Taxonomifråga angående ändelse på artnamn

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
30
22
johandenver:
Hej,

Jag har en fundering kring om det finns något logiskt system för ändelsen på artnamn när man namnger arter. Är det beroende av könet det första typexemplar man hittar eller är det helt slumpmässigt?

Jag tänker på specifikt på en art som Tliltocatl sabulosum/Tliltocatl sabulosus där jag inte lyckas hitta vad den korrekta ändelsen egentligen är och varför det skiljer sig åt.

5
6
EmBr78:

Nej, det finns inget system. Ändelsen på artnamnet kan beskriva ett utseende, ett växtsätt, en plats, ett beteende etc.

Just "sabulosus" verkar betyda sandig eller grusig, varför spindeln heter så vet jag dock inte.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Som jag har förstått det så är det baserat på huruvida ordet är maskulint eller feminint snarare än vad typexemplaret har för kön. Släktet för arten påverkar sedan artepitet.
Exempelvis användes namnet Bufo marinus (maskulint "Bufo") för agapaddor, men när arten sedan bytte släkte till Rhinella blev artnamnet Rhinella marina.

Det tycks vara lite olika krav beroende på om man ska sätta namn på växter (ICNafp) eller djur (ICZN).

Se lite länkar nedan:

entnemdept.ufl.edu/frank/kiss/kiss9.htm

en.wikipedia.org/wiki/Binomial_nomenclature

code.iczn.org/formation-and-treatment-of-names/article-30-gender-of-genus-group-names/?frame=1


229
223
Formula76:
Det är inte så att det är i skillnaden mellan modernare latin och äldre form som lever kvar?
Eller t.o.m skillnaden mellan gammelgrekiska och latin?

Medlem i SkHF
30
22
johandenver:
Tack, för svaren. Det verkar stämma som Anders säger.

I mitt exempel så borde det då vara så här:
T. sabolusus kunde heta sabolosum så länge den tillhörde Brachypelma, som då är könsneutralt. När den flyttades till Tliltocatl behövde den ändras till maskulin ändelse eftersom Tliltocatl då är maskulint.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild