Marcgravia sintenisii

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

256
35
huckerby:

Köpte en planta planterad i jord. Läst lite olika men hur vill den helst vara planterad?
Jord eller spagnummossa är det enda jag kan bistå den med.
Kan ju annars sätta den direkt i substratet med men lite orolig att det kan bli för fuktigt. Har läst att den vill ha lite luftigare men inte fått helt klarhet i det.

ngt mer jag bör tänka på? Den ska stå i en pilgiftsburk 45cm till tak. 
Full sol eller lite skuggigt?


5088
3861
Tropfrog:
De är väldigt förlåtande och växer i/på det mesta. Sätt den i botten och fäst stänglarna på något de kan klättra på med typ plastöverdragen ståltråd eller buntband. Med tiden fäster den sig och växer vidare på underlaget.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:
De är väldigt förlåtande och växer i/på det mesta. Sätt den i botten och fäst stänglarna på något de kan klättra på med typ plastöverdragen ståltråd eller buntband. Med tiden fäster den sig och växer vidare på underlaget.

Mvh
Magnus 


ok tack
det låter rätt enkelt då


256
35
huckerby:
huckerby skrev:


 

ok tack
det låter rätt enkelt då



en annan växtfråga; köpte en stor anubia men den var lite för stor. Kommer sticka upp med häften av bladen ovanför ytan. Kanske ännu mer. Kommer den acceptera det?
det är ju ett grodterrarium så luftfuktigheten är hög.
har ingen hygrometer men av erfarenhet bedömer jag att den pendlar 70-95%


256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:
De är väldigt förlåtande och växer i/på det mesta. Sätt den i botten och fäst stänglarna på något de kan klättra på med typ plastöverdragen ståltråd eller buntband. Med tiden fäster den sig och växer vidare på underlaget.

Mvh
Magnus 


en annan växtfråga; köpte en stor anubia men den var lite för stor. Kommer sticka upp med häften av bladen ovanför ytan. Kanske ännu mer. Kommer den acceptera det?
det är ju ett grodterrarium så luftfuktigheten är hög.
har ingen hygrometer men av erfarenhet bedömer jag att den pendlar 70-95%


Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
huckerby skrev:


 

en annan växtfråga; köpte en stor anubia men den var lite för stor. Kommer sticka upp med häften av bladen ovanför ytan. Kanske ännu mer. Kommer den acceptera det?
det är ju ett grodterrarium så luftfuktigheten är hög.
har ingen hygrometer men av erfarenhet bedömer jag att den pendlar 70-95%


Anubias går till och med att plantera helt ovanför ytan i fuktiga grodburkar, så den kommer nog klara sig prima.

Angående Marcgravian. Är den rotad så bara plantera som vanligt. Är den orotad brukar jag lägga ut en liten plätt med lite småfuktig sphagnum i terrariet där jag vill att min planta ska börja (förslagsvis brevid en vägg den kan klättra på sen) och sedan lägga sticklingen på (ev med en liten liten sten på för att hålla kvar den).

256
35
huckerby:

EmanuelKarl skrev:

Anubias går till och med att plantera helt ovanför ytan i fuktiga grodburkar, så den kommer nog klara sig prima.

Angående Marcgravian. Är den rotad så bara plantera som vanligt. Är den orotad brukar jag lägga ut en liten plätt med lite småfuktig sphagnum i terrariet där jag vill att min planta ska börja (förslagsvis brevid en vägg den kan klättra på sen) och sedan lägga sticklingen på (ev med en liten liten sten på för att hålla kvar den).


tack!
ska kolla om den har rötter men det antar jag. Då vet jag


256
35
huckerby:

EmanuelKarl skrev:

Anubias går till och med att plantera helt ovanför ytan i fuktiga grodburkar, så den kommer nog klara sig prima.

Angående Marcgravian. Är den rotad så bara plantera som vanligt. Är den orotad brukar jag lägga ut en liten plätt med lite småfuktig sphagnum i terrariet där jag vill att min planta ska börja (förslagsvis brevid en vägg den kan klättra på sen) och sedan lägga sticklingen på (ev med en liten liten sten på för att hålla kvar den).


Jag fortsätter lite med växter i denna tråden. Dvärgorkide, sigmatostalix radicans, har du/ni lite tips om hur jag tar hand om den näst?
min tanke är att placera den på en gren monterad med lite mossa runt rötterna. Typ som man sätter bromelia.
kan det funka eller vill den stå i lite mer fuktad substrat?
regnskogsburk så miljön är fuktig.

om det skulle vara en bra placering kan den ändå växa där & bli större?


Hur förökar jag den? Delning?


5088
3861
Tropfrog:
huckerby skrev:


 

Jag fortsätter lite med växter i denna tråden. Dvärgorkide, sigmatostalix radicans, har du/ni lite tips om hur jag tar hand om den näst?
min tanke är att placera den på en gren monterad med lite mossa runt rötterna. Typ som man sätter bromelia.
kan det funka eller vill den stå i lite mer fuktad substrat?
regnskogsburk så miljön är fuktig.

om det skulle vara en bra placering kan den ändå växa där & bli större?


Hur förökar jag den? Delning?



Nu har jag misslyckats kapitalt med just denna arten som för övrigt anses vara lite av ett ogräs hos orkidé nördar. Den första planterade jag i bottensubstratet, där fick den för lite ljus. Den andra epifytiskt, där blev den för torr. Jag får nog inse att jag inte har någon bra plats för en sån. Men de som har framgång har dem i relativt tjockt material och mycket ljus. Så planterad på ljusaste platsen på botten tror jag på.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:


Nu har jag misslyckats kapitalt med just denna arten som för övrigt anses vara lite av ett ogräs hos orkidé nördar. Den första planterade jag i bottensubstratet, där fick den för lite ljus. Den andra epifytiskt, där blev den för torr. Jag får nog inse att jag inte har någon bra plats för en sån. Men de som har framgång har dem i relativt tjockt material och mycket ljus. Så planterad på ljusaste platsen på botten tror jag på.

Mvh
Magnus 


ok tack!
hann sätta den innan men då blev det nog bra. Satte den innanför en korkbit som står på bottensubstratet klistrad mot glaset. Så lite upphöjd från bottensubstratet men så att rötterna ändå kan nå ner.
med mossa runt.
i ett 45cm högt med bra ljus så hoppas det blir bra.
Det var två plantor i krukan så satte den ena av dem & säljer den andra vidare ihop med fler överflödiga växter.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild