Hur ofta måste bakgrunden ersattas för orm (kp)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
2
Jimhy:
Jag har en liten fråga som kanske gör sig bäst här i bygg tråden, då det finns många otroligt välgjorda byggen och detta är en källa till inspiration för mig och många andra och förhoppningsvis lika imponerande kunskap.

Men som relativt ny ormägare och håller på att fixa nytt bo till en växande kp så har,jag lite funderingar angående inredningen. Hon bor just nu i en plastlåda med inredning som är väldigt lätt att rengöra, men jag har även ett 130x60x50 terrarium som jag håller på att inreda och har lite frågetecken kring detta..
Jag har förstått renhållningen gällandes bottenmaterial, vattenbad, gömställen och annan lös inredning men har sett små hintar här och var om att bakgrunder och/eller gren som limmas fast mot terrarium inte håller i evighet gällandes bakterier som börjar växa och således måste bytas ut med jämna mellanrum. Så hur ofta bör man ta bort en bakgrund och ersätta med en ny?

Med limmas, menas att jag tänker fästa bakgrund med silikon samt foam för grenar.


Tacksam för svar och hoppas inte frågan är för dum/självklar.

Mvh/ J

5099
3873
Tropfrog:
Jag har visserligen inte kp, men tänker svara ändå :)

En bakgrund byter man när man tröttnat på den och vill bygga nytt. Om ormen nu gör skador på bakgrunden så lagar man den, inte byter ut.

Grenar och annan inredning byter man när de går sönder. Hur lång tid det tar beror på miljö, träslag och djur. Det bröts precis en korkgren i mitt terrarium. Den hade varit i 80%+ luftfuktighet i 4,5 år. Brottet var på ett ställe med fukthållande sphagnum som gjort att den ruttnat. Samma träslag håller säkert i mer än 10 år om den inte är konstant blöt.

Mvh
Magnus 

10
2
Jimhy:
Aha, tackar vänligast för svar.
Jag fick för mig att bakgrunder och grenar blir svårare och svårare att rengöra/desinfektera med tiden och att de till slut blir en källa till farliga bakterier som frodas i skrymslen som man har svårt att komma åt vid storstädning.

Mvh/ J


5099
3873
Tropfrog:
Det finns två skolor. Den sterila och den naturliga. Tror man att en steril miljö är det bästa för ormen så bör man nog inte ha bakgrund överhuvudtaget.

Det finns både goda och dåliga bakterier. Gemensamt för de flesta dåliga bakterierna är att de inte överlever särskilt länge utanför djuren de är dåliga för. Undantaget är väl koliforma bakterier, därför viktigt att oskadliggöra avföring. För KP skulle jag gissa att det bästa är att avlägsna manuellt. För mindre djur räcker det ofta att ha en bra nedbrytning i botten.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild