Belysning mossmix

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

488
202
David:
Har beställt hygrolon och mossmix från dusk. Funderar på hur mycket belysning som behövs. Hur många lumen tror ni krävs? 
Terrariet är 45x45x70 och det sitter en dubbel compact top på den. Alltså 4 lampor. 
Nu har jag ju compact toppen så tänkte att jag skulle använda den. Vad rekommenderar ni gör lampor med e27 sockel? Bör jag leta efter led-lampor? 

5088
3861
Tropfrog:
Jag har mossa som växer i alla nivåer i min burk. Såväl i fullt ljus som i skugga. Överallt utom de mörkaste ställena. Jag tror att det blir både tillräckligt med ljus och snyggt med exoterra natural light.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Personligen så upplever jag att det behövs mycket ljus för att få mossmixen riktigt frodig. Bäst resultat fick jag av CDM växtlampor. 
När jag enbart körde Exo Terras dubbelramp med natural light så blev den rätt spretig och var mest sphagnumen i mixen som trivdes i slutändan.

5088
3861
Tropfrog:
Jag är ju inne på femte året sedan jag startade terrariet med mossmix. Idag har jag inteen aning om vilka arter som kommer ifrån mossmixen eller kommit in på annat sätt. Däremot är jag helt säker på att det kommer ormbunkar som är nära på ogräs under mina förutsättningar ur mixen.

Jag startade ett nytt terrarium med mossmix 20 cm under dusks 20w ledstrip för tre månader sedan. Den har inte tagit sig ännu. Tror egentligen att konstant fuktighet är en viktigare förutsättning än exakt ljusmängd för att få igång det.


Mvh
Magnus 

144
82
javan:

Är det frodig grön mossa likt en matta man är ute efter så tror jag definitivt att mycket (och bra) ljus är nyckeln. Får nästan samma effekt med mossmixen i mindre ljus som färsk sphagnum på påse. Konstant fuktighet är ju ett måste oavsett.


488
202
David:
Ska flrst testa på en liten bit i ett annat terrarium innan jag kör en hel bakgrund. I det andes  har jag dusk led stick 20 w + plus en 50 w dagljus-spot. Då får jag kanske en bild av hur det funkar. 

488
202
David:
Fick leveransen av dusk idag, mycket snabbt och bra, rekommenderas????

488
202
David:
Hur länge brukar det ta innan man kan se att mossan brukar ta sig? Handlar det om någon vecka?
Jag vet inte om jag har tillräckligt med ljus. Men tänkte avvakta lite och se om det börjar bli grönt. Annars byter jag nog till uhop sticks.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild