Inga terrarier i rätt storlek?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Subway:
Hej.
Jag har en ung skäggagam och förstår att jag måste uppgradera terrariet tills han blir fullvuxen. Som jag förstått det så är 150x80x80 den storlek som rekomenderas för fullvuxna, men det är helt omöjligt att hitta!? Jag har letat på marketplace, blocket och nytt, men det närmsta jag kommit är 150x60x60.

Hur kommer det sig? Denna storlek borde väl vara en standard? Eller åtminstone att man kunde hitta något terrarie i den storleken?

Postar kanske detta i helt fel avdelning, men jag har börjat komma till slutsatsen att man måste bygga ett själv för att få rätt storlek...

5092
3863
Tropfrog:
Terrarium tillverkas främst i standardstorlekar som gör att de passar bäst i transportsystemet för att hålla ner kostnaderna. Måtten du nämner gör att terrariet blir otroligt mycket dyrare. De flesta som behöver större terrarium bygger själva, men det går också kontakta någon terrariebyggare och få hjälp med det. När det gäller stora och udda mått så är nyckelordet lokalt. Leta efter företag i din närhet för att hjälpa dig.

Mvh
Magnus 

72
400
CyberZoo:
Precis som Magnus skriver så handlar det om transportkostnader, men det finns andra aspekter på det också. Ett terrarium är oftast tillverkade i tunnare glas än ett akvarium i motsvarande storlek vilket gör att de håller sämre när de går upp i storlek. Dessutom är vissa typer av dörrar lättare eller svårare att skicka på ett bra sätt och hur ventilationen är konstruerad kan också påverka hållbarheten.

Om ett terrarium går sönder i frakten så skickas ett nytt ut och det gäller att transportbolaget godkänner att terrariet var packat på ett korrekt sätt annars får butiken/ehandeln stå för hela kostnaden för det krossade terrariet. Så om ett terrarium går sönder får företaget stå för kostnaden för det krossade terrariet, frakten ut till kund (i runda slängar minst 1500:- för en helpall) och dessutom ett nytt terrarium till kunden. Det blir fort en stor kostnad vilket gör att de flesta zoobutiker inte skickar stora terrarium och akvarium.

7
1
Subway:
Okej. Det får bli till att bygga ett eget. Får bara plugga på med information så att det blir rätt gjort. Tack för era svar!

72
400
CyberZoo:
Finns även Terrariebyggarna och Terrabygg ifall du inte har möjlighet att bygga själv.

25
12
Bokuggla:
Vet att du redan fått svar men tänkte också nämna Terrabygg igen. Jag köpte mitt terrarium (180x70x70) från Terrabygg till min skäggagam och är väldigt nöjd (skäggisen är också det!). Då jag inte är så händig av mig och inte hade verktygen vågade jag mig inte på att bygga ett själv. Lycka till och jag hoppas att din skäggagam blir nöjd :)

7
1
Subway:
Bokuggla skrev:
Vet att du redan fått svar men tänkte också nämna Terrabygg igen. Jag köpte mitt terrarium (180x70x70) från Terrabygg till min skäggagam och är väldigt nöjd (skäggisen är också det!). Då jag inte är så händig av mig och inte hade verktygen vågade jag mig inte på att bygga ett själv. Lycka till och jag hoppas att din skäggagam blir nöjd :)

Hmm, ja det är absolut en idé. Blir nog en kostnadsfråga. Vad fick du betala?

25
12
Bokuggla:
Subway skrev:

Hmm, ja det är absolut en idé. Blir nog en kostnadsfråga. Vad fick du betala?

Förstår det. Det blev ca 4300-4500 om jag minns rätt. Då köpte jag också det i formplyfa som är lite dyrare en t.ex osb, så beroende på material kan det variera en hel del. Jag ångrar det inte alls! Om man kan bygga själv är det ju dock ett superbra alternativ som både är roligt och förhoppningsvis billigare. Att kunna välja storlek, material, ventilation etc är så himla skönt för man vet precis vad man får så oavsett hur du väljer att göra är ett "custom" terrarium jättebra. 

5092
3863
Tropfrog:
När vi är uppe i de priserna kan det nog absolut vara värt att titta på glas. Om man shoppar runt lite bland glasmästarna går det hitta de som har spillglas i rätt storlek och kan tänka sig sälja billigt. Glasburkar är i min mening snyggare och lättare att bygga.

Mvh
Magnus  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild