Regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
35
Alex194:
Fortsätter i denna tråd med att lägga upp mitt terrariebygge, mitt första regnskogsinspirerade bioaktiva terrarium med bänk.

Samma upplägg som min andra tråd "vattenbygge" där jag lägger upp ett litet album där jag försöker illustrera hur jag byggt. Bygget mäter 180*55*90cm i innermått och huserar en kungspyton. allt är byggt av 12mm plywood bortsätt från benen till bänken, som jag svarvat till utav en 4*4. Bygget är vattensäkrat med tre lager epoxy. (finns tyvärr trots det en liten läcka) 

Som distans i botten har jag använt mig utav golvplattor från jula, på det ligger ett myggnät för att hålla substratet på plats. Bakgrunden är gjord av frigolit och fogskum jag sedan fäst kokosfiber, kokosfiberhumus och sphagnum mossa på. Vattenkaret är byggt av frigolit och är vattensäkrat med många lager epoxy. Karet är ganska stort och klumpigt i.o.m grottdelen och därför sitter den också fast i botten och bakgrunden. För smidighetensskull är den utrustad med ett avlopp för enkla vattenbyten. Bottenmaterialet består också av en blandning av kokosfiber, kokosfiberhumus och sphagnum, utöver dessa finns bark, planteringsjord och kol iblandat. Städpatrullen består idag av hoppstjärtar och T.tomentosa.


Precis som mitt andra bygge var inte direkt bilderna avsedd för andra att se. Därför är de kanske inte perfekta och visar allt som är gjort.
 































Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild