Fler ormar i terrariet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
1
Kingston:
Än så länge bara en tanke, men skulle vilja veta vilka ormar som kan dela terrarium. Har en Boa Imerator, okänt kön och funderar på att ha en till när jag byter till ett större terrarium om några månader. Kan man ha olika arter? Eller dödar de varandra då? Hona/hane? 
Ja, ni fattar. Jag har ingen aning om hur det skulle funka men har ju sett på t.ex. Herper's Choice att ormar delar terrarium så det går ju bevisligen.

Vore tacksam för info.

Ha det gott.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Det var en tråd om detta ganska nyligen:

www.terrariedjur.se/forum/thread/11405

Kort sagt, det rekommenderas inte. Ormar är solitära djur som trivs bäst ensama, och det finns så många oförutsägbara saker som kan gå fel att det är omöjligt att räkna ut på förhand vilka arter som garanterat kommer fungera.

En bra regel är att om du behöver fråga så är svaret nej. Det finns inget facit när det kommer till sånt här, ingen på forumet kommer kunna säga två arter som kan bo tillsammans som garanterat kommer fungera för dig. Det finns vissa få blandningar som (beroende på t.ex terrariets utformning och individerna) kan fungera, men det är aldrig någon garanti.


Om man har hållt båda arterna länge, testat olika sätt att hålla dem på, vet hur de brukar bete sig i vanliga fall, kanske fött upp dem osv kan man få en känsla av vad som borde fungera tillsammans och erfarenheten att märka det i tid om något går snett. Alla ormägare jag känner till som hållt på såpass länge är emot blandning av arter.


302
253
Bowery:
Aldrig blanda arter.

152
227
TowerOfGray:

Det finns absolut ingen fördel att ha fler ormar i samma terrarium. Om något så kan dom bli stressade av varandra eller till och med skada varandra ordentligt. 

Anledningen till att dom hålls tillsammans i affärer är för att dom är där endast tillfälligt och inte bor permanent med varnadra. Affärerna kan inte ha framme hur många terrarier som helst och oftas så blir djuret sålt rätt snabbt. Dock inget som ska uppmuntras. 


478
592
Rottenroth:

Beror på art, inredning, storlek på terrarium, hur du matar osv.

Vissa arter är inte strikt solitärt levande som vissa tror, finns till exempel bevis på sociala beteenden hos C. atrox och även Thamnophis ssp. brukar hålla till i stora klungor i det vilda.

Är man nybörjare rekomenderas det inte att man kör individer ihop. Risken finns alltid där att något går fel och den ska man inte förbise.


8
13
Mayhem:
Jag har alltid hålla mina ormar i par, i alla fall när det kommer till kungsboa. Vad gäller andra arter så finns det kanibalistiska  arter, dom bör man undvika att ha i par eller grupp. Men när det gäller kungsboa har jag aldrig under mina snart 15 år med denna art varit med om att de skulle försöka äta varandra. Så att ha två kungsboas tillsammans är inga problem. Enda man får tänka på är att separera dem när dom ska ha mat, så att dom inte hugger på samma byte.

Till sist du bör inte blanda olika arter, då de har olika krav på habitat oftast och det är omöjligt att tillgodo se begge djurens behov. Slutar i regel med att en av dem dör eller begge

5061
3824
Tropfrog:
Majoriteten av seriösa ormhållare här på forumet och ute i landet anser annat.

Mvh
Magnus 

379
399
Mr_B:

Kingston skrev:
Än så länge bara en tanke, men skulle vilja veta vilka ormar som kan dela terrarium. Har en Boa Imerator, okänt kön och funderar på att ha en till när jag byter till ett större terrarium om några månader. Kan man ha olika arter? Eller dödar de varandra då? Hona/hane? 
Ja, ni fattar. Jag har ingen aning om hur det skulle funka men har ju sett på t.ex. Herper's Choice att ormar delar terrarium så det går ju bevisligen.

Vore tacksam för info.

Ha det gott.


samma art i par kan jag anse är ok men absolut inte optimalt. Anledningen är väl främst risk att dom konkurrerar om gömställen, varma platser och risk att hela populationen blir sjuk istället för en individ.

olika arter är big no no om man inte kör extremt stor yta. (Tänk att du måste tillgodose alla tänkta arternas microklimat) mer eller mindre omöjligt. Risk för stressrelaterade sjukdomar o annat smått och gott. Frågan är om du ens får igenom den idén med kommunen. Svårt att tro detta


Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Jag håller alltid mina ormar ensamma i sina terrarium, av den enkla och fullt logiska anledningen att dom är solitära djur dvs ensamlevande. 

Om och när mina ormar träffas är det under parningen när dom vintervilar. Jag håller endast pytonormar ska tilläggas. 

Som andra redan nämnt är det riktigt bökigt att mata ormar som bor tillsammans. Utifrån ormens perspektiv finns antagligen inga fördelar med att husera ensamlevande djur ihop, däremot är nackdelarna många :) 

Att vinstdrivande butiker som HC som nämns i inlägget håller flera individer ihop har nog med just vinstdrivande att göra :) dom ormarna är ju dessutom ofta unga individer och inte större könsmogna djur. Butiker har även annat regelverk än oss privatperson. 

Jag tycker egentligen att det borde räcka att veta att ormar är solitära, ensamlevande djur I naturen och bör kanske hållas så även i fångenskap? 

Finns jättemycket information och synpunkter i detta ämne på forum runt om i världen. Som så ofta i hobbyn finns alltid två läger :) välj vilken sida som har dom vettigaste argumenten och som tillgodoser djurets bästa. 

Lycka till och en trevlig helg till alla som läser detta.. 

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Att alla ormar/reptiler är solitära djur, och inte har några sociala beteenden eller kan få socialt utbyte av artfränder stämmer naturligtvis inte (precis som Rottenroth skrivit ovan).
Om någon är seriöst intresserad av ämnet kan jag rekommendera att läsa "The secret social lives of reptiles" (ISBN-13: 978-1421440675). En tämligen ny bok som innehåller massvis med intressant evidensbaserad fakta.

När det så är sagt är det i många fall både enklast och klokast att hålla ormar i separata terrarium, men att kategoriskt helt avfärda alla idéer om att det kan finnas fördelar med att hålla flera individer tillsammans tycker jag är tämligen bakåtsträvande.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild