Sköldpadda som äter dåligt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

35
4
EmptineX:

Hej! Har en river cooter som är runt ett år. Väger ca 550gram och gissar ca 15cm bred. Hon har fått skalröta jag jobbar med att få bort. Men hon slutade vilja äta när hon fick detta. Jag som inte är kunnig om sköldpaddor trodde bara att skalrötan var dåligt öms för hon växer så upptäckte att det var en sjukdom senare än vad jag borde ha gjort. Men nu har hon enbart ätit lite av flytväxter hon haft. Hon vägrar äta sina favvo pellets, favo torkade fiskar och räkor, inte ens färsk räka eller mussla, och inte heller gurka eller minispenat som hon älskade o åt direkt ur handen. Nu doftar hon på det sen simmar hon iväg. Hon skiter iaf men de är inte mycket. Man kan se att hon ätit av flytväxterna. Har läst att dem klarar sig länge utan mat helt men att det tar längre tid nu att hela sitt skal när hon inte vill äta så mycket. Hon äter sephia då o då iaf. 

Hon blir skrubbad och sprayad med jodopax och får sola i torr låda en timma om dagen vilket ska va bra vad jag läst mot skalröta. Men vill att hon ska börja äta igen som hon gjorde innan. 

temperaturen ligger på 25grader hon solar ganska ofta under uvb-värmelampan men ibland ser ja henne sova under vattnet på dagarna.   Ska jag höja vattentemperaturen? Eller bara vänta ut detta? 
Tacksam för tips! 


229
223
Formula76:
Är du säker på att den har skalröta? 
Har du en bild på det?

Det kan vara all den behandlingen som gör att den inte äter.

35
4
EmptineX:
Har ingen bild just nu då jag inte är hemma. Men de är vita prickar och skador efter det. Va vitt som gick o borsta bort under första behandlingen. Ser ut som bilderna ja hitta på shellrot på google. Hon började äta dåligt innan behandlingen det var därför jag kände att nått var fel så då hittade jag att hon har shellrot o jag började behandlingen.

229
223
Formula76:
Där kan bli missfärgningar och märken "helt naturligt"

Det är ingen större fara att den inte äter, just för den sakens skull, den kan gå länge utan mat utan problem.
Jag tror inte det är skalrötan (om den nu har det) som gör att den slutar äta, isf ska det vara väldigt långt gånget tror jag.

Om du lägger den i ett kar med lite varmare vatten, och den ligger där i en kvart. Bajsar den då?
Det gör de nästan alltid om de kommer i ljummet vatten.
Gör den INTE det, KAN det vara så att det är förstoppning. Det har jag råkat ut för ett par ggr på små sköldpaddor.

Hur länge har den matvägrat?

550gram låter väldigt stort för att vara bara 1år.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Låt veterinär ställa diagnos och medicinera. 
En så pass allvarlig diagnos blr du inte göra själv. Se till att få korrekt diagnos och behandling. 
Nu låter det som du gissar dig fram och att behandla fel kan göra mer skada än nytta.

352
269
Animallover_1984:
Hej!

När min ena sköldpadda fick skalröta vid ett tillfälle (antagligen efter att hon skrapat upp skalet lite på något) så fick jag utskrivet någon typ av medicin (antibiotika? kommer inte ihåg exakt för det var många år sedan nu) som skulle strykas på och sen skulle hon vara på land tills det var läkt, med undantag från att hon fick simma någon timme eller så/dygn eftersom hon är en reeves. Hon bodde i en större balja utan tillgång till vatten (under sin behandling) med sin värmelampa osv. över och fick som sagt bara bada en gång om dagen. 

Har du varit med den till en veterinär TS eller bara "självdiagnostiserat"? Tänker eftersom du gör tvärtom mot rådet som jag fick från veterinären för min sköldpadda och inte verkar ha någon medicin utan bara jod.

Om du inte redan varit till en reptilkunnig veterinär, så håller jag med Jimmy (här ovan) boka tid till en veterinär så att det blir en riktig diagnos och rätt behandling. 

Hoppas det löser sig med sköldpaddan. 

Mvh/Animallover_1984
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild