Terrarie storlek till kp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
2
Carrobarro:
Hej jag undrar om någon av er där ute vet om 125*40*40 är okej för en vuxen kungspyton? :-)

19
3
ljuvisen:
Carrobarro skrev:
Hej jag undrar om någon av er där ute vet om 125*40*40 är okej för en vuxen kungspyton? :-)

Terrariet ska vara lika långt som själva ormen är och lika brätt som halva ormens längd.

5088
3861
Tropfrog:
Vad lagen säger kan du se här:

www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Sen är det alltid bättre med större och ingen övre gräns.

Vad jag förstår så kan fullvuxen storlek variera en hel del på individnivå för kungspyton. Ytterligare en anledning att skaffa så stort som möjligt.

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
Tropfrog skrev:
Vad lagen säger kan du se här:

www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Sen är det alltid bättre med större och ingen övre gräns.

Vad jag förstår så kan fullvuxen storlek variera en hel del på individnivå för kungspyton. Ytterligare en anledning att skaffa så stort som möjligt.

Mvh
Magnus 


Vill inte vara den men l80 är inte direkt lag utan allmänna råd/rekommendationer. Men ändå väldigt bra att utgå från =)

Dock skulle jag ta l80 som absoluta minimum, då det i vissa fall inte finns mycket till logik i l80. 

5088
3861
Tropfrog:
Norrby89 skrev:


Vill inte vara den men l80 är inte direkt lag utan allmänna råd/rekommendationer. Men ändå väldigt bra att utgå från =)

Dock skulle jag ta l80 som absoluta minimum, då det i vissa fall inte finns mycket till logik i l80. 


Jo, det stämmer rent tekniskt att det inte är lag. Men det är ändock de rekommendationer som tillsynsmyndigheten använder sig av. Dvs samma myndighet som väljer att väcka åtal efter kontroll.

Enda rent tekniska skillnaden mellan lag och rekommendation är väl att tillsynsmyndigheten kan välja att lägga ett föreläggande om åtgärd istället för att väcka åtal. Om man inte genomför rekommenderat åtgärd så blir åtal aktuellt i vilket fall.

Håller med om att l80 skall tolkas som absolut minimum.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Carrobarro skrev:
Hej jag undrar om någon av er där ute vet om 125*40*40 är okej för en vuxen kungspyton? :-)

125 är en bra längd, men 40 känns som ett lite dåligt djup. 50 eller om möjligt 60 cm hade vart perfekt.

14
2
Carrobarro:
Ja precis så tyckte jag också

10
2
Jimhy:
Lånar tråden lite om det är ok för trådskaparen, annars får du ta bort mitt inlägg, och undrar liknande. Jag och dottern har för en månad sedan införskaffat en kp hona, förnärvarande ca 60cm lång och bor i plastlåda lxbxh: 79x52x42. Men köpte även ett glas terrarium som vi tänkte förbereda för inflyttning, som är lxbxh: 130x60x50cm. Enligt L80 så är detta 0.78kvm och ska klara upp till 150cm lång orm, men samtidigt säger många att längden på terrariumet måste matcha längden på ormen, och då måste väl vi byta upp oss till 150x60x60 om vår kp blir 150cm lång , eller vad är det jag missat? Som det är nu så hoppas vi ju på att vår kp inte blir längre än 130cm, men samtidigt säger L80 att hon kan vara 150cm lång i vårt glas terrarium på 130x60x50.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Det är en bra storlek och kommer räcka hela livet. Du behöver inte skaffa större om du inte vill.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild