En nybörjares bygge (hjälp)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Subway:
Hej alla.
Efter min förra tråd som handlade om hur svårt (märkligt nog) det är att få tag på ett terrarie i minsta rekomenderande mått för Skäggagamer så lutar det nu starkt mot att bygga ett eget. Dels för att jag ser det som ett kul projekt, men främst för den ekonomiska aspekten då både jag och min fru precis börjat plugga på universitet.

Måttet jag vill ha är 1500 x 800 x 800. Jag vill att bygget ska bli stabilt, hållbart och snyggt men främst att Nelson ska trivas ypperligt där inne. Att kostnaden hålls ner så mycket som möjligt är också av yttersta vikt.
Jag är en total nybörjare på detta och är väl semi-händig, vilket innebär att jag verkligen skulle behöva er hjälp från början till slut och vore ytterst tacksam om jag kunde få det.

Så nu till den inledande fasen med alla mina funderingar och frågor:

- Vilket material? Jag har genom att kolla runt här bland trådarna förstått att det vanligaste verkar vara OSB-skiva. Jag har googlat runt och har svårt att hitta något ställe som säljer det till ett bra pris och med de storlekar jag behöver. Det närmsta jag hittat är denna -> www.byggmax.se/osb-skiva-p10092
Den har måtten 11x2390x897 och då skulle jag på två skivor få ut både botten, toppen och sidorna (om jag räknar rätt).. Men då kvarstår ju baksidan.

Väljer jag rätt material? Finns det nån annan affär där jag kan få ut allt material billigare? Behöver jag även reglar om jag kör med detta material och dessa mått? Finns där något billigare material som är likvärdigt? 

Alla tips mottages tacksamt. Ska jag exempelvis kanske köpa en garderob att bygga om istället eller liknande?

Tack på förhand!


302
254
Bowery:

302
254
Bowery:
Jag byggde själv ett sköldpaddsbord I vintras i OSB. (Bilden ovan). Jag hade dock inte en begränsad budget, det du ser där är 1500x800 (LxD) och byggde det med reglar då det blir på tok för ostabilt utan när det rör sig om dessa storlekar. Förövrigt blev det svintungt. För att fuktsäkra häfta jag plast i botten (innan grunda med TÄT våtrumsfärg ifrån colorama, 3 varv) utsidan är målad med en vanlig täckfärg,akrylat, utvändig färg. Samtliga skruvhål o dylikt är spärrat med akvariesilikon,för att sedan övermålas. Allt detta är i stort sett gratis för mig då jag är målare sedan 15 år tillbaka. OSB löste jag likväl gratis. Så detta kalas du ser ovan kosta mig ca 300:- i material, plus X antal timmar jobb såklart.

Skulle grovt räkna på att för en vanlig Svensson skulle material till detta (OSB,skruv,reglar,färg,silikon m.m) gå loss på ca 2-3000:-.

Hmm, kolla med terrabygg vad han ska ha för en burk i din storlek, ärligt talat tror jag inte det blir jättemycket dyrare än om du ska köpa allt själv utan några rabatter? Plus allt jobb du måste lägga ner,det tar sin tid var så säker!

Lycka till:)

143
154
TerraBygg:
Bowery skrev:


Hmm, kolla med terrabygg vad han ska ha för en burk i din storlek, ärligt talat tror jag inte det blir jättemycket dyrare än om du ska köpa allt själv utan några rabatter? Plus allt jobb du måste lägga ner,det tar sin tid var så säker!

Lycka till:)


I nuläget blir OSB inte mkt billigare än formplywood, priserna är på väg ner tydligen men p.g.a materialbrist/handelstullar så har USA dammsugit hela världsmarkanden på OSB.

165
93
Sockerfar:
Troligtvis hittar du ett terra i måtten beggat billigare än att bygga själv + du får med tillbehör och du sparar tid

Medlem i SHF
273
341
Jubari:
Tycker du gör helt rätt i att bygga själv oavsett kostnad egentligen, nu är det oftast billigare att bygga själv beroende på hur man gör det. Framförallt för att du lär dig genom resans gång, vad som blev bra? Hur kan jag göra annorlunda? etc. Det är kul att bygga!

Ett tips: www.terrariedjur.se/info/terrarium kolla denna, skriv in måtten du vill ha och be närmsta bygghandel såga till skivorna åt dig. De tar inte dem mycket extra för då det går väldigt snabbt. Kom ihåg att köpa någon form av ventilationsgaller samt nät till taket om du nu ska ha det samt de flesta glasmästare brukar kunna ordna glaskenor och glas förstås billigt. Du kan absolut använda OSB, även om du kommer ha det till skäggisar så hade jag lackat det (Fuktspärr) ett par omgångar och använd 45 reglar invändigt vid den storleken för stabilitetens skull. Här är mitt senaste bygge som är 240x60x220 i OSB, håller rätt skapligt. Tungt som satan så monterade hjul i botten.


8
13
Mayhem:
Subway skrev:
Hej alla.
Efter min förra tråd som handlade om hur svårt (märkligt nog) det är att få tag på ett terrarie i minsta rekomenderande mått för Skäggagamer så lutar det nu starkt mot att bygga ett eget. Dels för att jag ser det som ett kul projekt, men främst för den ekonomiska aspekten då både jag och min fru precis börjat plugga på universitet.

Måttet jag vill ha är 1500 x 800 x 800. Jag vill att bygget ska bli stabilt, hållbart och snyggt men främst att Nelson ska trivas ypperligt där inne. Att kostnaden hålls ner så mycket som möjligt är också av yttersta vikt.
Jag är en total nybörjare på detta och är väl semi-händig, vilket innebär att jag verkligen skulle behöva er hjälp från början till slut och vore ytterst tacksam om jag kunde få det.

Så nu till den inledande fasen med alla mina funderingar och frågor:

- Vilket material? Jag har genom att kolla runt här bland trådarna förstått att det vanligaste verkar vara OSB-skiva. Jag har googlat runt och har svårt att hitta något ställe som säljer det till ett bra pris och med de storlekar jag behöver. Det närmsta jag hittat är denna -> www.byggmax.se/osb-skiva-p10092
Den har måtten 11x2390x897 och då skulle jag på två skivor få ut både botten, toppen och sidorna (om jag räknar rätt).. Men då kvarstår ju baksidan.

Väljer jag rätt material? Finns det nån annan affär där jag kan få ut allt material billigare? Behöver jag även reglar om jag kör med detta material och dessa mått? Finns där något billigare material som är likvärdigt? 

Alla tips mottages tacksamt. Ska jag exempelvis kanske köpa en garderob att bygga om istället eller liknande?

Tack på förhand!



Tyvärr är allt byggmaterial snor dyrt i dag. Det har gått upp med 100% sedan i våras. Om du inte köper en gammal byrå eller något är nog osb det billigaste. Vad gäller reglar räcker det med 4,5x4,5. Det håller mer än väl. Sedan har jag förståelse för att du vill ha terrariet färdigt så fort som möjligt, vem vill inte det. Jobbar själv på ett monster projekt som var tänkt att stå färdigt 1 december. Men det är nog inte klart förrän i slutet av februari. Köper lite varje månad  helt enkelt. Så mitt tips, kör osb och låt det ta den tid det tar, Rom byggdes inte på en dag. Din skäggis klarar sig.

7
1
Subway:
Tusen tack för era inputs.
Funderar nu lite mer på att köpa en stabil garderob och bygga om den. Har sett lite videos kring det. Verkar vettigt!?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild