”Växtbart” substrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

169
38
Maaajaa:

Johnexotics skrev:

Jag har kört såna i Torv/sand blanding. 


Intressant! Har funderar på att införskaffa Earthmix arid från Arcadia, men om detta fungerar så kanske det kan bli till ett alternativ. Något jag inte förstår är hur plantor köpta kan trivas och frodas på nytt i egen gjorda substrat? Alltså jag vet processen om Bioaktivt m.m och att faunan bryter ner rester till näring, men det känns som att det ska finnas en så mycket mer komplicerad förklaring kring detta. Man skulle alltså kunna ha nästan vad som där plantor skulle kunna trivas? Används näring man kan tillsätta med vatten till krukväxter för att ersätta den naturliga processen  som naturen handskas med?


Mvh Maja!


5061
3824
Tropfrog:
Varför eftersöker du en mer komplicerad förklaring?

Jag har odlat de flesta typer av växter de senaste 35 åren. För mig är det ganska enkelt. Olika växter trivs i olika typer av substrat. Den superenkla lösningen är att fråga folk som odlar arten och anpassa jordblandningen efter det. Den lite knivigare lösningen är att ta reda på var växten lever och förutsättningarna där, sen anpassa sin substratblandning efter det.

Varför har då växterna olika behov? Jo för att de evolutionärt anpassat sig till den miljön de lever i.

Att gapa efter en djupare förståelse än så är bara slöseri med tid och absolut fullständigt onödigt för en nybörjare. Inte ens efter 35 års nerdande på växter har jag känt behov av någon mer komplicerad förklaring.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

[quote=Tropfrog] "Varför eftersöker du en mer komplicerad förklaring?"
En mycket bra fråga med ett oklart svar, många undrar just varför jag vill ha så mycket fakta om just varför en sak går till på det viset osv. Sanningen är som sagt att jag inte vet varför? Det är säkert onödigt och mycket tidskrävande för en nybörjare, men jag ser mer fördelar med för mycket information än för lite. Vad skulle mer kunskap kunna göra för skada inom detta ämne? Bara lite funderingar...
Varför jag nu tar upp detta frågetecken är för att jag som är hyffsat "nybörjare" inom växtligheten inte kan förstå något som verkar vara så simpelt. Till och med nya reptilägare som frågar om substratblandningar och få tipsat får remsan en säker uppfattning om vad man kan använda och frågar inte efter så mycket mer, t.ex. ogödslad jord, spagnumossa osv. Detta är något jag inte kan ta in lika enkelt. Jag vill gärna ha tydliga beskrivningar var och märke som man kan gå efter samt tydliga mängder.
För att försöka förenkla min fråga angående detta som "nybörjare i många fall bara förstår och kör på" handlar om att jag fortfarande inte kan ta in om växter man odlar på egen substrat kan växa lika bra trots att det inte är tillsatt gödsel och andra tillgjorda material. Jag vet förstås att det beror på växt och liknande men jag måste trots det få lov att ställa en sådan simpel fråga! C:


Mvh Maja!


5061
3824
Tropfrog:
Självklart måste man få ställa frågan. Det är upp till var och en om man vill svara. Jag gör det gärna, det får mig att tänka till och utmana mig själv. Ta inte detta fel nu. Men man måste faktiskt lära sig krypa innan man kan gå. Acceptera att du är nybörjare och välj EN väg som någon mer erfaren rekommenderar. För mig känns det som att du samlar in så mycket information så att du har svårt att processa och sortera den. I slutändan så handlar det om att du skall skapa ett terrarium till en framtida ödla. Inget avancerat utan en av Sveriges absolut vanligaste terrariedjur och en av de absolut enklaste. Så välj väg och skrid till verket. Det är först när du kan sätta in ödlan i ditt terrarium som du kan börja skaffa erfarenhet.

Här kommer en klar och tydlig rekommendation från mig som jag vet funkar bra för växterna och som med mycket hög sannolikhet är bra för din ödla också:

50% röllunda så och kaktusjord.
50% Hekla scoria.

Fyll upp till 5 cm i framkant och 10 cm i bakkant. Jorden innehåller tillräckligt med näring för växterna fram tills geckon börjar bajsa och nedbrytningen kommit igång i burken  sen sköter sig allt själv.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Tropfrog skrev:
Självklart måste man få ställa frågan. Det är upp till var och en om man vill svara. Jag gör det gärna, det får mig att tänka till och utmana mig själv. Ta inte detta fel nu. Men man måste faktiskt lära sig krypa innan man kan gå. Acceptera att du är nybörjare och välj EN väg som någon mer erfaren rekommenderar. För mig känns det som att du samlar in så mycket information så att du har svårt att processa och sortera den. I slutändan så handlar det om att du skall skapa ett terrarium till en framtida ödla. Inget avancerat utan en av Sveriges absolut vanligaste terrariedjur och en av de absolut enklaste. Så välj väg och skrid till verket. Det är först när du kan sätta in ödlan i ditt terrarium som du kan börja skaffa erfarenhet.

Här kommer en klar och tydlig rekommendation från mig som jag vet funkar bra för växterna och som med mycket hög sannolikhet är bra för din ödla också:

50% röllunda så och kaktusjord.
50% Hekla scoria.

Fyll upp till 5 cm i framkant och 10 cm i bakkant. Jorden innehåller tillräckligt med näring för växterna fram tills geckon börjar bajsa och nedbrytningen kommit igång i burken  sen sköter sig allt själv.

Mvh
Magnus 


Är överrumplad över ditt svar. Det träffar mig rakt i hjärtat helt ärligt, så personligt så det är lätt att ta in. 

Kntrollbehovet är ett privat problem som förekommer i de flesta sammanhang. Det känns som att jag måste ha alla svar för att ge mina djur den möjligaste trygghet och samtidigt ha det estetiska. Att bla reptilägare säger att man ska göra mycket research innan är logiskt och rätt vilket jag följer under hela processen, jag finner det till och med kul. När jag inte kopplar begrepp eller inte får det svar jag söker så blir det svårare, men jag ger mig inte.. mina djur måste få det allra bästa!

Nu kanske detta övergår till någon psykologisk terapi, vilket forumet inte har någon nytta av.
Tanken var att faktiskt börja gräva mig in på var alla växter jag bör använda kommer ifrån och alla små detaljer som möjligen är tillgängliga, antar att jag får starta med bakgrunden.

Tack för alla tips Magnus, ska påbörja bygget så snart som möjligt och dokumenterar givetvis;)


Mvh Maja!!!


5061
3824
Tropfrog:
Jag ser fram emot en byggtråd. Jag är helt säker på att det blir en intressant tråd och en fantastisk burk i slutändan.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Tropfrog skrev:
Jag ser fram emot en byggtråd. Jag är helt säker på att det blir en intressant tråd och en fantastisk burk i slutändan.

Mvh
Magnus 


Jag får lova att åter igen tacka ypperligt och ursäkta för besvärligheter! Hoppas bara på att jag kan bifoga bilder, då de senaste gångerna inte har gått i mål med framgång.
Mvh Maja!



169
38
Maaajaa:
Nu när det snart är dags för mitt vivarium att bli bioaktivt så kom jag på följande fråga. 
Efter planteringen av växterna i substratet och man sedan kommer på att man vill lägga till en växt, kan man plantera i efterhand eller skulle man då bidra till att förstöra kretsloppet? 
Mvh Maja!

654
341
Johnexotics:
jag har alltid bara planterat. inte haft några problem. har dock bra ljus med

5061
3824
Tropfrog:
Nu har jag inte torr miljö med kaktusar och succulenter. Men väl bioaktiv regnskog. Jag har inga funderingar när det gäller att lägga till eller ta bort växter förutom karantän både innan och efter devarit i mitt terrarium.

Jag har svårt att tro att man i en torr miljö kan skapa ett fungerande kretslopp. Så egentligen finns det nog inte mycket man kan förstöra förutom att ta med sig skadedjur in i burken.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild