Terrarieinredning Glas 200x80x60

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
A_Muller:

Första terrariet och första reptilerna, 2 stycken härliga Varanus Acanthurus -Smaug och Apep.
Har lite saker på ingång och kommer att förhoppningsvis lyckas skulptera ihop en del saker själv.

Är modellbyggare/målare (hobby verksamhet, lite syns faktiskt till och med i bild ser jag nu) så jag har lite idéer, vissa roliga saker lär tyvärr få utebli tror jag dock (kommer gå mer in på idéer som även sållas bort i senare inlägg).

Än sålänge så ser det ut såhär:

Jord och sand kommer att införskaffas imorgon och då blir det att börja det hela på riktigt.

Input och feedback/hjälp med detaljer som är viktiga mottages gärna, det är ju som sagt mina första två rackare.


9
0
A_Muller:

Har fixat bottensubtrat och filat till på baksidan utav bakgrunden, detta gjorde så jag kunde höja den och få bort tomrummet mellan den och takpanelen. Jag flyttade även fram ljusrampen till framkanten av terrariet så att jag kunde höja bakgrunden.

Överblick i nuläget:

Bild som visar det fina mellanrummet dom hade innan:


Bonusbild på ett stycke Apep som är i farten:


Värmestenen är på plats men alla andra roliga saker anländer imorrn och i övermorrn.

Kommer inreda en första "omgång" och under tiden bygga på lite specialare som skall in i terrariet senare.

Input mottages tacksamt.
Finns ingen dålig kritik ;)


90
5
azbt:

Om man får komma med lite tips, så rekommenderar jag att du blanda sand och jord och använder som bottenmaterial.

 

Ackisar älskar att gräva i det vilda. ;)


9
0
A_Muller:

Det är blandat 30% sand till 70% jord nu, och bara ena halvan (den högra) är täckt av barken.
Bilden togs medan det temporära subtratet låg på plats :)

Än så länge har minga dock ej grävt, men möjligheten ska dom ju ha.


90
5
azbt:

Fan vågar man frågavad du gav för terrariet?  kan ju inte varit billigt nytt i alla fall..


9
0
A_Muller:

Det får man absolut, det var beg. och tillhörde en av medlemmarna här, fick det för 1200 med bakgrunden, han var tvungen att helt enkelt bara få bort det.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Bra pris :) Rejält snygg bakgrund också.


9
0
A_Muller:

Riktigt snyggt, lätt gjort med faktiskt. Samma teknik som jag använder jämt med mina figurer. :)
Det har blivit lite försenat för jag väntar delvis på saker, och sen så ligger ena ödlan under bakgrunden, tills han kommer fram så kan jag inte flytta på den, och jag kommer inte åt att få tag på honom lätt.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Just det. Har du kommit på hur du ska lösa det hela?


9
0
A_Muller:

Det blir som så att jag ser till så att farsgubben norpar med sig träspill från landet på gotland i helgen. Så kommer jag att stötta upp hela bakgrunden med träpelare och palla upp under med brädpaneler samt bygga en "sarg" i framkanten av bakgrunden ner till botten utav terrariet, på så vis kan dom bara gräva framför bakgrunden.

Inne i grottan får jag försöka fästa ett nät under jorden så att om dom vill gräva ner där så tar det stopp. bara så att det kan ligga lite jord där så gången inte blir onaturlig.


Jag har funderat på subtrat. Jag skulle vilja ha något mer rödtonat. Men hittar ingen jord, bara sand, och det blir svindyrt i den massa som krävs för mitt terrarium.
Jag hittade någon typ av subtrat som skulle vara grävbar (likt röd lera/jord) som man köpte om 20kg där 5 kg tillsammans med vatten expanderade till 70 liter subtrat. Har någon koll vad detta skall vara?
Hittade snack om det på ett norskt reptilforum men inga länkar eller exakta namn.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild