En säker mossa för Coral Finger groda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Jappa:
Finns det en säker mossa för Coral Finger/White's Tree Frogs?

Jag har sett många inlägg på internet om att spaghnummossa och annan mossa är farligt för dem om de äter det (T.ex. när en syrsa går på mossan och grodan äter mossa + syrsa) Det kan orsaka.. förödande hälsoproblem.

Vad är din erfarenhet av grodor och mossa?

31
28
LeafGecks:
Det är inte rekommenderat att ha mossa för korallfingergrodorna just för den anledningen att dom kan få i sig det. Har tyvärr inte längre kvar mina grodor, men av det jag har läst så är det bästa om man har alltingen pappershandukar eller jord med stora löv ovan på för att täcka den lösa jorden.

5
0
Jappa:

LeafGecks skrev:
It is not recommended to have moss for the coral finger frogs precisely for the reason that they can ingest it. Unfortunately, I no longer have my frogs left, but from what I have read, it is best if you have everything paper towels or soil with large leaves on top to cover the loose soil.


Finns det ingen annan mossart som är säkrare? Spaghnummossa är väldigt lång, men det finns gott om mossa som är mycket mindre


5096
3866
Tropfrog:
Det är väl fuktig miljö vi pratar om? Då kommer mossa att växa vare sig du vill eller inte. Jag skulle ta bort alla långtrådiga arter och låt resten växa. Att plantera in mossa är sällan effektivt ändå med undantag för sphagnum. Sällan man träffar rätt i placering och behov men sporer finns överallt och när miljön är rätt växer det.

Mvh
Magnus 

39
40
FreakyGeckos:
LeafGecks skrev:
Det är inte rekommenderat att ha mossa för korallfingergrodorna just för den anledningen att dom kan få i sig det. Har tyvärr inte längre kvar mina grodor, men av det jag har läst så är det bästa om man har alltingen pappershandukar eller jord med stora löv ovan på för att täcka den lösa jorden.


Sen när ingår pappershanddukar i L80? Papper är för lata personer som kollar för mkt på amerikanska youtubers

31
28
LeafGecks:
FreakyGeckos skrev:


Sen när ingår pappershanddukar i L80? Papper är för lata personer som kollar för mkt på amerikanska youtubers


Och vart står det i L80 att pappershandukar är förbjudna? Just korallfingergrodor är känsliga mot högre fuktighet som kan bidra till bakteriella infektioner, unga individer kan också få problem om dom hålls på lös jord.
Vissa föredrar att hålla dom mer sterilt. Det är ju så klart en smaksak, men att påstå att folk är lata för att dom håller djur på papperhandukar är bara dumt.

5096
3866
Tropfrog:
LeafGecks skrev:


Och vart står det i L80 att pappershandukar är förbjudna? Just korallfingergrodor är känsliga mot högre fuktighet som kan bidra till bakteriella infektioner, unga individer kan också få problem om dom hålls på lös jord.
Vissa föredrar att hålla dom mer sterilt. Det är ju så klart en smaksak, men att påstå att folk är lata för att dom håller djur på papperhandukar är bara dumt.



Hmm, om jag inte minns fel skall substratet vara naturligt och grävbart enligt l80. Det bör rimligtvis utesluta pappershandukar tänker jag, eller?

Mvh
Magnus 

39
40
FreakyGeckos:
Tropfrog skrev:



Hmm, om jag inte minns fel skall substratet vara naturligt och grävbart enligt l80. Det bör rimligtvis utesluta pappershandukar tänker jag, eller?

Mvh
Magnus 


Stämmer mkt väl det du skriver. 

39
40
FreakyGeckos:
LeafGecks skrev:


Och vart står det i L80 att pappershandukar är förbjudna? Just korallfingergrodor är känsliga mot högre fuktighet som kan bidra till bakteriella infektioner, unga individer kan också få problem om dom hålls på lös jord.
Vissa föredrar att hålla dom mer sterilt. Det är ju så klart en smaksak, men att påstå att folk är lata för att dom håller djur på papperhandukar är bara dumt.


Ett terrarium eller akvarium för groddjur bör vara försett med lock.

Helakvatiska groddjur ska hållas i vatten. Halvakvatiska groddjur ska hållas i vatten med landdel. Landdelen ska ha grävbart bottenmaterial av jord, torv, mjuk mossa eller dylikt. Marklevande groddjur ska hållas på land med grävbart bottenmaterial av jord, torv, mjuk mossa eller dylikt. Trädlevande groddjur ska ha klättergrenar, bladväxter eller dylikt så att de utan svårighet kan röra sig och vila ovan mark. Marklevande och trädlevande groddjur ska ha badvatten av minst sådan volym och sådant djup att alla djuren samtidigt kan sitta på bottnen med huvudet ovanför vattenytan. Groddjur ska ha gömställen eller, när det gäller kamouflagetecknade djur, en kamouflerande inredning som liknar djurens kamouflageteckning.

31
28
LeafGecks:
FreakyGeckos skrev:


Ett terrarium eller akvarium för groddjur bör vara försett med lock.

Helakvatiska groddjur ska hållas i vatten. Halvakvatiska groddjur ska hållas i vatten med landdel. Landdelen ska ha grävbart bottenmaterial av jord, torv, mjuk mossa eller dylikt. Marklevande groddjur ska hållas på land med grävbart bottenmaterial av jord, torv, mjuk mossa eller dylikt. Trädlevande groddjur ska ha klättergrenar, bladväxter eller dylikt så att de utan svårighet kan röra sig och vila ovan mark. Marklevande och trädlevande groddjur ska ha badvatten av minst sådan volym och sådant djup att alla djuren samtidigt kan sitta på bottnen med huvudet ovanför vattenytan. Groddjur ska ha gömställen eller, när det gäller kamouflagetecknade djur, en kamouflerande inredning som liknar djurens kamouflageteckning.


Dessa är ju trädlevande grodor och i texten så är det inte specificerad vilken botten substrat just dom ska ha.
Står endast om om att marklevande och halvakvatiska ska ha grävbar bottenmaterial.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild