Nybörjare i termostatdjungeln

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
LazyJunimo:
Hej,

Jag har i några veckor försökt att få ihop pusslet med solplats, värmelampa (Arcadia deep heat projector, natt om det är under 18 grader inomhus) och en termostat.

Mitt terrarium är 150x60x80 i PVC som jag ska ha en skäggagam i (om jag lyckas lösa detta pussel). 

Jag har kollat på till exempel "HabiStat Digital Temperature Thermostat - 600 W" som har en dag och natt cykel men bara ETT dimmande uttag, det andra uttaget är bara en timer? 

Mitt pussel är alltså: Vad ska jag ha i dimmern, basking spot eller värmelampan? Måste jag alltså ha två termostater om jag vill kontrollera både värmelampan för natten och basking spot? 

Jag ber om ursäkt om detta fråga är lite hjärndöd, men är nybörjare när det kommer till detta och vill bara att allt ska bli rätt för det framtida djuret. 

Tack på förhand! Har försökt att söka i forumet men har inte riktigt hittat svar..

5061
3824
Tropfrog:
Dimmer kan du inte ha på en värmekälla som har ljus. Blir konstigt om lampan sätts på och av oregelbundet dag som natt. Så belysning på timer och icke lysande värmekälla på termostat skulle jag tro.

Mvh
Magnus 

4
0
LazyJunimo:
Tropfrog skrev:
Dimmer kan du inte ha på en värmekälla som har ljus. Blir konstigt om lampan sätts på och av oregelbundet dag som natt. Så belysning på timer och icke lysande värmekälla på termostat skulle jag tro.

Mvh
Magnus 


Hej magnus, tack för svar!
Hm, på cyberzoos hemsida står det att man kan ha en halogen-lampa med termostaten? Den avser ljus som jag har förstått det? 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Timern är för allmänbelysningen (ex. lysrör) Dimmern sätter du till halogenen, med en natttemperatur så lågt satt att den inte slår igång nattetid. Vill du ha värme igång på natten (DHP), är det värt att införskaffa i en till termostat.

5061
3824
Tropfrog:
LazyJunimo skrev:


Hej magnus, tack för svar!
Hm, på cyberzoos hemsida står det att man kan ha en halogen-lampa med termostaten? Den avser ljus som jag har förstått det? 


Jo, det går att använda dimmrande termostat på halogen. Men då kan du inte använda den på natten. Om jag hade både basking spot och heat lamp och bara en termostat skulle jag justera basking spot höjd så temperaturen blir rätt därunder och använda termostaten på heat lamp.

Mvh
Magnus 

4
0
LazyJunimo:
Tropfrog skrev:


Jo, det går att använda dimmrande termostat på halogen. Men då kan du inte använda den på natten. Om jag hade både basking spot och heat lamp och bara en termostat skulle jag justera basking spot höjd så temperaturen blir rätt därunder och använda termostaten på heat lamp.

Mvh
Magnus 



Tack så mycket magnus! Jag funderar nog på att göra så! Uppskattar hjälpen jättemycket 

4
0
LazyJunimo:
hansh skrev:
Timern är för allmänbelysningen (ex. lysrör) Dimmern sätter du till halogenen, med en natttemperatur så lågt satt att den inte slår igång nattetid. Vill du ha värme igång på natten (DHP), är det värt att införskaffa i en till termostat.


Okej, tack! Jag kör nog nattvärmen på termostaten och justerar basking spotens höjd och watt manuellt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild