Sönderavlat?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

302
254
Bowery:
För 15-20 årsen när jag höll python samt boa, främst constrictor och kungspyton så var en pied ovanligt att skåda och rätt så saftigt för lädret. Idag efter många år iväg från hobbyn men sakteliga tillbaka så verkar ju detta vara mer en djungel än hobby?

Morph av KP verkar ju vara flera hundra olika? O även boa verkar ju explodera det med, med leopard,Blackberry m.m? Kan knappt minnas att början på 2000 talet att det ens fanns olika boa morpher? KP fanns en del även då,men LÅNGT ifrån hur det ser ut idag. 

Hur som, Dessa avelsprojekt kan väl inte vara hälsosamt för arterna? Eller har jag fel? Sönderavlade sorter finns inom andra kategorier, likså borde våra herptiler även de ta skada av alla dessa genkorsningar? Rätt eller fel? Är långt ifrån kuning inom detta område, men tycker det känns som detta spårat brutalt.

Medlem i SHF
273
341
Jubari:
Ingen expert på ämnet, men det har blivit bra mycket populärare idag som du säger och känns som det kommer nya morfer dagligen.. vet inte om Spider varianten på KP för att nämna ett exempel som har problem med vobbel är ett resultat av aveln eller vad det beror på.

Intressant frågeställning i övrigt, har själv pysslat med reptiler sen sent 90- tal och sett utvecklingen. Hörde av någon för ett tag sedan att det kan vara svårt idag att få tag i en leopardgecko i ren nominatform, vet inte hur mycket sanning det ligger i det men ändå intressant tankeställning.

302
254
Bowery:
Jubari skrev:
Ingen expert på ämnet, men det har blivit bra mycket populärare idag som du säger och känns som det kommer nya morfer dagligen.. vet inte om Spider varianten på KP för att nämna ett exempel som har problem med vobbel är ett resultat av aveln eller vad det beror på.

Intressant frågeställning i övrigt, har själv pysslat med reptiler sen sent 90- tal och sett utvecklingen. Hörde av någon för ett tag sedan att det kan vara svårt idag att få tag i en leopardgecko i ren nominatform, vet inte hur mycket sanning det ligger i det men ändå intressant tankeställning.


Jo precis, hört liknande om just spider. Vet inte om några mer "galna" korsningar har tenderat i liknande "missbildning"? 

Hade själv lite leogeckos för ett antal årsen, märkte då med att det började spåra där också. Tragiskt,men verkar vara sånt man får leva med. Idag skänks KP eller säljs som foder(normal morph), den utvecklingen är i mina ögon helt sjuk. 

Jag kan personligen tycka avel av lite intressanta och främst vackra morpher kan vara roligt, till en viss gräns, o självklart för djurets välbehållning i första hand. Vilket så inte verkar vara fallet längre med genmanipuleringen.

229
223
Formula76:
Nu är jag inte särskilt hemma i varken morfer eller ormar över huvudtaget.
Men har läst en hel del genetik.
Men är det inte bara "naturliga" färgvariationer man avlat vidare på? 
Så länge man inte avlar på för närbesläktade djur så är där väl i sig inga problem med det?
Genmanipulering är något helt annat.

"genkorsning" vet jag inte riktigt vad det är....det händer väl varje gång två individer får avkomma?

302
254
Bowery:
Formula76 skrev:
Nu är jag inte särskilt hemma i varken morfer eller ormar över huvudtaget.
Men har läst en hel del genetik.
Men är det inte bara "naturliga" färgvariationer man avlat vidare på? 
Så länge man inte avlar på för närbesläktade djur så är där väl i sig inga problem med det?
Genmanipulering är något helt annat.

"genkorsning" vet jag inte riktigt vad det är....det händer väl varje gång två individer får avkomma?

Tack för förtydligande, jag är som sagt rätt så dålig på detta.
Kortfattat så tänker jag väl på ovan nämnd spider variant som exempel, detta borde väl rimligen bero på felaktig avel eller vad man ska säga?

229
223
Formula76:
Bowery skrev:

Tack för förtydligande, jag är som sagt rätt så dålig på detta.
Kortfattat så tänker jag väl på ovan nämnd spider variant som exempel, detta borde väl rimligen bero på felaktig avel eller vad man ska säga?


Utan att känna till nått om dessa djur...
Ja, antagligen har man avlat på ett djur som har haft en genetisk defekt som är ärvs till ungarna.
Och där sker säkert en hel del inavel för att ta fram dessa färgvarianter. Men tror inte det är fullt så förödande för reptiler med inavel som för tex däggdjur.

302
254
Bowery:
Formula76 skrev:


Utan att känna till nått om dessa djur...
Ja, antagligen har man avlat på ett djur som har haft en genetisk defekt som är ärvs till ungarna.
Och där sker säkert en hel del inavel för att ta fram dessa färgvarianter. Men tror inte det är fullt så förödande för reptiler med inavel som för tex däggdjur.

Tack! Det var nog detta kortfattat jag ville med trådstarten. Att folk har avlat "sönder" visa arter, eller är på god väg åtminstone.

Hurvida detta är förödande på reptiler kontra däggdjur ser jag ingen skillnad, djur som djur, men där vet jag (och med största respekt) att folk ser olika på saker och ting, o må så då vara :)

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Morpher/mutationer är en hel vetenskap (som jag är långt ifrån kunnig på). Rött hår är en mutation likaså fräknar, albinism och färgblindhet hos oss människor. 

Morpher (som är en typ av mutation), är egentligen ett naturligt förekommande fenomen, men det naturliga urvalet begränsar urvalet av mutationer rejält, tex. djur med aktiv albino allel är de djur som troligtvis stryker med först, vilket är förståeligt, och kan där med inte föra den allelen vidare. Men det händer ju att vi hittar albino djur i naturen. 

Detsamma gäller för "Scaleless" som det har diskuterats mycket kring på senare dagar. Om jag inte minns fel så var den första Scaleless morphen hos ett djur som hittades i naturen i USA. 

Givetvis är vissa morpher svårare att aktivera än andra och i många fall krävs att båda föräldrarna har en aktiv allel för den morphen. I fångenskap är det givetvis lättare och vi kan påverka resultatet direkt genom selektiv avel, linje-avel osv. Olika morpher är bundna till olika alleler i olika gener och kromosomer, så det är inte tvunget att föräldrardjuren måste vara besläktade, om jag har förstått det rätt. 

Så för att få en viss morph så krävs det en massa avel och en massa ungar ihop om att få en träff? Så har jag förstått det...

Det sämsta är ju linje-avel-spåret där avel sker inom familjen, vilket är just det som görs med hundar och katter, men det ses på helt annorlunda sätt. "Ren ras" är ju det folk vill ha, vilket kan ju ses som lite sjukt när man tänker på det, inte sant? 

Så, är djur idag sönderavlade? Både ja och nej kanske. Det beror nog lite på hur avelsprocessen ser ut bakom en specifik mutation, skulle jag säga. Samtidigt så kan jag tänka mig att vissa färgmutationer innebär en större chans att negativa effekter också aktiveras, som wobble hos kungspyton och rutpyton för att nämna några. 

En intressant tanke är att alla skäggagamer vi har i hobbyn härstammar från en handfull individer från staterna, om jag inte minns fel.

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild