Mata strumpebandssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
1
Josefine150:
Vi har efter några månaders byggande (med mycket hjälpande tips härifrån) fått klart vårt terrarium och skaffat en liten strumpebanssnok. Hon är född 2020 så rätt liten än. Har läst att man ska mata efter att de bajsat och inte innan. Har dock precis läst i en ormbok att just strumpebandssnokar som ungar kan matas lite var varannan dag. Någon som vet mer om detta? Jag har bara haft majsormar tidigare så är ny på denna. 

302
254
Bowery:
Josefine150 skrev:
Vi har efter några månaders byggande (med mycket hjälpande tips härifrån) fått klart vårt terrarium och skaffat en liten strumpebanssnok. Hon är född 2020 så rätt liten än. Har läst att man ska mata efter att de bajsat och inte innan. Har dock precis läst i en ormbok att just strumpebandssnokar som ungar kan matas lite var varannan dag. Någon som vet mer om detta? Jag har bara haft majsormar tidigare så är ny på denna. 

Just det där med matning efter bajs är en bra tumregel tycker jag oavsett orm, fördel att tarmen är tömd innan man tillsätter mer föda. Likaså bättre med större föda kontra ge 2 pinkisar som exempel, då den ena i värsta fall kan ruttna i magen.

Just strumpisar kan jag inte ett smack om men skulle tro det är lagom med pinkis/fuzz (?) Ca 1 gång/vecka, då hon är född 2020. Men det finns säkert gott om strumpebandsexperter här inne som vet detta bättre än mig :)

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Att inte mate en orm som inte bajsat ska man inte haka upp sig för mycket på särskilt inte nör det är en juvenil. Det man bör tänka på är att inte övermata, samt att inte mata en förstoppad orm. 
Du kan få vänta länge om du ska vänta på bajs. Börja mata den efter de skötselråd du fått av säljaren, och mata på. Den kommer helt säkert bajsa.
Min erfarenhet av Vattensnokar är också begränsad men vad jag läst så är de matglada och har snabbare metabolism än tex råttsnokar. Dvs du lär få plocka mycket bajs. 
Så läs på ordentligt och följ råden för just din art och mata med rätt typ av foder.

25
20
Dilless:
Jag matar mina ungar med pinkydelar, fisk och kycklinghjärta, nyfödda får jättelite var tredje dag och när de blir lite större var fjärde och lite större, fortsätter så tills de kan ta hela pinkys och då får de var femte dag. Vuxna får en till 2 gånger i veckan beroende på vad de får för mat. 
Om de får för lite mat så kommer de heller inte ha så mycket att ge ifrån sig. 
Man brukar ju även kunna se på dessa "daggmaskar" om de har mat i sig.
Hoppas informationen var hjälpsam. 

5
1
Josefine150:
Hon är ju ingen daggmask längre även om hon är liten. Hon är stor nog att ta pinkeysar. Då kör vi på som vi tänkt. Blev bara konfunderad när jag läste detta i boken med skötselråd. Men det gäller antagligen mindre juveniler då. Man vill ju inte övermata men inte att hon ska gå hungrig heller, och de verkar ju vara väldigt matglada. ????

tack för hjälpen! ????????

72
400
CyberZoo:

Från våra skötselråd:

"Hur mycket och med vilken frekvens du bör mata din Strumpebandssnok beror på hur stor ormen är och vad du matar den med. Ormar som lever på daggmask och småfisk behöver matas oftare än de som äter pinkies och fuzzies (små möss). Unga individer som matas med mask kan man utfodra ca 2 gånger i veckan, ge dem 2-3 maskar per tillfälle. De som får möss klarar sig ungefär 10 dagar mellan måltiderna. För vuxna individer bör bytet vara stort nog för att ge en tydlig utbuktning på ormens kropp när den svalt det. Däremellan är det lite av en bedömningsfråga. En vuxen strumpebandssnok ska väga ca 150 gram, ger man dem ofta möss kan de bli överviktiga. Vuxna Strumpebandssnokar är inte insektsätare så ge dem inte syrsor, insektslarver och liknande."


5
1
Josefine150:
Frågetecknen som blev i mitt förra inlägg var glada gubbar och dylikt från början. Jag menade Tack för hjälpen! :)

5
1
Josefine150:

Hej. 


Nu har det dykt upp nya frågor angående matning av strumpebandssnok. Dethär med vilken fisk de får och inte får äta är en djungel. Jag har läst många långa listor på olika fiskar som är bra och inte, men alla fiskar är ju inte med. Har läst om folk som matar sina strumpor med guppies och att det även ska gå bra med platys. Har också läst att man ska undvika karp-fiskar och levandefödare. Guppies och platys är ju levandefödande karpfiskar? Men fungerar de ändå? Någon här som har koll på detta? Vi har ett par akvarium också så därför är jag lite nyfiken. :)


5097
3866
Tropfrog:
Nja. Guppys är inte karpar, de är lecandefödande tandkarpar. Det är inte samma familj som karpar 

I övrigt vet jag inte mer än att många matar med guppies. Rätt eller fel vet jag inte.

Mvh
Magnus 

5
1
Josefine150:
Nu är jag tillbaka med nya frågor om mat till strumpebandssnok. Någon som känner till om (lat. Oreochromis niloticus)/Niltilapia/tilapia eller (lat. Clarias gariepinus)/afrikansk ålmal är ok att ge som mat? Jag har plöjt genom långa listor på ok och ej ok fiskar men inte hittat just dessa. Det är dessa fiskarna vi äter av mest och alltid har hemma så det hade varit smidigt att kunna mata lillsnoken av samma. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild