Trollhassel som möglar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

65
13
Doberman:

Jag har lite problem med att mitt trollhassel möglar tror jag, det blir små vita prickar på det.
Jag byter ut grenarna som det börjar bli vitt på om det är så pass att det inte går att bara bryta av just den grenen, finns det någon annat man kan använda istället för trollhassel, kanske någon levande växt? ( jag har har en Trioceros jacksonii )

 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Du kanske har för dålig snurr på luften i burken, det är ganska viktigt att man har bra vent på en blöt burk. Jag ska själv köpa små fläktar att ha i mina regnskogsburkar. Sen har jag för mig att just det vita möglet brukar komma på dom flesta grenarna man lägger in och det är bara ta ut med jämna mellanrum och tvätta av och att det ska vara ofarligt för djuren 

Edit ska kolla om jag hittar infon jag läste om möglet 


65
13
Doberman:

Okej, det är så blandad information man får till kameleonter och Exo Terra.. Man blir inte klok!!


Vissa säger: täck för toppen för att hålla fuktigheten bättre och spraya mer sällan!
Andra säger: På med en datorfläckt och spraya terrariet oftare!


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

ja upplever det lite lika, men mögel uppstår iaf när luften står still så mer vent eller en datorfläkt löser nog det problemet :) 


65
13
Doberman:

Då får jag tacka för hjälpen och hoppas du hittar infon om möggel :)


508
304
Jonas77:

Att täcka för toppen och att använda en datorfläkt är inte motsatser. Vitsen med en fläkt är att dra runt luften som är inne i terrariet - INTE blåsa in/ut luft. Det är en stor skillnad.

En liten fläkt kan göra underverk vid mögelproblem, men jag skulle bygga in den i en större nätkub, så ingen del av kameleonten kan komma åt fläkten.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

ja att ha den i ett finmaskigt när är nog klokt. Och om jag inte minns fel så finns det väl färdiga att köpa? 


508
304
Jonas77:

Jag tror jag har sett det någonstans, men vet inte var? Det är iofs lätt gjort att uppfinna något själv, man får inte ha tummen mitt i handen i denna hobby.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Jonas77 det har du rätt i, men det som jag sett varit bättre med dom man köper klara är att det gick att reglera styrkan på dom. Men det kanske man kan göra med en dimmer också 


508
304
Jonas77:

Eller en ställbar ack, jag brukar använda sådana. Beroende på fläkt så kan man köra mellan 3 och 12 volt t.ex.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild