Knepig Kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
PL016:

Halloj! Nu är det som så att jag har fått övertagit en Kungspyton hona  på ca 1 år, och hon ligger i en S-slinga, det jag har läst mig till på olika forum är att det ska vara någon attack ställning? Hon var hur lugn och fin som helst när hon kröp runt på mig innan hon fick gå in i terrariet. Det jag visste om henne sen innan var att hon skulle vara sur/stressad och direkt efter att hon fick gå in i terrariet så la hon sig som ett S och läste då att man skulle skärma av terrariet så att hon inte såg så mycket? så jag hängde en filt över och efter en kort stund så hade hon lagt sig normalt. Men dagen efter så sneglade jag in från sidan av terrariet och såg att hon hade gått tillbaka till att ligga i en S-slinga. Då det är min första  KP så är jag ganska oerfaren om just sånt här (endast haft mjölksnokar innan). Läste också att ifall hon skulle hugga mig i handen så kändes det som ett kattbett ? Men hur stor är risken att hon ska hugga mig när det är dags för att göra rent i terrariet osv? och eftersom hon var lugn och fin när hon är utanför terrariet så vill jag gärna kunna hålla på med henne lite mer men det är just det där att lyfta henne ut ur terrariet?

 

Mvh PL

 


478
592
Rottenroth:

Har hon blivit matad i terrariet finns det ju en potentiel risk att hon kommer köra matrespons på dig.

Min hona är likadan fast jag stoppar bara in handen ändå och tar ut henne, aldrig blivit biten av henne.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Det känns absolut inte lika mycket som ett kattbett :) att hon ligger i en S-slinga behöver inte heller betyda att ormen är aggresiv och vill hugga dig, många ormar ligger på detta vis normalt sett. Nu vet jag inte hur länge du haft ormen men låt den vara dom första veckorna utan att ta på den för mycket och den hinner kommer tillrätta i nya terrariet, annars är det lätt att få en kungspyton som sedan matvägrar och det kan vara lite knepigt. Så ge den lite lugn och ro & rätt miljö så ska du se att det kommer funka superbra sen! :)

Angående att ta ut den, jag hade bara satt in handen och tagit ut den, tveka inte det är oftast då man blir biten, utan var bestämd men försiktig. Sen brukar dom allra flesta ormar vara lugna när dom väl kommer ut ur terrariet.

Lycka till och ställ gärna frågor om du undrar över något mer..


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

mindre troligt att det är någon matrespons.

 


107
96
jimmyA:

kan bara nicka instämmande vad jonas skriver.

sätt på dig en trädgårdshanske så att du känner dig trygg och bara stoppa in handen och lägg den på henne , så kommer hon med 90% ringla ihop sig till en boll mer eller mindre och då är det bara att lyfta ut henne ... väl ute händer det sällan nått.

och skulle hon mot förmodan bita så är det långt långt ifrån ett katt bett , då ska hon vara väldigt stor ;) 

"dom flesta " kungspytonormar som är arga eller agressiva vässer och varnar ordentligt först innan dom biter , du kommer att märker när den är sur :D


om det skulle vara pga av mat respons så borde hon vara mycket mer aktiv mina får man nästan passa så dom inte flyger ur terrariumet när dom går in i riktig feedmode 



2
0
PL016:

Tack för era svar! :) Har bara haft denna dam sen i lördags så hon får ligga kvar bakom filten i alla fall tills lördag. Testade dock idag (för ca 10 min sen) då jag såg från sidan att hon låg i vattenskålen så drog på mig en trädgårdshandske och stack in handen och hon rulla inte ihop sig till en boll men hon gjorde inge utfall eller la sig i en S-slinga :)

Första bilden visar ställningen hon lagt sig i så fort man har rört sig utanför och bild nr 2 visar hur hon ligger nu och så låg hon även när handen kom in :)


107
96
jimmyA:

hon är bara lite rädd, det där kommer att ändra sig :) 

ge henne tid och lär dig hur hon funkar så kommer du med tiden känna dig trygg med henne och kan lägga bort hansken.

ge henne en massa olika gömställen, kp´s har en förmåga att bli väldigt stressade om dom inte kan tryck ner sig på nått mörkt och trångt ställe i terrariumet.



Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Det är inte så vanligt att ormar ligger spikraka, så det är ingenting att bry sig om, att det skulle vara någon speciell attack ställning för Kungspytons låter inte så troligt.

Det går inte att jämföra med tex skallerormar som ställer sig i S-formation vid trängda lägen.


48
13
nasicus:

Hon ligger precis likadant som min brukar när man lyfter på hennes gömställe. Jag har aldrig märkt att det skulle vara aggressivt. Man märker om en orm är förbannad. :) Lycka till


69
16
Havoc:

Säger som Nasicus :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild