Terrariebygge skäggagam, vilken belysning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

16
8
Pageup:
Hej

Helt ny på detta forum och ny inom reptilvärden. Har läst mycket om olika reptiler och slutligen landat i att det är en skäggagam jag ska ha till att börja med.

Suttit och kollat terrarium och har nog kommit fram till att jag ska bygga detta själv. Måtten ska vara 2000x1000x70.

Ska nästa vecka köpa allt material och är ni nyfikna på bygget kommer jag säkert slänga upp bilder här.

Dock så det jag inte riktigt blir klok på är det här med lampor i förhållande till burens storlek. Och tänker att jag vill få det rätt på en gång.

Jag har kollat på  Arcadia T5 39 w uvb armatur och lysrör. 
Den är 170 cm lång. Dock så finns det så mycket olika när det kommer till watt och uvb. Vissa är 54 watt och 6 % uvb eller 12 uvb.

Min fråga är helt enkelt hur får jag optimal belysning och värme i buren i fråga till storleken. Vet att exoterra har en hel del lampor också.

Så behöver lösa lampdelen, dels för temperatur och belysning men även nå nattlampor. Detta för att det ska bli så optimalt som möjligt för skäggagamen i fråga.

25
20
Dilless:
Skulle kört på Arcadia 170 lång till en sådan, och den kommer ju att sitta i taket och vara ca 70-60cm från djuret, så 12% kommer garanterat att nå ner till djuret. Uv strålning blir svagare ju längre bort från lampan/ röret. Skulle nog köra en 75-100 w värmelampa (med tanke på terrariets storlek) i terrariets ena sida, så långt in mot sidan som möjlig, på så sätt lär du få optimal värme  den stora buren och optimal uv i hela buren. Se till att det finns några grottor, så de kan komma undan strålning också. Min skäggisar brukar inte hänga vid uv rören lika mycket när de är nya. 

Ingen nattlampa, den är det bara du som vill ha ;)

Hoppas du fick svar på din fråga:) 

72
400
CyberZoo:
Hej!

Jag utgår från att du inte har tillgång till en Solarmeter 6.5r, för i så fall skulle HID-belysning förmodligen vara ditt bästa alternativ i en sådan burk.

Jag skulle säga att det räcker med ett T5-lysrör vars längd ger en ljuskägla som täcker hela djurets kropp, eller maximalt halva terrariets längd. 87 cm/39 watt är fullt tillräckligt! Välj 14% UVB och sätt det på ca 50 cm avstånd så får du rätt UV-index på solplatsen (du ska ju ha minst 15 cm bottensubstrat och sedan så bygger armaturen lite så du borde hamna rätt i ett 70 cm högt terrarium).

Hur många värmelampor du behöver är svårt att spekulera i men börja med en 100 watt halogenlampa. Om den gör solplatsen för varm kan du koppla den till en "dimming thermostat" och på så sätt sänka temperaturen. Om den inte värmer tillräckligt kan du komplettera med ytterligare halogenlampor som du kopplar till samma typ av termostat så kan du "finlira" den omgivande temperaturen.

Allmänbelysning är det svårt att få för mycket av. Antingen väljer du någon typ av LED-ramp eller två (eller flera) vanliga T5-lysrör med dagsljus som du hittar i vilken butik som helst som säljer lysrör.

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Arcadia thermal zoo pro längs ena kortsidan och 2st 54w t5ho dagsljusarmaturer för allmänbelysning

16
8
Pageup:

Hej

Först vill jag tacka för responsen, superbra tips. Jag köpte  Arcadia Pro T5 Kit 14% UVB - 39 W - 87 cm och en halogen värmelampa 100w. Sedan har jag beställt 2 digitala termometrar, 1 hygrometer och infraröd termometer för att kunna läsa av värmen i olika delar i det kommande terrariet. Kommer kompletera med lysrör för dagsljus, detta kan jag köpa lokalt och slipper beställa.

Har suttit och räknat på kostnader för bygget, var först inne på Plywood men relativt dyrt, fördelen är att det inte behöver fukttätas allt för mycket utan kan räcka med en matta i botten som jag förstod det.

Eftersom skäggagamer lever i inte allt för humida och fuktiga förhållanden tänker jag att det kanske fungerar med OSB för att hålla nere kostnaderna? Dock så pratar vi ju ändå om en relativ luftfuktighet på 30-50%. Om jag väljer att köra med OSB skiva, vad bör jag tänka på när det kommer till fukten? Man vill ju att terrariet ska klara minst ett par år utan att börja mögla. Frågan är väl egentligen behöver jag behandla materialet nå för att det ska hålla och eventuellt inte mögla av fukten?

Duger det med våtrumsfärg även fast den är lite dyr? Det är trots allt en skäggagam och inte någon annan ödlesort som har en luftfuktighet upp mot 80%. Tacksam för tips, tycker att jag har läst hur många trådar om burbygge som helst så är helt snurrigt i huvudet just nu. 


302
254
Bowery:
Pageup skrev:
Hej

Först vill jag tacka för responsen, superbra tips. Jag köpte  Arcadia Pro T5 Kit 14% UVB - 39 W - 87 cm och en halogen värmelampa 100w. Sedan har jag beställt 2 digitala termometrar, 1 hygrometer och infraröd termometer för att kunna läsa av värmen i olika delar i det kommande terrariet. Kommer kompletera med lysrör för dagsljus, detta kan jag köpa lokalt och slipper beställa.

Har suttit och räknat på kostnader för bygget, var först inne på Plywood men relativt dyrt, fördelen är att det inte behöver fukttätas allt för mycket utan kan räcka med en matta i botten som jag förstod det.

Eftersom skäggagamer lever i inte allt för humida och fuktiga förhållanden tänker jag att det kanske fungerar med OSB för att hålla nere kostnaderna? Dock så pratar vi ju ändå om en relativ luftfuktighet på 30-50%. Om jag väljer att köra med OSB skiva, vad bör jag tänka på när det kommer till fukten? Man vill ju att terrariet ska klara minst ett par år utan att börja mögla. Frågan är väl egentligen behöver jag behandla materialet nå för att det ska hålla och eventuellt inte mögla av fukten?

Duger det med våtrumsfärg även fast den är lite dyr? Det är trots allt en skäggagam och inte någon annan ödlesort som har en luftfuktighet upp mot 80%. Tacksam för tips, tycker att jag har läst hur många trådar om burbygge som helst så är helt snurrigt i huvudet just nu. 



Våtrumsgrund först, 1 strykning, sen 2 varv våtrumsfärg. Täta gärna med akvariesilikon i skruvskallar , fogar, m.m tänk dock på att färgen i 95% av fallen kryper på silikoner om det är ett väldigt synligt ställe så att säga :)

302
254
Bowery:
Själv har jag just påbörjat ett liknande bygge,men kör med formplywood just för att slippa all tätning m.m (då är jag trots allt målare sedan 15 år tillbaka) hahah, kanske just därför jag väljer formplywood,orkar inte göra samma sak hemma som jag gör 40 timmar i veckan på jobbet. Hur som,best of luck! ;)

16
8
Pageup:
Bowery skrev:
Själv har jag just påbörjat ett liknande bygge,men kör med formplywood just för att slippa all tätning m.m (då är jag trots allt målare sedan 15 år tillbaka) hahah, kanske just därför jag väljer formplywood,orkar inte göra samma sak hemma som jag gör 40 timmar i veckan på jobbet. Hur som,best of luck! ;)



För enkelhetens skull hade formplywood varit riktigt smidigt, dock så skulle jag hamnat på en materialkostnad på bara plywooden på drygt 5000:- så det känns lite i överkant om jag kan komma undan med 1/3 av priset. Tack för tipsen hur som helst. Biltema har en färg som heter bad- och köksfärg, duger den som våtrumsfärg? Hittar dock ingen grund. Annars vet jag att lokala målerifirman har där jag bor, men är väl drygt 4-500 kr för 2.5 liter istället för 169 :-.

302
254
Bowery:
Pageup skrev:



För enkelhetens skull hade formplywood varit riktigt smidigt, dock så skulle jag hamnat på en materialkostnad på bara plywooden på drygt 5000:- så det känns lite i överkant om jag kan komma undan med 1/3 av priset. Tack för tipsen hur som helst. Biltema har en färg som heter bad- och köksfärg, duger den som våtrumsfärg? Hittar dock ingen grund. Annars vet jag att lokala målerifirman har där jag bor, men är väl drygt 4-500 kr för 2.5 liter istället för 169 :-.


Men 2400x1200 mm skivor kostar hos mig 449:- på jem och fix, orkar inte räkna exakt nu hur många skivor du behöver men det kan väl aldrig vara 12 skivor ändå?? Rätta mig om ja har fel :)

Jag skulle inte rekommendera nåt annat än kvalitetsfärg (alcro,Beckers osv) men då är jag yrkesskadad och föredrar kvalitet före kvantitet. Men till ett terrarium kan du helt klart testa biltema! :)

16
8
Pageup:
Bowery skrev:


Men 2400x1200 mm skivor kostar hos mig 449:- på jem och fix, orkar inte räkna exakt nu hur många skivor du behöver men det kan väl aldrig vara 12 skivor ändå?? Rätta mig om ja har fel :)

Jag skulle inte rekommendera nåt annat än kvalitetsfärg (alcro,Beckers osv) men då är jag yrkesskadad och föredrar kvalitet före kvantitet. Men till ett terrarium kan du helt klart testa biltema! :)


hos mig finns det bara inne hos en lokal handlare i stan och det är XLBygg. 12x1200x2500, kommer gå åt ca 4 skivor grovt räknat. En skiva med angivna mått kostar 914 kr x 4 = 3565. Eventuellt behövs en extra skiva för att få lite täckning på kanterna då landar jag på 4570. Sen reglar är billigt överallt där jag bor. Ska åka förbi och surra med gubbarna får dem räkna ut exakt vad jag behöver när jag ger dem måtten, tänker att dem får såga ut åt mig, slipper jag släp och såga själv i lägenheten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild