Boa ungar äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
2
Ellacsilva:
Hej! Har en kull på 12 st boa constrictors, de föddes 13/8 detta året och bara 6st av dem åt sina första möss/pinkies den  2/9.
hur ska jag göra för resterande boa ungarna? Hur får jag dem att äta utan att slösa en massa upptinade möss osv.

de visar bara agression vid matningen. Några tips?

11
5
veteranen:
Ge dem deras naturliga föda.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
veteranen skrev:
Ge dem deras naturliga föda.


Ingår inte gnagare i dieten för boa constrictor constrictor naturligt? 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Ellacsilva skrev:
Hej! Har en kull på 12 st boa constrictors, de föddes 13/8 detta året och bara 6st av dem åt sina första möss/pinkies den  2/9.
hur ska jag göra för resterande boa ungarna? Hur får jag dem att äta utan att slösa en massa upptinade möss osv.

de visar bara agression vid matningen. Några tips?


Då det inte ens gått en månad än skulle jag avvakta minst några veckor innan du ens provar mata nästa gång :) första tiden, ofta många månader, lever ungarna av reserverna av gulesäcken, bl.a. Så dom klarar sig säkert ett halvår eller ännu längre utan mat sålänge dom har tillgång till vatten. 

Håller du ungarna tillsammans eller ensamma? 

Har du tillgång till annat smått foder kan man ju prova det i värsta fall, ödleungar, fågel osv.. men lite is i magen och tålamod brukar få igång dom allra flesta ungarna. 

En del tvångsmatar svagare individer.. själv är jag inte säker på att 100% av avkomman ska överleva, dom starkaste brukar klara sig ändå. Hoppas du förstår min poäng på ett bra sätt. 

Lycka till!

9
2
Ellacsilva:

Jonas_ skrev:


Då det inte ens gått en månad än skulle jag avvakta minst några veckor innan du ens provar mata nästa gång :) första tiden, ofta många månader, lever ungarna av reserverna av gulesäcken, bl.a. Så dom klarar sig säkert ett halvår eller ännu längre utan mat sålänge dom har tillgång till vatten. 

Håller du ungarna tillsammans eller ensamma? 

Har du tillgång till annat smått foder kan man ju prova det i värsta fall, ödleungar, fågel osv.. men lite is i magen och tålamod brukar få igång dom allra flesta ungarna. 

En del tvångsmatar svagare individer.. själv är jag inte säker på att 100% av avkomman ska överleva, dom starkaste brukar klara sig ändå. Hoppas du förstår min poäng på ett bra sätt. 

Lycka till!


Tack så mycket!! Alla är separerade i sina egna pet box's
:)


11
5
veteranen:
Jonas_ skrev:


Ingår inte gnagare i dieten för boa constrictor constrictor naturligt? 


Inte såna som legat i frysen....

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
veteranen skrev:


Inte såna som legat i frysen....


Inte för att ormen vet bakgrunden på foderdjuret men hur menar du? Ska man köpa en levande regnskogsmus från sydamerika till nyfödda kramormar? 

Upptining från frysen har dock funkat för mig och majoriteten av hobbyn under lång tid :) 

Förespråkar du levande foderdjur innan man ens provat andra metoder har vi olika syn på utfodring av ormar i fångenskap. Förstår inte ditt budskap bara? 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
veteranen skrev:


Inte såna som legat i frysen....


Trams...
Klart man ger frysfoder först och främst. 
Men muspinkies låter spontant lite litet för Boa cc. Du borde nog kunna testa råttpinkies eller mus popcorn 

11
5
veteranen:
Jimmy skrev:


Trams...
Klart man ger frysfoder först och främst. 
Men muspinkies låter spontant lite litet för Boa cc. Du borde nog kunna testa råttpinkies eller mus popcorn 


Ja, men det funkar ju uppenbarligen inte så då får man ju givetvis testa helt färska varma möss.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Det behövs absolut inte  Ungarna är inte ens en månad. 
Som Jonas nämnde klarar sig ungarna långe på näringen från gulesäcken. 


Mitt tips till trådskaparen är att inte tina 12 möss varje gång. Man kan tina tex 3 st och börja försöka mata de som inte ätit. Vill inte de ha kan man testa att ge någon av de andra för att slippa slänga. 
Vänta någon vecka mellan matningsförsöken.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild