Hej alla.
Efter min förra tråd som handlade om hur svårt (märkligt nog) det är att få tag på ett terrarie i minsta rekomenderande mått för Skäggagamer så lutar det nu starkt mot att bygga ett eget. Dels för att jag ser det som ett kul projekt, men främst för den ekonomiska aspekten då både jag och min fru precis börjat plugga på universitet.
Måttet jag vill ha är
1500 x 800 x 800. Jag vill att bygget ska bli stabilt, hållbart och snyggt men främst att Nelson ska trivas ypperligt där inne. Att kostnaden hålls ner så mycket som möjligt är också av yttersta vikt.
Jag är en total nybörjare på detta och är väl semi-händig, vilket innebär att jag verkligen skulle behöva er hjälp från början till slut och vore ytterst tacksam om jag kunde få det.
Så nu till den inledande fasen med alla mina funderingar och frågor:
-
Vilket material? Jag har genom att kolla runt här bland trådarna förstått att det vanligaste verkar vara OSB-skiva. Jag har googlat runt och har svårt att hitta något ställe som säljer det till ett bra pris och med de storlekar jag behöver. Det närmsta jag hittat är denna ->
www.byggmax.se/osb-skiva-p10092Den har måtten 11x2390x897 och då skulle jag på två skivor få ut både botten, toppen och sidorna (om jag räknar rätt).. Men då kvarstår ju baksidan.
Väljer jag rätt material? Finns det nån annan affär där jag kan få ut allt material billigare? Behöver jag även reglar om jag kör med detta material och dessa mått? Finns där något billigare material som är likvärdigt?
Alla tips mottages tacksamt. Ska jag exempelvis kanske köpa en garderob att bygga om istället eller liknande?
Tack på förhand!