Åsikter om terrariebygge i hylla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
Florreborre:
Hejsan!

Detta är min första forum-post här och jag ville fråga er om lite tips och råd om mitt terrariebygge!

Nedan har jag bifogat en bild på min hylla.
Min tanke är att bygga in ett terrarie i den L-formade sektionen. 
Måtten är följande:

Bredd: 80cm
Djup: 35cm
höjd: 35cm (den låga delen), 60cm (den höga delen)

Min tanke är att skapa ett ökenklimat som passar en majsorm (eller leopardgecko).
Det enklaste att göra är nog att använda sig av formskuret plexiglas som man tätar med silikon (?).

Ventilationshål tänkte jag borra längst upp i hyllan och även längre ner längs plexiglaset så att det skapas en bra luftgenomströmmning. 
Jag tänkte även installera en värmematta + temperaturmätare längst ner till höger i hyllan.
Det känns som den mest optimala platsen då den varma luften kommer kunna stiga där. 
Längst till vänster få bli den "svala" sektionen av terrariet.

Så vitt jag har förstått så behövs ingen UV-B lampa för att en majsorm ska trivas.
Och att luftfuktigheten ska hållas omkring 50%.

Min ambition är att bygga något som liknar detta bygget:  www.youtube.com/watch?v=8ik-EQ-F9tY&ab_channel=SimplyBetta

Något jag har missat som jag bör ha i åtanke?
Alla tips och åsikter är välkomna!



 

5088
3861
Tropfrog:
Plexiglas går inte att limma med silikon. Dessutom så repas det mycket lätt och blir snabbt fult. Bygg i glas.

Mvh
Magnus 

4
1
Florreborre:
Tropfrog skrev:
Plexiglas går inte att limma med silikon. Dessutom så repas det mycket lätt och blir snabbt fult. Bygg i glas.

Mvh
Magnus 


Ahh, det har du helt rätt i.

Tack!
 

302
254
Bowery:
Måste bara fråga. 
80x30cm , bottenyta, du har inte tänkt att ha en majsorm där hela livet va? Det är på tok för litet.

167
162
Imori:
Jag tycker du ska kolla upp Trynsnok. Skulle nog passa bra i ditt tänkta bygge.

4
1
Florreborre:
Bowery skrev:
Måste bara fråga. 
80x30cm , bottenyta, du har inte tänkt att ha en majsorm där hela livet va? Det är på tok för litet.



Absolut.
Jag kommer bara ha detta som ett terrarium under ormens första par år.

4
1
Florreborre:
Imori skrev:
Jag tycker du ska kolla upp Trynsnok. Skulle nog passa bra i ditt tänkta bygge.


Tack för tipset!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild