Hygrolon

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

488
202
David:
Ni som använt hygrolon i bakgrund. Jag har aldrig känt på hygrolon så jag vet inte hur det är att jobba med. Kan man sätta det på en fogskumbakgrund? Alltså få den att följa formerna på bakgrunden på ett smidigt sätt? 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
David skrev:
Ni som använt hygrolon i bakgrund. Jag har aldrig känt på hygrolon så jag vet inte hur det är att jobba med. Kan man sätta det på en fogskumbakgrund? Alltså få den att följa formerna på bakgrunden på ett smidigt sätt? 

Jag kör min direkt på glaset, då jag tycker det är rätt skönt att skipa hålla på med fogskumsbakgrunder och växterna tar över allt sedan ändå. Men de lär fungera bra att fästa på fogskum också (kolla in Troy Goldberg på youtube, länkar en video nedan). Det är ganska likt tyg, så det är mjukt, smidigt att jobba med och relativt töjbart.

www.youtube.com/watch?v=2G9HFqdZH4Y&ab_channel=TroyGoldberg%27sTropicalGarage

488
202
David:
Tack för svar. 
Är detta samma typ av produkt? 
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.11.20327/wacool-rainforest-plant-cotton-vaxtduk-59x44-cm

114
73
Lunde:

David skrev:
Tack för svar. 
Är detta samma typ av produkt? 
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.11.20327/wacool-rainforest-plant-cotton-vaxtduk-59x44-cm


Verkar vara en klon rent egenskapsmässigt (på pappret). Men varför betala mer för en kopia?

Dusk har lite guider kring hur man kan montera Hygrolon på olika material dusk.se/Hygrolontips.htm


488
202
David:
Lunde skrev:


 

Verkar vara en klon rent egenskapsmässigt (på pappret). Men varför betala mer för en kopia?

Dusk har lite guider kring hur man kan montera Hygrolon på olika material dusk.se/Hygrolontips.htm



Sedär, där sätter de den på en fogskumbakgrund. 

488
202
David:
Lunde skrev:


 

Verkar vara en klon rent egenskapsmässigt (på pappret). Men varför betala mer för en kopia?

Dusk har lite guider kring hur man kan montera Hygrolon på olika material dusk.se/Hygrolontips.htm



Är det dusks mossmix som gäller, eller finns det andra/bättre alternativ?

114
73
Lunde:

David skrev:


Är det dusks mossmix som gäller, eller finns det andra/bättre alternativ?


Funkade sådär för mig, men jag gav den kanske inte rätt förutsättningar eller var för otålig.
Föredrar att använda levande mossa (från exempelvis bens-jungle.com/Mosses-Dartfrogs) och fästa i materialet.


169
38
Maaajaa:
Hej lånar tråden en snabbis... Har sökt runt om vad hygrolon är och användning någon som bara snabbt skulle kunnar sammamfatta? Skulle vara till stor hjälp! C:

5093
3864
Tropfrog:
Maaajaa skrev:
Hej lånar tråden en snabbis... Har sökt runt om vad hygrolon är och användning någon som bara snabbt skulle kunnar sammamfatta? Skulle vara till stor hjälp! C:


Det är ett sorts tjockt syntetiskt tyg med extremt hög vattenuppsugningsförmåga. Bra som underlag för epifytiska växter och mossor som behöver hög och jämn fuktighet kring rötterna.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild