Halsbandsleguaner - dödsfall

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag vet att inte alla är så öppna när deras djur dör, mycket för att man klandrar en själv och är rädd för att folk tycker att man är dålig djurhållare.

Jag behöver dock både dela med mig, och för att själv få mer erfarenhet och minska risken för misstag i framtiden.

Börjar lite kort med att jag skaffade 1.2 halsbandsleguaner för runt en månad sedan. De var födda i maj, och därför inte speciellt stora. Sen jag köpte dom fick de oftast syrsor som de gladeligen tog direkt ifrån pincett. Jag lät även en skål med lite mjölmask stå inne i terrariet.

Jag märkte att de verkade ha väldigt svårt att smälta mjölmask då man såg osmälta maskar i deras avföring men tänkte inte så mycket mer på det.

Förra veckan började det att bli tomt i syrsburken, och då jag hade massor med mjölmask tänkte jag att det kan säkert vara bra att de får lite mjölmask med. Sagt och gjort så fyllde jag på ordentligt och de åt massor. Nu till det tråkiga i historien.. Jag hittade en av honorna liggandes död, och väldigt hård runt magen, såg väldigt förstoppad ut. Den andra honan såg också väldigt förstoppad ut, hård runt magen och man såg att allt inte stod rätt till, hon var seg, hade svårt att röra sig, och det såg ut som om hon försökte skita utan att någonting hände. Försökte lägga hon i lite ljummet vatten för att försöka underlätta det hela, men hon dog tyvärr någon timme senare.

Jag vet inte riktigt vad för svar jag är ute efter, kanske handlar mer av att dela med mig.
Men några frågor som kan vara bra att få svar på:
Är det rimligt att mjölmaskarnas svårsmälta kitin kan vara orsaken?
Finns det något annat jag kunnat ha gjort?

Det har varit väldigt påfrestande att se ens djur dö, speciellt då det inte var länge sedan mitt gäng rödögda trädgrodor gick bort. Man börjar helt enkelt fråga sig om man har vad som krävs för att sköta djur när sådant händer.

Hanen verkar dock vara pigg, och inte alls förstoppad, och han är en aning större än vad de två små honorna var så det kanske är anledningen till att han inte råkade ut för samma öde.


1159
625
Temla:

Usch vad tråkigt Anders! :( 

Om inte djuren ätit bottensubstrat så är jag övertygad om att det var mjölmasken. Vad jag hört kan dom orsaka stor skada pga deras skal. Det är väl därför man inte ska ge det till juveniler. 


230
22
Nooon:

Åh, så sorgligt! Med varmt deltagande... :´(

Självklart tar man hand om sina djur så bra man kan... men så mycket kan gå fel ändå. Man vet inte allt och där kan vara sjukdomar och olyckor och otur.

Jag har själv erfarenhet av förstoppad ödla och tycker att det där med svårsmälta maskar låter läskigt.


32
4
Bambikill:

Fan vad trist:(

Jag har läst på flera ställen här nu i dagarna när jag googlat runt efter diverse roliga djur, att mjölmask lätt orsakar kraftig förstoppning om man ger för mycket av det, speciellt på unga individer. Inte för att jag visste det innan, men nu vet jag. Och tyvärr även du :S Men det ÄR så, man lär av sina misstag, och ärligt talat - man begår inte färre för att man har fler djur och under en längre tid - man begår precis lika många, bara att det är andra misstag...

Det är ofta såhär inom alla områden av allt - man skäms och skapar stigman av saker som inte är något annat än tabbar. Jag ser så sjukt mycket av det i kattvärlden och är själv så ärlig att jag är dum, för jag avskyr hymlandet och skammen så mycket - alla begår misstag och tabbar någon gång, oavsett vad de påstår :)

Jag kluddade till det med min Blåtunga och orsakade kalkbrist och medföljande (lätt) skolios :S
Jag lyssnade på råden att Blåtungor inte behöver ha UV-ljus (vilket i min opinion troligen är rent skitsnack) och skelettdefekter kom som ett brev på posten efter en tid. UV-ljus producerar hos människan mer än 80 % av D-vitaminet i kroppen, och den absoluta majoriteten av landlevande djur behöver det för att bilda vitaminet. Att just blåtungor skulle vara undantag har jag svårt att tro. Bristen på UV-lampa i kombo med att han inte fick ett tillskott/en kost, som tillgodosåg hans D-vitaminbehov (kalcium/fosforbalansen var säkert fel också, men jag hade försökt göra den så bra som möjligt så jag skyller fortfarande på brist på UV-ljus) var anledningen till skoliosen, jag är 99,99 % säker. Tog ut honom utomhus ibland men långt ifrån tillräckligt ofta för att kompensera för brist på lampa.
Synd bara att jag inte använde mitt förnuft då, istället för att lyssna på råd som var rätt märkliga i mitt tycke redan då. Jag kände mig både dum och oansvarig, minst sagt. Men jag kom över det - och lärde mig att läsa på ÄNNU bättre tills nästa djurköp.

Genom katthobbyåren ska vi inte ens snacka om hur många idiotiska saker man lyckats med, men man lär så länge man lever, eller hur :)

Fick skolios på en kattunge när jag inte alls tänkte på hur jäkla mycket fosfor de fick i sig via allt fläskfärs jag gav som babymat, i kombo med mycket lite kalcium och vilken inbalans det blev... :S Avlivning och dåligt samvete... :S

Man kan bara försöka göra sitt bästa och försöka vara så noggrann som möjligt, skit kan hända då också, men då ska man iaf inte ha så dåligt samvete :)

 

Edit: saknades text + tillägg


273
148
Flosker:

Dum fråga men är du säker på att de var odlade?

Mvh Flosker


276
118
Maqea:

Åhh vad tråkigt. Tack för att du delar med dig så vi andra inte behöver göra om just det misstaget. Det är starkt gjort.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

har du kollat hur dom såg ut in i ??


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tackar för era svar.
Det är ju inte så att mjölmask är något ovanligt foder att ge heller.

Flosker, det är inget jag kan vara helt säker på, men det var sagt att de var uppfödda och föddes i maj.
Det finns självfallet djur som sägs vara fångenskapsfödda när de i själva verket är viltfångat, men det är väl ovanligare när det rör sig om såpass unga djur. Sen är det ju ingen extremt ovanlig art heller.

westman, nej det gjorde jag inte. Jag försökte övertala min flickvän som pluggar till läkare att göra det, men det ville hon inte.
Såhär i efterhand kan jag verkligen tycka att det är något jag borde ha gjort.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

ja de va ju synd :/ 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild