Paddor på gång!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
33
bufo_bufo:
Efter många timmars research står nu faktum klart: I januari kommer jag och min son att bli stolta (och aningen nervösa) ägare till två unga Koloradoflodpaddor.

Ett Exo Terra terrarium 90 x 45 x 45 är beställt och ska inredas, men det är inte är helt lätt att hitta tillförlitlig information om hur I.Alvarius vill ha det. Därför skulle jag bli jätteglad om jag fick fråga er som har erfarenhet av arten: Vilket slags substrat tycker ni fungerar bäst?

Jag har förstått att dessa paddor gillar sand, och här hittade jag ett substrat som tydligen ska vara anpassat för arter från torrare klimat:
www.joshsfrogs.com/josh-s-frogs-biobedding-desert-bioactive-substrate-10-quarts.html

Vi har ingenting emot att lägga en slant på att beställa, men om det går att hitta något lämpligt som säljs i Sverige eller kanske till och med blanda själv vore det naturligtvis enklare.

Tack på förhand!

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Fixa eget substrat istället, tex sandlådesand som du köper på bygghandel och bland med blomjord, torvmull eller något liknande tills du får en önskvärd struktur. 
Ren sand tror jag blir för kompakt och opraktiskt. Med en jordblandning är det lättare att få till ett tjockare lager som de kan gräva ner sig i.
Alvarius blir väl rätt stora har jag för mig, så ska du bara ha sand öär det bli extremt tungt. Så köp en säck sandlådesand som du blandar med något annat är mitt tips. 
Har kört en sådan mix till Anaxyrus debilis och det blev riktigt bra.

61
33
bufo_bufo:
Tusen tack för svar!

Ja, ren sand verkar inte vara någon bra idé. Såg någon som hade det i ett tunnare lager, men dessa paddor blir som du säger rätt stora och gillar att gräva ner sig, så det ska de naturligtvis få möjlighet att göra. Dessutom har vi tänkt oss ett bioaktivt terrarium, och jag misstänker att hoppstjärtar och liknande behöver något luftigare för att trivas.

Det låter definitivt smart att blanda själv, det är mest det där med "önskvärd struktur" som får mig att tveka, eftersom jag inte har någon erfarenhet av substrat. Vore praktiskt om man kunde fråga paddorna vad som är önskvärt! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild