Liten ögonfransgecko - nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
2
EllaNor:
Hej, 
Jag behöver er hjälp med en fundering.  
Jag har precis hämtat hem en liten ögonfransgecko. Detta är min första ödla. 
Nu är den ca 5-6 cm och bor i en petbox. Vi har hushållspapper i botten då vi blev rekommenderade det för att det skulle vara lätt att rengöra. Men nu undrar jag hur jag ska göra det lättast. Ödlan är ju snabb och hoppar lätt. Jag har ingen till petbox. I boxen har jag en klätterväxt och ett hus så jag måste greja lite för att få ut papperet, samt öppna locket helt. 
Min fråga: hur ofta ska jag byta hushållspapperet och hur gör jag det lättast utan att ödlan ska smita? Ska jag flytta över den i ett annat terrarium (betydligt större) medan jag rensar petboxen eller ska någon hålla i ödlan medan jag byter papperet? Papperet blir ju blött av att jag sprayar vatten i boxen.
Kanske en konstig fråga men jag vet inte hur jag ska göra.. 
Bör jag dessutom byta ut underlaget till något mer beständigt, som jag inte behöver byta så ofta? 

Och en annan fråga: hur ofta ömsar en ödla som är ca 5-6 cm och vad behöver jag göra i o m ömsandet? 

Tack för alla bra inlägg och råd! 

152
227
TowerOfGray:

Om ni har en ung frans så är hushålls pappret rättbra. Efteråt när den har växt till sg lite så kan man börja med lös substrat.

Bästa sättet att rengöra är om man lägger över ödlan i en annan behållare. Jag brukar ha små matlådor med luft hål i som jag brukar scoopa upp bebisarna i och stänga locket. Då vet man vart den är och man kan städa ifred. 

Därefter lyfter jag ur all inredning och byter papper. 

Testa att städa under dagen då dom sover och ofta är slöare än på kvällen :)


19
2
EllaNor:
Så bra tips! Tusen tack för svar!

19
2
EllaNor:
TowerOfGray: Vet du hur ofta man bör byta ut hushållspapperet? 

31
28
LeafGecks:
((Samma person här, annat konto bara))

Inga problem! När det börjar bli smutsigt. Ofta när dom bajsar så kan det börja mögla med fuktigheten som dom har. Så jag tycker en gång i veckan brukar vara lagom för att det inte ska hända.

19
2
EllaNor:
LeafGecks skrev:
((Samma person här, annat konto bara))

Inga problem! När det börjar bli smutsigt. Ofta när dom bajsar så kan det börja mögla med fuktigheten som dom har. Så jag tycker en gång i veckan brukar vara lagom för att det inte ska hända.


Tack så mycket! :-)

Vet du något om ömsning och hur ofta det bör ske för min ödla (som är ca 5 cm, född i augusti tror jag) samt hur jag kan se att de fungerar som det ska?

152
227
TowerOfGray:
Dom är väldigt sneaky när dom ömsar så det är inte riktigt möjligt att se varje gång. Ofta så ömsar dom inom några timmar och äter upp det. Så länge det inte sitter fast och geckon inte kan få bort det själv så är det inget att oroa sig för :)

19
2
EllaNor:
TowerOfGray skrev:
Dom är väldigt sneaky när dom ömsar så det är inte riktigt möjligt att se varje gång. Ofta så ömsar dom inom några timmar och äter upp det. Så länge det inte sitter fast och geckon inte kan få bort det själv så är det inget att oroa sig för :)



Miljarders tack för alla dina svar!

70
13
Alfredanimalking:
EllaNor skrev:



Miljarders tack för alla dina svar!

Hej jag har nyligen skaffat en ögonfransgecko kan ni se vilken morhp hon är

167
162
Imori:
Alfredanimalking skrev:

Hej jag har nyligen skaffat en ögonfransgecko kan ni se vilken morhp hon är


Hej på dig!
Det räcker med att du ställer din fråga i EN tråd och sen väntar på svar. Att spamma hela forumet och gamla trådar med samma fråga om och om igen leder ingenvart.
Hoppas du får reda på morphen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild