8,5 kvm regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
2
BoxhultsErik:
Nu har jag varit ute hos våra sköldpaddor och mätt och planerat för ett stort regnskogsterrarium. Jag ska bygga ett terrarium ovanför våra sköldpaddors vinterbostad. Det blir ca 8,5kvm och 1m högt. Jag vill ha ett bioactivt terrarium vilket jag ser alla möjligheter att skapa när det blir så stort. Jag vill framförallt ha ödlor i det men även lite grodor, gärna olika arter då det är väldigt trevligt det kommer att byggas som ett u så förutsättningarna för olika klimatzoner är ganska goda. Allt kommer att byggas i formplyfa. Vad har ni för ide'r om för arter? Inte allt för stora då jag vill ha flera arter. Vart kan man köpa stora mängder botten material det går ju åt en del när det blir så stort. Funkar det att använda täckbark och blanda med något? Fler frågor kommer att komma!

4
2
BoxhultsErik:
Tips önskas vad jag kan måla frigoliten och fogskummet med för att få det vattentätt det skall vara ett vattenfall i hörnet och sen rinnande vatten i "bäcken". Funderar på epodex någon som har erfarenhet av det? Fungerar det på frigolit?

4
2
BoxhultsErik:
Försöker få in en bild men det verkar inte funka:(
men den gick att lägga i albumet på min sida.

302
254
Bowery:
Skulle rekommendera nån typ av husfix eller liknande på frigolit/fogskum innan du smetar på färg. Mest för vidhäftning, håller bra mycket längre då med :)
Ska du ha konstant rinnande vatten så se till att köra nån typ av våtrumsfärg, ett par lager,minst!

Lycka till :)

302
254
Bowery:
Ska man gå in på arter just gällande ödlor finns det ju en hel del trevliga vatten monitorer, dock rätt rejäl size på och ska inte blandas med andra arter. Vattenagam är ju annars en trevlig fin individ, men ska du nog inte heller blanda med andra arter. Jag personligen är rätt anti att slänga ihop olika arter utav reptiler, är det av nån speciell anledning du vill göra det? Har du möjlighet att göra några typ skiljeväggar eller liknande ? 
Med den storlek du tänkt dig skulle du kunna välja nån riktigt stor häftig ödla,men kanske inte där just ditt intresse ligger?:)

5088
3861
Tropfrog:
Jungfrugeckos och pilgiftsgrodor är ju en välkänd kombination som ofta funkar. Läser man på ordentligt så går det ju ha en marklevande grodart och en trädlevande.

Inte ens med så stort utrymme skulle jag våga gå längre än så. Varken större djur eller flerarter.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild