämna mellanrum. Så visst är det möjligt att ha svamp och ödlor, bara inte denna ödla. Om du vill ha dagaktiva ödlor I en svampodling så titta på phelsuma släktet.

Mvh
Magnus 

3
1
HJ79:
Tropfrog skrev:
Spännande idé och klart värd att utveckla! Men jag tror att du tittat på helt fel ödla. Skäggiga kommer från väldigt torra områden där det sannolikt inte växer mycket svamp. Den fuktigheten som krävs för framgångsrik svampodling är ohälsosamt för denna ödla.

I mitt regnskogsterrarium ploppar det upp svampar med jämna mellanrum. Så visst är det möjligt att ha svamp och ödlor, bara inte denna ödla. Om du vill ha dagaktiva ödlor I en svampodling så titta på phelsuma släktet.

Mvh
Magnus 



Tackar så jättemycket för svaret. Helt klart skall jag kolla på detta djur :-) Är som sagt helt novis på ödlor, men jag vill lära mig :-)

5093
3864
Tropfrog:
Ok, helt nybörjare på ödlor så tror jag inte att du skall börja med dagaktiva ödlor. Titta på ögonfransgecko eller jungfrugeckos istället.

Mvh
Magnus 

124
17
Vincentc:
Tribolonotus gracilis kan tål hög fuktighet

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:

Stämmer in i kören. Skäggagamer ska ha torrare miljöer med värme. Men det finns alternativ som lämpar sig bättre för era ändamål. 

Marklevande grodor är kanske något som skulle passa? 


102
100
jonnyake:
Kul idé! Men vad är huvudsyftet med detta? Att odla svamp eller se till så att ödlorna får ett gott liv? Om huvudfokus kommer vara på svampen så tror jag tyvärr att det är lämpligt att strunta i ödlan i detta fallet. Olika ödlor kräver rätt så specifika miljöer för att må bra, precis som för olika arter av svamp. Om hon specifikt vill odla en särskild svamp som kräver specifika färhållanden är det ju väldigt viktigt att dessa förhållanden även matchar ödlans krav.

Tråkigt svar tyvärr, men det är djur vi pratar om här.

Med vänliga hälsningar Jonny

3
1
HJ79:
jonnyake skrev:
Kul idé! Men vad är huvudsyftet med detta? Att odla svamp eller se till så att ödlorna får ett gott liv? Om huvudfokus kommer vara på svampen så tror jag tyvärr att det är lämpligt att strunta i ödlan i detta fallet. Olika ödlor kräver rätt så specifika miljöer för att må bra, precis som för olika arter av svamp. Om hon specifikt vill odla en särskild svamp som kräver specifika färhållanden är det ju väldigt viktigt att dessa förhållanden även matchar ödlans krav.

Tråkigt svar tyvärr, men det är djur vi pratar om här.

Med vänliga hälsningar Jonny


Som sagt. Det är på "en tanke" stadiet just nu så jag uppskattar allt ni kan komma med, även om det skulle vara "tråkigt svar".
Svamp är ju huvudprojektet så det går ju först och ja, det är djur som skall ha det bäst så därav förberedelser och frågor. :-).
Börjar överväga att låta det vara ett fungarium endast och låta framtiden avgöra om det blir reptil öht :-)
Är ju ruskigt sugen, men det är liv vi "leker med".

Tackar för engagemang från er alla! Fortsätt gärna med med mer "inputs!"

102
100
jonnyake:
HJ79 skrev:


Som sagt. Det är på "en tanke" stadiet just nu så jag uppskattar allt ni kan komma med, även om det skulle vara "tråkigt svar".
Svamp är ju huvudprojektet så det går ju först och ja, det är djur som skall ha det bäst så därav förberedelser och frågor. :-).
Börjar överväga att låta det vara ett fungarium endast och låta framtiden avgöra om det blir reptil öht :-)
Är ju ruskigt sugen, men det är liv vi "leker med".

Tackar för engagemang från er alla! Fortsätt gärna med med mer "inputs!"


Jag tror att det kan vara en bra idé att välja djur utifrån svamparnas miljökrav. Vet ni vilka svampar ni ska ha? Isf kan det kanske vara lönt att beskriva miljön såsom temperatur, luftfuktighet, typ av bottensubstrat osv. Det finns ju en mängd ödlor i alla möjliga typer av habitat, så det borde ju finnas någon som kan passa :)

Mvh Jonny
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild