Ohyra eller nyttodjur!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
9
Bemma14:
Hej igen. Nu har jag upptäckt insekter i ett av mina terrarium och jag blir inte klokare när jag söker på internet så tänkte att jag ställer frågan här.

Jag blev först orolig att jag fått ormkvalster men när jag söker på bilder så liknar krypen jag har inte de bilder jag får upp. Jag har även inte sett några av djuren på min ögonfransgecko och de verkar endast hålla sig kring vatten skålen där ett antal även drunkat. Det är inte heller trips som jag tidigare haft problem med då dessa kryp är aningen större och mer runda i formen. De ser ut som någon form av mindre skalbagge?

Tacksam för svar och tankar.

Jag bifogar några bilder!




5088
3861
Tropfrog:
Låter som och ser ut som något kvalster, altså inte insekt utan spindeldjur. Det finns massor av olika fukt/jordkvalster som är ofarliga, kanske rent av nyttiga. Om de inte blir tokmånga och inte ger sig på din ödla så är det nog lugnt. Om de blir outhärdligt många så finns rovkvalster som kan eliminera dem rätt snabbt.

Mvh
Magnus 

27
9
Bemma14:
Tropfrog skrev:
Låter som och ser ut som något kvalster, altså inte insekt utan spindeldjur. Det finns massor av olika fukt/jordkvalster som är ofarliga, kanske rent av nyttiga. Om de inte blir tokmånga och inte ger sig på din ödla så är det nog lugnt. Om de blir outhärdligt många så finns rovkvalster som kan eliminera dem rätt snabbt.

Mvh
Magnus 


Ok, tack för svar! Jag tog bort dem jag såg men håller koll!

Medlem i SkHF
35
41
Lilja:
Kroppsformen påminner om hoppstjärtar ur ordningen Symphypleona.

27
9
Bemma14:

Lilja skrev:
Kroppsformen påminner om hoppstjärtar ur ordningen Symphypleona.


Jag ställde samma fråga i en växt grupp och fick svar att det ev kan vara klothopp stjärtar. Nu när ni är två som kommenterat det kanske det är mest sannolikt att det är det? 

Tack för svar :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild