Får hyresvärdar förbjuda alla reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
1
Ovizawr:
Hej! 

Vet att det är en del som säljer/adopterar bort sina reptiler såsom ormar och ödlor när de flyttar, för att ''Alla reptiler förbjuds''. Så av ren nyfikenhet så undrar jag om detta verkligen är något de får göra? Ormar krävs ju tillstånd i vissa kommuner, men ödlor har jag aldrig hört talas om att det krävs tillstånd eller att de kan förbjuda en viss typ av djur?
Vill dessutom hjälpa en vän som älskar reptiler.

Medlem i SHF
3992
5009
Jonas_:
Privata hyresvärdar får förbjuda djur i sina bostäder, men då måste det gälla ALLA djur och inte utvalda arter efter eget tycke. 

Man får alltså inte välja att endast ha reptilförbud som exempel. 

Kommunala bolag får ej förbjuda husdjur. 

Det är så jag lärt mig iaf :) 

3
4
jaktkaliber:
www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/far-jag-ha-husdjur-i-lagenheten/

5088
3857
Tropfrog:
Jonas_ skrev:
Privata hyresvärdar får förbjuda djur i sina bostäder, men då måste det gälla ALLA djur och inte utvalda arter efter eget tycke. 

Man får alltså inte välja att endast ha reptilförbud som exempel. 

Kommunala bolag får ej förbjuda husdjur. 

Det är så jag lärt mig iaf :) 


Jag har sett en hel del hyreslägenheter där pälsdjur är förbjudna. Så åtminstone i det fallet verkar det ok att utesluta bara en djurtyp.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3992
5009
Jonas_:
Tropfrog skrev:


Jag har sett en hel del hyreslägenheter där pälsdjur är förbjudna. Så åtminstone i det fallet verkar det ok att utesluta bara en djurtyp.

Mvh
Magnus 


Är det någon form av allergi-boende du sett? Om det är en privatperson som hyr ut sin lägenhet i andra eller tredje hand kan man också ställa krav på den tillfälliga hyresgästen och säga att i min lägenhet vill jag inte ha pälsdjur eller liknande. 

Men frågan var får hyresvärdar förbjuda enstaka arter eller raser efter eget tycke och smak? :) 

5088
3857
Tropfrog:
Nja, frågan var om hyresvärdar kan förbjuda en viss typ av djur. Eftersom pälsdjur nog kan ses som en typ av djur så torde svaret vara ja på den frågan. Jag har också sett hyresvärdar som uttryckligen förbjuder giftormar, det torde också gå att ses som en typ av djur.

Mvh
Magnus 

129
74
Skane:
En länk som kanske innehåller info: 
www.hsb.se/nyheter-och-tips/nyheter/2019/husdjur-i-lagenhet---vad-ska-du-tanka-pa/

Medlem i SHF
3992
5009
Jonas_:
Tropfrog skrev:
Nja, frågan var om hyresvärdar kan förbjuda en viss typ av djur. Eftersom pälsdjur nog kan ses som en typ av djur så torde svaret vara ja på den frågan. Jag har också sett hyresvärdar som uttryckligen förbjuder giftormar, det torde också gå att ses som en typ av djur.

Mvh
Magnus 


Men får man göra så rent juridiskt? Är det lagligt eller är det påhitt av privata hyresvärdar som inte har stöd i lagen? 

Jag vet att många tror att dom kan förbjuda en viss typ av djur. Men det är en helt annan sak än att ha rätt i frågan :) 

I allergihus är det självklart fritt från pälsdjur, men dessa hus är specialfall. 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Framgår inte riktigt om det gäller privat eller ett bolag. När det gäller bolag, tex HSB, så finns det ett antal stadgar (ett regelverk/"lag") som alla i föreningen ska förhålla sig till. Normalstqdgar kan gälla allt från rivning av väggar i din lägenhet till vad som gäller vid ohyra. Stadgar kan läggas till och tas bort, men det måste gå igenom HSB's jurister för godkännande och jag tror även att nya stadgar måste redovisas och röstas igenom på nästkommande föreningsstämma. Det är några år sedan jag satt i en sådan styrelse så jag lämnar reservation för minnesfel, men svar på sidofrågan om en hyresvärd (som exempelvis HSB är?) kan förbjuda djur bör svaret vara; Ja, det kan de. Men då ska det även stå i stadgarna. Gör det inte det så har de inte bestämt det. 

Med det i tanke så gör jag antagandet att möjligheten att förbjuda typer av djur ur en grupp också finns, om nu föreningen önskar, (tex ödlor i gruppen reptiler) men jag gör också antagandet att HSB skulle råda emot det då det skulle öppna dörrarna för en hel del (onödiga) diskussioner och jobb. Därför tror jag att en förening väljer att hålla sig på "grupp-nivå" (Reptiler, Pälsdjur, Fåglar, Spindeldjur...) om det nu skulle komma till beslut. 

I övrigt så kan man vända sig till bostadsrättslagen, men den styr dessvärre inget om husdjur.

Föreningen måste i övrigt förhålla sig till de regler som gäller för kommunen.

Mvh
Niklas


5088
3857
Tropfrog:
Niklas gjorde en ganska så spot on förklaring på vad som gäller i bostadsrätter. Det mesta är dock inte applicerbart på hyresrätter.

I hyresrätt gäller hyreslagen, I bostadsrätt gäller bostadsrättslagen.

I hyresrätt betalar du hyra till en hyresvärd, I bostadsrätt betalar du avgift till en förening. Som medlem i en bostadsrättsförening har du mycket större inflytande på regler än man har i hyresrätt. Därför är också hyreslagen avsevärt mer omfattande.

Om 20 av 20 medlemmar i en bostadsrättsförening vill förbjuda reptiler i huset har jag svårt att se några juridiska hinder. Då beslutar man det och för in i stadgarna.  I en hyresrätt finns inga överenskomna stadgar. Där är det, hyreskontraktet som gäller och de boende har mycket liten möjlighet att ändra något i det.

Har du problem med orimliga regler i din hyresrätt, vänd dig till hyresgästföreningen. De kan hjälpa till med att tolka lagar och regler samt framföra sina slutsatser till hyresvärden. Detta kan göras helt utan att ditt namn nämns om du ber om det.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild