Inreda ett akvarium åt vattenlevande salamander?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Hej alla. På grund av att nuvarande burk med våra fyra urmiska bäckvattensalamandrar (Neurergus Crocatus) blivit totalt nedlusad med vad som verkar vara hundiglar (fråga mig inte hur, jag har ingen aning) och där vi försökt fånga kreaturen med hjälp av fälla men nog måste inse slaget förlorat - de ynglar av sig som bara den - har vi bestämt oss för att starta en ny burk, dit salamandrarna kan flytta när den är installerad, inkörd och klar. 

Frågan är då: hur borde vi inreda den ultimata salamanderburken? Vi ärvde nuvarande inredning från förra ägaren till akvariet (han hade en annan sorts Neurergus) och det har funkat superbra. Men nu när vi ska börja från början på egen hand kanske det finns ännu bättre sätt att inreda - och därför ställer jag frågan till er. Det tilltänkta akvariet är på cirka 125 liter. 

Har ni idéer? Egna erfarenheter? Bilder? Youtube-länkar? Allt är av intresse. 


Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
       www.caudata.org/cc/species/Neurergus/N_crocatus.shtml
    salamanderland.com/articles/articles-caresheets/neurergus-crocatus
m.youtube.com/watch?v=-jpvfvVfsYo

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Väldigt ovanligt med hundigel i akvarium. Det kan inte vara blackworms eller planarier?

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Aneides skrev:
Väldigt ovanligt med hundigel i akvarium. Det kan inte vara blackworms eller planarier?


Tyvärr inte. Finns blackworms också, men även igel. Inte planaria. 


Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Aneides skrev:
Väldigt ovanligt med hundigel i akvarium. Det kan inte vara blackworms eller planarier?


Orsaken är troligtvis att jag fångade levande foder i bäcken vid sommarstugan, där vi huserade i somras. Och det har exploderat...


5088
3861
Tropfrog:
När något får en oroväckande tillväxt i en vattenmiljö så kan det vara bra att ställa sig frågan vad de äter. Inget djur kan ha explosiv tillväxt utan överflöd av mat. Det är en naturlag  Mycket av det som hundigeln äter är organiskt avfall som man ändå inte vill ha för mycket av i burken.  Jag tror att det behövs lite städning i burken och manuell borttagning av iglar. Rätt utfört så bör tillväxten vara mycket mindre inom ett halvt år.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Tropfrog skrev:
När något får en oroväckande tillväxt i en vattenmiljö så kan det vara bra att ställa sig frågan vad de äter. Inget djur kan ha explosiv tillväxt utan överflöd av mat. Det är en naturlag  Mycket av det som hundigeln äter är organiskt avfall som man ändå inte vill ha för mycket av i burken.  Jag tror att det behövs lite städning i burken och manuell borttagning av iglar. Rätt utfört så bör tillväxten vara mycket mindre inom ett halvt år.

Mvh
Magnus 


Tack! Ja, de verkar ha kalasat på sandsnäckor iaf... i övrigt matar vi salamandrarna med metmask, och det gillar de också. Det vi gör nu är att börja om - burken är i balans vad gäller allt annat (växter/alger/vattenvärden) men just iglarna är för många, och inte ens det faktum att jag de senaste veckorna fångat 30-40 stycken med en planaria-fälla verkar göra någon större skillnad. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild