Ett vuxenBoande

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

167
163
Imori:
Min lilla Boa hade nästan växt ur sin 100x40x70 burk så det var dags att fixa nåt större åt damen.

Med risk att det just där och då skulle bli för stort åt en ~80cm imperator så slog jag ändå till på en begagnad Terrabygg i måtten 170x70x70 här på TD:s Köp&Sälj.
Därefter har jag dragit ut lite på att fixa ihop allt, dels för att hitta rätt prylar och göra grundlig research om allt från bottenmaterial till värmare och lampor. Men även för att hon skulle få växa lite till.
Saknar endast en gömma än men annars är allt klart.

Nu när ormen flyttat in blir det ett litet kollage över hur det gick.


Terrariet intryckt i lägenheten. 



Ett första test med bakgrund från BTN.



Limmat och klart med Tec7, hörnet samt kanten mellan BTN Slimline och den större 3d-bakgrunden är en kapad filtergömma från Juwel.



Tar lite plats men fint och mer naturligt än en 90° träkant blir det.



Lampor från Arcadia är två LED Jungle Dawns, en 54W T5-armatur med 6% UVB-rör och en DHP - samt en panel från Tropic Shop för att hjälpa hålla temperaturen i resten av burken. Värmarna styrs med Habistat Pulse.
Grenar och lian limmad och så fint bokspån i botten.



Hela möbeln med ogömda kablar. Underredet är ett IKEA Knoxhult bänkskåp.



Orm lite fundersam över vart allt utrymme plötsligt kom ifrån.



Nu har hon Boat in sig, verkar trivas och letar sig nyfiket omkring.

167
163
Imori:
En 24W T5-armatur ska det vara såklart.

Då hon är så liten än så har den stora plastgömman fått en trästruktur inuti som minskar storleken. Fungerar dels som en skiljevägg, så hon kan undkomma allt ljus och öppningen helt, men även lägga sig uppepå den så hon har ryggen mot toppen på gömman.

167
163
Imori:
När man aldrig blir riktigt nöjd så får djuren stå ut med lite förändringar i bostaden i början. Att mixtra lite med termostarer och placeringar av vatten i burken hör väl till. Även om man tycker sig ha gjort allt perfekt och tänkt ut allt på förhand...

Nu när gömmorna dykt upp också så verkar hon nöjd med tillvaron i sitt nya hem.



209
109
Norrby89:
Ser riktigt nice ut =) liten fundering bara hur du håller upp luftfuktigheten med bottensubstratet ? vi har haft ganska stora bekymmer och då kör vi ändå bioaktivt och bara rent torv i botten. krävdes dock att vi la en behållare med vatten på varma delen för att hålla konstant 65-70% luftfuktighet =)

167
163
Imori:
Det gör jag faktiskt inte. Områdena lokaliteten kommer ifrån är väldigt torra stora delar av året så försöker hålla burken under 50%, med en gömma med coco coir.

209
109
Norrby89:
Imori skrev:
Det gör jag faktiskt inte. Områdena lokaliteten kommer ifrån är väldigt torra stora delar av året så försöker hålla burken under 50%, med en gömma med coco coir.


Aah se där detta va något nytt för min del =) visserligen bara kollat för några få lokaliteter men trodde då inte att det va så stora varriationer. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild