Nytt beteende KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Frame:
Hej!
Jag är nybörjare och har två KP sedan några månader tillbaka. Ett nytt beteende hos ena, (hanen enligt affären) men jag tror att det är en hona då den är större än den andra och har tvärt avslut på svansen, är att så fort jag öppnar terrariet så reagerar den direkt och kommer fram. Ofta i denna ställning och mot mig. Jag uppfattar det som irritation och stänger terrariet, då brukar den backa tillbaka in och lägga sig på "lur". Är detta beteende korrekt uppfattat från min sida och vad skulle det kunna bero på?

84
67
Nina_Fiji:
Den har nog lärt sig att du kommer med maten. 

2
0
Frame:
Nina_Fiji skrev:
Den har nog lärt sig att du kommer med maten. 

Tack för ditt svar! Vid matning har jag tagit ut båda ur terrariet och matar i varsin låda just i förhoppning att undvika liknande beteenden. Men det kanske ändå kan bero på att den har lärt sig att jag kommer med mat?

50
19
Danilo:
Frame skrev:

Tack för ditt svar! Vid matning har jag tagit ut båda ur terrariet och matar i varsin låda just i förhoppning att undvika liknande beteenden. Men det kanske ändå kan bero på att den har lärt sig att jag kommer med mat?


Risken med att mata utanför terrariet är att du lär ormen att hugga/äta när han eller hon får komma ut. När du sedan ska handskas med ormen exempelvis om du visar upp ormen för någon vän eller familjemedlem kan ormen trigga igång en matrespons och hugga.

Nu är det förvisso bara en kungspyton men det kan vara bra att ha i åtanke om du skulle ha en större orm du matar med samma vanor, de lär sig nämligen med åren.
En stor kungsboa eller större pyton är inte trevligt att få matrespons på utanför terrariet när det absolut inte är matdags.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild