Regnsystem Dusk stora pump?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

164
35
anders890:
Jag har på senaste tiden börjat få problem med trycket/flödet i dysorna på mitt regnsystem, jag har 15 st dysor totalt (blandat från Dusk och dendroshop's dysor) jag har felsökt och givetvis "avkalkat" alla dysor, har även bytt filtret i vattentanken, funderar på om pumpen börjar bli dålig, (Dusk) har haft den cirka 6 år?
Det som är konstigt är att jag tycker att problemen med dåligt tryck i dysorna började när jag nyligen införskaffade dysor från Dendroshop, men det kanske bara är en tillfällighet?
Mvh Anders

5099
3873
Tropfrog:
Är det samma antal dysor före och efter du skaffade dendroshops?

Jag skulle testa att plugga de nya dynorna för att se om trycket kommer tillbaka utan dem.

Mvh
Magnus 

164
35
anders890:
Tropfrog skrev:
Är det samma antal dysor före och efter du skaffade dendroshops?

Jag skulle testa att plugga de nya dynorna för att se om trycket kommer tillbaka utan dem.

Mvh
Magnus 


Ja det är i princip samma antal, nu tror jag att runt 20 dysor är max antal som rekommenderas för just den här pumpen, jag har haft 15 dysor till den här pumpen förut utan problem, kanske är något längre slang nu än förut. Men har svårt att förstå varför olika fabrikat på dysa skulle påverka effekten? Har funderat på att plocka isär slangar och kopplingar ut till dysorna och suga rent med grovdammdusare för att få bort eventuell skit som kanske har fastnat.. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Ser ut som att du har sänkt hela pumpen i vatten, ska det vara så? 

Nu har jag iofs inte samma pump, men jag har en slang från pumpen till ett filter som jag sen sänker ner i en 20 liters dunk. 

 

Kass tryck kan också betyda att du antingen har ett läckage i en slang som släpper ut vatten så att tryck inte bildas, det kan också betyda att pumpen drar in luft, har du haft pumpen öppen och slarvat med en o-ring när du monterat pumpen igen? 

 

Jag hade testat med att koppla bort olika grupper av slangar om du har de indelade i grupper, eller kopplat bort allt och testat med ett par separata dysor och se om den kan bygga upp ett tryck då. 

Om den fungerar som den ska med ett par enstaka dysor hade jag sen börjat med att koppla in grupper efter hand för att se vilken det är som orsakar tryckfall. 

 


164
35
anders890:
ZDC skrev:
Ser ut som att du har sänkt hela pumpen i vatten, ska det vara så? 

Nu har jag iofs inte samma pump, men jag har en slang från pumpen till ett filter som jag sen sänker ner i en 20 liters dunk. 

 

Kass tryck kan också betyda att du antingen har ett läckage i en slang som släpper ut vatten så att tryck inte bildas, det kan också betyda att pumpen drar in luft, har du haft pumpen öppen och slarvat med en o-ring när du monterat pumpen igen? 

 

Jag hade testat med att koppla bort olika grupper av slangar om du har de indelade i grupper, eller kopplat bort allt och testat med ett par separata dysor och se om den kan bygga upp ett tryck då. 

Om den fungerar som den ska med ett par enstaka dysor hade jag sen börjat med att koppla in grupper efter hand för att se vilken det är som orsakar tryckfall. 

 



Tack för ett utförligt svar, nej den är inte dränkt i vatten (även om det ser ut så på bilden, tror det är reflektionen från lådan som luras med ögat) Nej jag har inte monterat isär pumpen, däremot en ingående slang som lossnade som jag var tvungen att sätta dit igen när jag möblerade om, men den sitter som berget. Inga läckage av vatten. Funderar oxå på om det kan ha kommit in luft i systemet, eller om pumpen "tjuvdrar" luft ?!.. Ska ialla felsöka ordentligt innan jag beställer ny pump..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild