Övrig belysning i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
1
Lindis1234:

Startar upp ett 150L 70H 60B... på solplatsen till höger kommer jag ha Hid lampa + halogen värmelampa för att få rätt värme i vinter. Avstånd ca 40 cm... 
Nu till min fråga hur ni gör med belysning i övrigt?
Eftersom uvb och uv fås på solplats kan man ha endast ledbelysning i resten?
Jag har en compact top med plats för 4 lampor att sätta till vänster, kommer det funka med bara vanliga Ledlampor där eller hur gör ni?
vet att det ultimata varit lysrör men har nu en top som känns onödigt inte använda. 
vilka lampor använder ni i er ramp?
Det ska bo en skäggagam i terrariet. 

Tacksam för tips


27
9
Experior:
Jag har köpt ledlister från jula som jag fäst i taket.
Påbyggnadsbar så man kan göra flera lister till en enda lång. 
Har kört så i några år, fint ljus och håller än. 
Mitt terrarium är 50cm högt. 

www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/led-lister/led-lister-423308/

5099
3873
Tropfrog:
Om det nu är så att det går bra med led lister med vitt ljus så känns det som att dusks led strips är ett bättre köp än någon led för allmänbelysning.

Jag tar julas list länkad ovan som exempel, men liknande mönster finns inom all allmänbelysning:

Jula: 240 lumen för 199 kr=1,2 lumen per krona
Dusk: 1450 lumen för 325 kr=4,46 lumen per krona

Jula: ej dimbar
Dusk: dimbar

Jula: 50 lumen per watt
Dusk: 145 lumen per watt

Jula: 2800 K
Dusk: 50% 6500k och 50% 4500k



Mvh
Magnus

5
1
Lindis1234:

Ok tack för tips men då menar ni att jag inte ska ha rampen med lampor i utan bara Led lister ????. Blir verkligen inte det för mörkt eller kallt? Även om Led lampor inte direkt värmer kommer ju lite värme... 
Och klarar ödlan av att inte ha uv alls i den delen?
tips på lampor med någon? 

 


5099
3873
Tropfrog:
Lindis1234 skrev:
Ok tack för tips men då menar ni att jag inte ska ha rampen med lampor i utan bara Led lister ????. Blir verkligen inte det för mörkt eller kallt? Även om Led lampor inte direkt värmer kommer ju lite värme... 
Och klarar ödlan av att inte ha uv alls i den delen?
tips på lampor med någon? 

 



Mitt svar bygger enbart på antagandet att led är bra allmänljuskälla för ditt djur. Huruvida det är det eller inte kan jag inte svara på. Vidare bygger det på att det är ljus du är ute efter och inte värme. För värme finns det bättre lösningar än ineffektiva ljuskällor.

För mörkt blir det inte med led. Självfallet behöver du tillräckligt många led till ditt terrarium. Det borde bli bra med 2 st 60cm. Kalkylen blir liknande, lite dyrare driver och lite billigare led lister.

Jag har inte mycket erfarenhet av uv krävande djur. Men om du berättar vad du skall ha för djur i burken så kan säkert någon som kan arten svara på de artspecifika frågorna.

Mvh
Magnus

27
9
Experior:
Folk har ju olika preferenser och belysningen tropfrog nämnde kanske är bättre på pappret, men jag föredrar iallafall hellre lite mysbelysning än att terrariumet lyser upp som en operationssal. Både för det visuella men även för att slippa bli bländad.
Och mina två lister i mitt 150cm terrarium + värmelampa lyser alldeles lagom. Men valet är ditt :) 

5
1
Lindis1234:
Experior skrev:
Folk har ju olika preferenser och belysningen tropfrog nämnde kanske är bättre på pappret, men jag föredrar iallafall hellre lite mysbelysning än att terrariumet lyser upp som en operationssal. Både för det visuella men även för att slippa bli bländad.
Och mina två lister i mitt 150cm terrarium + värmelampa lyser alldeles lagom. Men valet är ditt :) 

Tack, ja jag har nog med hellre lite mildare ljus men jag vill ha det bästa för ödlan, en skäggagam är ju rätt krävande i ljusbehov ☺️... har dessutom hål i taket för ramp så får nog ändå köpa ledlampor till den eller slå igen hålet och köpa färdiga lister.

frågan är ju med om bara ledlampor, ledlister räcker för ödlan ????

27
9
Experior:
Lindis1234 skrev:

Tack, ja jag har nog med hellre lite mildare ljus men jag vill ha det bästa för ödlan, en skäggagam är ju rätt krävande i ljusbehov ☺️... har dessutom hål i taket för ramp så får nog ändå köpa ledlampor till den eller slå igen hålet och köpa färdiga lister.

frågan är ju med om bara ledlampor, ledlister räcker för ödlan ????

Okej, har själv bara haft nattaktiva ödlor där ljusbehovet inte är lika stort, så jag kan inte uttala mig om skäggagamer mer än att dom behöver UV för att må bra. Överlämnar ljusbehovsfrågan till någon mer kunnig inom området, tropfrog kanske? 

5
1
Lindis1234:
Tropfrog skrev:


Mitt svar bygger enbart på antagandet att led är bra allmänljuskälla för ditt djur. Huruvida det är det eller inte kan jag inte svara på. Vidare bygger det på att det är ljus du är ute efter och inte värme. För värme finns det bättre lösningar än ineffektiva ljuskällor.

För mörkt blir det inte med led. Självfallet behöver du tillräckligt många led till ditt terrarium. Det borde bli bra med 2 st 60cm. Kalkylen blir liknande, lite dyrare driver och lite billigare led lister.

Jag har inte mycket erfarenhet av uv krävande djur. Men om du berättar vad du skall ha för djur i burken så kan säkert någon som kan arten svara på de artspecifika frågorna.

Mvh
Magnus

Skäggagam 

5099
3873
Tropfrog:
Experior skrev:
Folk har ju olika preferenser och belysningen tropfrog nämnde kanske är bättre på pappret, men jag föredrar iallafall hellre lite mysbelysning än att terrariumet lyser upp som en operationssal. Både för det visuella men även för att slippa bli bländad.
Och mina två lister i mitt 150cm terrarium + värmelampa lyser alldeles lagom. Men valet är ditt :) 


Olika preferenser absolut det köper jag. Mitt inlägg syftade ingalunda att kritisera ditt val eller dig som person, hoppas att det framgick. 

Ljus för allmänbelysning skickar ut mycket ljus i det spektrat som våra ögon är mest känsliga för. Nu har jag inte sett julas grejor live, men skulle inte bli förvånad om den upplevs som starkare eller lika som dusk. Det stora problemet som jag ser med gul allmänbelysning är att färgåtergivning blir lidande........enligt mitt tycke och smak :)

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild