Manduca sexta Hornworms Tobakssvärmare INTE skadedjur enligt jordbruksverket

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
16
cutecrawlies:
Jag har letat efter vart man kan köpa dessa mumsiga larver och hittade då ett antal trådar där folk är osäkra på om de är tillåtna eller inte eftersom de anses vara skadedjur där de kommer ifrån.

Jag bestämde mig för att kontakta jordbruksverket för att se vad som gäller i Sverige eftersom jag vill testa föda upp dem. Det tog en himla tid för dom att kolla upp det, men nu har jag fått svar att de inte räknas som växtskadegörare och att det därmed inte krävs något införseltillstånd från andra länder inom EU.  Däremot hänvisar de till att jag även måste kontakta naturvårdsverket för att få reda på om det är en invasiv art, så det blir nästa steg. Om de räknas som en invasiv art får de ändå hållas som sällskapsdjur.

Dom gav mig ett ganska långt svar till slut och jag ställde frågan i deras öppna forum, så ni kan läsa det i sin helhet här: kundo.se/org/jordbruksverket/d/ar-hornmaskar-tillatna-for-uppfodning-och-handel-i/?subscription=txycukwh6f24237cagvqnwt0kgiyznjwc4071913

8
16
cutecrawlies:

Jag klistrar in hela deras svar här också:

"Nu har vi svar på dina frågor och det har tyvärr tagit lång tid eftersom det är flera olika regelverk att ta hänsyn till.

Införsel
Vi har tittat på de arter du nämner och ingen av de är listade i 2018/1882. Vi har också kolla om dessa arter kan vara växtskadegörare och i detta fall är de inte det. Under dessa förutsättningar krävs inget införseltillstånd om de kommer från ett annat EU-land.

Däremot måste ni kolla om det invasiv art. Ta kontakt med Naturvårdsverket för att kolla så det inte är en invasiv art. Om det är en invasiv art får ni bara ta in dom som sällskapsdjur och då är det andra regler som gäller.

Foder
Om insekter/larver föds upp för foderändamål så är de produktionsdjur och får bara utfodras med sådant foder som produktionsdjur får fodras med, och fodret ska komma från registrerad foderföretagare. Här hittar du information om vad som gäller för att Producera och hantera foder på lantbruk och annan primärproduktion

Här kan du läsa om vad som gäller för att tillverka foder/släppa ut foder på marknaden.

Vi kan på rak arm svara på att ett foder tillverkat av "hornmaskar" inte får användas som foder till produktionsdjur. Om det kan användas som foder till andra djur beror på om aktuell art kan anses vara säker som foder. Foder får bara släppas ut på marknaden om det uppfyller de krav foderlagstiftningen ställer. Fodret måste vara säkert för de djur som ska äta det. Huruvida just olika arter av Sphingidae kan anses säkra är upp till den ansvarige foderleverantören.

Har du följdfrågor om foder kan du vända dig direkt till vår djurhälsoenhet som jobbar med foderfrågor: foderdjurprodukter@jordbruksverket.se

Växtskadegörare

Eftersom det inte finns några regler för de arter du nämnt kan vi inte kräva att ni ska hanterar arterna på ett visst sätt. Vi brukar dock alltid uppmana de som tar in oreglerade arter av skadegörare att hantera materialet med försiktighet och på ett sätt som förhindrar spridning.

Det finns ingen generell lista som du kan titta i för att se om en art är reglerad som skadegörare. Däremot finns det ett par listor på vår webbplats där du kan titta för att komma en bit på vägen. I listorna finns också hänvisningar till aktuella regelverk. Om du känner dig osäker på om en art är reglerad som skadegörare inom EU kan du alltid kontakta vaxtinspektionen@jordbruksverket.se.


Här hittar du listor över karantänskadegörare och lista över reglerade icke-karantänskadegörare. Just nu finns det dubbla listor på webben, detta beror på att regelverket ändras den 11 april 2022.


-------------------------------
Dessa svar kommer från djurhälsoenheten, växtregelenheten och smittbekämpningsenheten."


122
63
WolfFire93:
Också väldigt intresserad av att odla dessa! Ser fram emot vad du får reda på :D så vi vet om det går att hämta hem dem :)

8
16
cutecrawlies:

Jag fick följande svar från Naturvårdsverket. Glömde bort att lägga upp det här för jag tänkte att jag skulle vänta på deras slutgiltiga svar, eftersom dom bad att få återkomma. Det gjorde dom aldrig, så jag kanske får skicka en påminnelse. Men egentligen borde väl nedanstående räcka för att det ska vara fritt fram? 


"Ursäkta dröjesmålet med återkoppling på denna fråga från er.

Oss veterligen är den inte en invasiv främmande art. Har skickat till experter på artgruppen och ber att få återkomma.

Det vi kan konstatera är att den

1.  inte är reglerad som invasiv främmande art enligt EU-lagstiftningen.

2. inte heller är uppräknad som art i den riskklassificering som Artdatabanken har utfört på uppdrag av Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten."


122
63
WolfFire93:
Jag tycker ju det låter lovande :D 

8
16
cutecrawlies:

Efter en påminnelse fick jag följande svar. 

"Hej,

Ursäkta, glömde visst att återkoppla när jag fick in svaret från expert.

Tobakssvärmare är så vitt jag vet inte påträffad i Sverige. Arten finns inte heller med i Dyntaxa. De arter som ingick i riskklassificeringen var arter som är påträffade i landet och därmed i närtid skulle kunna sprida sig och bli invasiva.

Hoppas det är svar på din fråga."

Jag tolkar det som att dom inte brytt sig om att utreda den eftersom dom inte påträffat den i Sverige. 

Men det verkar ju inte finnas något hinder då för att föra in, hålla och föda upp dem, så länge vi inte släpper ut dom i naturen så att de sedan klassificeras om. 

Nu när det verkar vara grönt ljus från myndigheterna är nästa steg för egen del att jag behöver grönt ljus från min partner och den processen kan bli betydligt längre och svårare. Senaste svaret var något i stil med "Nej, jag hatar malar!" :P


 


122
63
WolfFire93:
cutecrawlies skrev:
Efter en påminnelse fick jag följande svar. 

"Hej,

Ursäkta, glömde visst att återkoppla när jag fick in svaret från expert.

Tobakssvärmare är så vitt jag vet inte påträffad i Sverige. Arten finns inte heller med i Dyntaxa. De arter som ingick i riskklassificeringen var arter som är påträffade i landet och därmed i närtid skulle kunna sprida sig och bli invasiva.

Hoppas det är svar på din fråga."

Jag tolkar det som att dom inte brytt sig om att utreda den eftersom dom inte påträffat den i Sverige. 

Men det verkar ju inte finnas något hinder då för att föra in, hålla och föda upp dem, så länge vi inte släpper ut dom i naturen så att de sedan klassificeras om. 

Nu när det verkar vara grönt ljus från myndigheterna är nästa steg för egen del att jag behöver grönt ljus från min partner och den processen kan bli betydligt längre och svårare. Senaste svaret var något i stil med "Nej, jag hatar malar!" :P


 


Jag hade gärna hämtat hem och starta upp, men jag har inte kunnat hitta om de ens finns i europa att hitta i hobbyn... skulle det vara folk från usa som t.ex. åker till hamm kanske?
(Jag har dock i år inte möjlighet att åka utanför norden)

8
16
cutecrawlies:
WolfFire93 skrev:

Jag hade gärna hämtat hem och starta upp, men jag har inte kunnat hitta om de ens finns i europa att hitta i hobbyn... skulle det vara folk från usa som t.ex. åker till hamm kanske?
(Jag har dock i år inte möjlighet att åka utanför norden)


Jag har sett i någon av Hamm/Houten grupperna på FB någon som sålde både ägg, larver, puppor och malar. Det var några månader sen.

122
63
WolfFire93:
cutecrawlies skrev:


Jag har sett i någon av Hamm/Houten grupperna på FB någon som sålde både ägg, larver, puppor och malar. Det var några månader sen.

Super!! Då ska jag kolla runt när jag åker dit :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild