Ett (planerat) bygge som följer Markusbabs upplägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

366
155
Linus:

Hej!

Jag har planerat att bygga tre större terrarier (typ 200x60 i bottenyta) i framtiden, som skall staplas på varandra. Men eftersom jag dels inte har pengar till det nu - och inte heller har några djur som behöver större terrarier för tillfället - så tänkte jag öva på att bygga i melamin, och att bygga överhuvudtaget (min tumme sitter så otroligt mitt i handen..). Jag kommer därför inom en snar framtid ta mig iväg till Bauhaus för att skaffa virke till två terrarier som skall staplas, med måtten 60x45x45 (L x D x H) till en juvenil trädgårdsboa och en kenyansk sandboa. 

Jag har lite funderingar kring hur jag skall göra, trots att Markusbabs varit så utförlig i sin byggtråd :)

Tror ni att det går att använda sig av träplugg för att sätta ihop skivorna, eller ska jag bara använda skruv typ?

Vilken slags silikon skall jag använda till skarvarna? Visst är det så att man skall undvika silikon med anti-mögelmedel i?

Jag kommer helt klart behöva mycket hjälp härifrån, och som sagt så har jag inte ens påbörjat mina inköp, så det här är i dagsläget en planeringstråd inför byggandet!

 


50
10
Malawi:

Jag har alltid använt casco glassilikon till mina terrarium, står på tuben att det går att använda till akvarium också så den borde vara helt ofarlig att använda.

Sen borde skruv vara bättre att använda än träplugg tycker jag.


1662
779
fluffis:

Kul att du ger dig på att bygga! Jag tror inte att din tumme sitter mitt i handen för det märks ju att du redan är en bra bit på väg, åtminstone i huvudet :)


508
304
Jonas77:

Ett alternativ till att stapla terarier som ändå ska stå på varandra är att bygga ett dubbelterrarium (eller trippel i ditt fall) med tre regelverk och gemensamma skivor runt om.


230
22
Nooon:

Vad skojigt att bygga! :)
Jag har några idéer som kanske kan vara nå´t.

Skruv... kopplingsbeslag! Melaminskivorna du ska köpa antar jag är klädda spånskivor. Vad jag vet så blir det inte lika hållbart som massivt trä som ju har en viss seghet iom att fibrerna är kvar... men det kan absolut bli tillräckligt hållbart. Jag nämner det eftersom du pratar om rikigt stora och tunga byggen som blir ännu tyngre med sten och annan inredning. Såå innan du bygger det stora bygget ska du nog kolla att det blir tillräckligt starkt. ...men kopplingsbeslag vore kanske rätt? Ikea kör ju med det i både massivt och spån. 
Kopplingsbeslag - www.clasohlson.com/se/Pr313954000/Pr313954000
Lägger med en bild på hur de ska sitta också uti fall att - www.hettich.com/uploads/tx_templavoila/P_01_08_06_BDpic_05.jpg

Silikon. På Hornbach zooavdelning har eller har de i alla fall haft tuber med något de kallar akvariesilikon. Bra! Då vet man i alla fall... men det är små tuber och säkert dyrare än sådana där ordinarie tuber som man monterar i en såndär manick som man kan klämma ut silikonet med. ...åh, jag vet! Ursäkta! Jag vet inte vad en såndär manick heter på riktigt. Det är en av de standardbenämningar jag ger grejor som jag använder men inte vet vad fackfolk kallar dem. :P ;) Nå, i alla fall! Större tuber har de också på Hornbach och annanstans också förstås. Som Malawi säger så står det på tuben står vad silikonet är lämpligt för. Tillverkarna har kommit på att man vill veta... så numera står det på om det är lämpligt till akvarier.
Köp en stor tub om det ska gå åt mycket. Köp en liten om du bara behöver lite. Enligt min erfarenhet går det inte att spara det som blir över någon längre tid. Trots att jag försökt stänga tuber och plasta och tejpa så har halvanvända tuber härdat.


151
77
Firemon:

Nooon.

Skelettpistol heter den manicken ;)


508
304
Jonas77:

Kopplingsbeslag är väl till för att fästa en skiva mot en annan skiva så att säga? Det kan nog bli svårt att borra ut och få det hållbart, och definitivt inget för stora byggen, då är det reglar som gäller. Mindre byggen kanske det kan fungera bra till, men om terrariet aldrig behöver flyttas (och är för stort för dörren) så är nog skruv enklast.

Ett enkelt regelverk kan man dra vagnbult igenom, snyggt och lätt att ta isär om man måste flytta.

Till större ormburkar har jag använt brun byggsilikon till skarvar (passar till brun formplyfa). Det står inget om fungicider på de jag har använt, men jag vet inte om de är skyldiga att skriva ut det. Man kan ringa till kundtjänst och fråga antar jag.


230
22
Nooon:

Just! Reglar måste det ju vara också! :) Men alltså... det är inte svårt med kopplingsbeslag. T.o.m jag fixade det på första försöket! ;) ...om man nu skulle vilja använda det. Det hörs att mer vana byggare än jag säger skruv och bult så ta det!

Jag tänkte på en annan grej med staplade terrarier. Lyset i terrariet under kommer att värma terrariet över. Praktiskt... men bygg in ventilering så att det går att kontrollera.

Firemon > Tack! :) Så vet jag det! Då behöver inte stackars personalen i byggbutiken se ut som fågelholkar  nästa gång jag ska ha en ;)


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

går hur bra som helst att bygga utan reglar

 

och för 111e gången  akvariesilikon är samma sak som glassilikon men dyrare


508
304
Jonas77:

Du skulle bygga ett 2-kubiksterrarium i spån utan reglar? :)

Inte jag, dessutom försöker jag vara förutseende och se till att jag kan montera ner så stora burkar, då är reglar perfekt. Att ens försöka utan reglar låter krångligare.

Jag pratar om horisontella regelverk nu, inte något som går längst fogarna lodrätt, det är fult.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild