Tina möss

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
2
Jimhy:
Hej! Lite nygammal ormägare, hade en Tigerpyton för en sisådär 25 år sedan, och har nu fixat en Kungspyton till min dotter. Eftersom den gamla ormen fick levande föda så är jag lite ny på det här med fryst mat. 
Enligt de kunniga (min åsikt) ägarna till butiken som sålde oss ormen, så sa de att ormen kan äta stora möss och att dessa skulle tinas i varmt vatten. Själv tänkte jag att det lät ju logiskt. Bland annat för att ormen lockas av att den kanske avger lite värme.

Men enligt säljaren till fodret, som jag hittade här på köp och sälj delen, så sa han något helt annat som gjorde mig lite ställd. Enligt honom så ska mössen inte utsättas för värme eller fukt då detta förstör inälvorna. Inälvorna innehåller det nyttiga och om de utsätts för värme så kunde resten av köttet bli dåligt. Typ något sådant. Kom inte riktigt ihåg varför musen inte fick utsättas för väta, om det hade något med att ormen kunde bli dålig eller om det också hade med att musen kunde få sämre kvalitet som i sin tur påverkar ormen negativt.

Eftersom båda lät vettiga och är enligt mig duktiga på det de håller på med så undrar jag, vad är rätt?

Just nu tinar vi första musen i rumstemperatur, enligt foder säljarens tips. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra om ormen kommer att ta den om den inte avger lite värme, från tex ljummet vatten.

167
163
Imori:
Vetenskapliga tester pekar på att kött- och inälvsprodukter som tinas i kallt vatten, liggandes torrt i en försluten plastpåse, är den metod som ger uppkomst till minst bakterier. Ju varmare vatten vid tining, ju fler bakterier på köttet.

Tina din mus i en påse liggandes i svalt vatten. När bytet är tinat så lägg påsen i varmt vatten en kort stund tills gnagaren uppnått rätt temp.
På detta vis uppstår minsta möjliga mängd bakterier (vilket är det vi vill uppnå).

Slentrianlänkar den första artikeln i ämnet som google rekommenderar:
www.land.se/mat-dryck/tina-kott/

10
2
Jimhy:
Tackar vänligast för ditt svar, då vet vi hur vi ska göra på bästa sätt.

50
19
Danilo:
Hej,

Om du endast har en orm i hushållet skulle jag rekommendera att köpa levande föda och sedan avliva på egen hand enligt Jordbruksverket regler (halsdislokation) för att säkerställa att ormen inte får mat med förlorad näring.

Det är vetenskapligt bevisat sedan många år tillbaka att fryst föda tappar protein, mineraler och vitaminer från första dagen de hamnar i frysen, därefter fortsätter foder att tappa dessa livsviktiga näringsämnen ju längre tiden går i frysen. 
Upptiningsprocessen är dessutom mer komplicerad än en avlivning och kan även göra din orm sjuk om man är slarvig. Precis som du säger så kan mindre nyttiga bakterier förekomma vid upptining och samma bakterier/larver kan redan ha startat i musen innan den läggs i frysen. Du som köper fryst vet inte hur länge den varit död innan nedfrysningen börjar och på så sätt vet man inte vilken skit man kan dra med sig hem till ormen. Ormar är byggda och gjorda att bryta ned bakterier på levande djur, men bakterier som uppkommer i dött djur är en helt annan femma och helt utanför ormens naturliga diet, har man otur kan man göra sin orm riktigt dålig om man köper fryst från någon oseriös uppfödare och jag är ytterst tveksam till att alla djuraffärer har koll på om deras frusna inköp har köpts in helt friska.
Matar du med fryst och ormen nekar måste det kasseras helst efter 30 min och absolut max inom en timme pga alla bakterier som uppkommer väldigt snabbt på ett redan dött och upptinat djur.

Har man endast en orm tycker jag det är absolut värt att köpa levande, detta är en kostnad på ca 50-70kr i månaden för att ditt husdjur ska få bra mat, ett tips är att höra av dig till lokala bönder för en mer varierad kost.

Jag förstår ormägarna som köper fryst när man har flera ormar, att köpa levande här hade gjort hål i plånboken. Men finns absolut inget positivt att köpa fryst om man som ägare endast har en orm, det är endast bekvämt att slippa åka och handla varje gång ormen ska ha mat.

Brukar säga såhär att behandla ditt husdjur på samma sätt som du behandlar din familj (utan att hela ekonomin kollapsar)

152
227
TowerOfGray:

Danilo skrev:
Hej,

Om du endast har en orm i hushållet skulle jag rekommendera att köpa levande föda och sedan avliva på egen hand enligt Jordbruksverket regler (halsdislokation) för att säkerställa att ormen inte får mat med förlorad näring.

Det är vetenskapligt bevisat sedan många år tillbaka att fryst föda tappar protein, mineraler och vitaminer från första dagen de hamnar i frysen, därefter fortsätter foder att tappa dessa livsviktiga näringsämnen ju längre tiden går i frysen. 
Upptiningsprocessen är dessutom mer komplicerad än en avlivning och kan även göra din orm sjuk om man är slarvig. Precis som du säger så kan mindre nyttiga bakterier förekomma vid upptining och samma bakterier/larver kan redan ha startat i musen innan den läggs i frysen. Du som köper fryst vet inte hur länge den varit död innan nedfrysningen börjar och på så sätt vet man inte vilken skit man kan dra med sig hem till ormen. Ormar är byggda och gjorda att bryta ned bakterier på levande djur, men bakterier som uppkommer i dött djur är en helt annan femma och helt utanför ormens naturliga diet, har man otur kan man göra sin orm riktigt dålig om man köper fryst från någon oseriös uppfödare och jag är ytterst tveksam till att alla djuraffärer har koll på om deras frusna inköp har köpts in helt friska.
Matar du med fryst och ormen nekar måste det kasseras helst efter 30 min och absolut max inom en timme pga alla bakterier som uppkommer väldigt snabbt på ett redan dött och upptinat djur.

Har man endast en orm tycker jag det är absolut värt att köpa levande, detta är en kostnad på ca 50-70kr i månaden för att ditt husdjur ska få bra mat, ett tips är att höra av dig till lokala bönder för en mer varierad kost.

Jag förstår ormägarna som köper fryst när man har flera ormar, att köpa levande här hade gjort hål i plånboken. Men finns absolut inget positivt att köpa fryst om man som ägare endast har en orm, det är endast bekvämt att slippa åka och handla varje gång ormen ska ha mat.

Brukar säga såhär att behandla ditt husdjur på samma sätt som du behandlar din familj (utan att hela ekonomin kollapsar)


 

Äter ormen fryst så är det onödigt att vänja den vid levande. Specellt KP som är petiga med maten kan vara svåra att byta tillbaka till fryst igen. 


206
224
Danne72:
Jag tinar alltid mina kycklingar,råttor och möss uppe på terrariet ovanför värmelampan, dom tinar fort och blir lagom varma...aldrig sett några problem med att göra så.
mvh Daniel

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Jag tar fram ur frysen och lägger på en ljusramp på lite papper tills den är genomvarm. Ger råttor till KP. Att köpa levande och avliva låter onödigt komplicerat och dyrt när det finns fryst. Annat är om man föder upp möss själv, då är det ju lämpligt att mata med nyavlivat. Men det gör man i regel inte om man bara har en eller ett par ormar.

50
19
Danilo:
TowerOfGray skrev:


 

 

Äter ormen fryst så är det onödigt att vänja den vid levande. Specellt KP som är petiga med maten kan vara svåra att byta tillbaka till fryst igen. 



Dumt att mata med levande och inget jag rekommenderar. Jag matar min orm med färsk men död mus/råtta, matar aldrig med fryst.

Skulle jag äga fler än två ormar hade jag absolut börjat med fryst.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild